Търсенето на търговски площи расте и през първото полугодие на 2019 г.
Най-значително се е увеличило търсенето на търговски обекти в София, а най-осезаемо е то на бул. „Витоша“
Прогресивното развитие на онлайн търговията в световен мащаб не се е отразило на търсенето на модерни търговски имоти у нас. В столицата, през първата половина на 2019 г., търсенето достигна рекордни нива, невиждани от 2015 г. насам. Общият обем усвоени площи за първите 6 месеца на годината са 21 900 кв. м, според данни на Colliers International.
Особено висока активност в откриването на нови магазини е регистрирана при специализираните търговци от типа „биг бокс”. Сред лидерите в това отношение са хранителните вериги Lidl, Billa и Kaufland. Дрогерията dm и търговският обект за стоки за дома JYSK също са открили нови магазини в страната.
Само за първото полугодие на 2019 г. полската марка Pepco откри 9 обекта в страната. Освен нея на българския пазар навлязоха и други международни марки - Zara Home, Fjällräven, J.Wargas, Steve Madden и Ximivogue.
Периодът се характеризира и с друг рекорд. Булевард „Витоша“ постигна най-високите си нива на заетост за последните пет години, като запълни търговските обекти на 99%. С това движението на наематели на главната софийска търговска улица е едва 1%.
Преустройството на свободните хипермаркет площи в The Mall, Bulgaria Mall и Paradise Center доведе до по-високи нива на заетост в търговските центрове и обогатяване на микса от наематели в тях. С приключването на процеса към края на годината тези проекти ще постигнат по-добро пазарно позициониране и ще предложат нови възможности за разширяване на мрежата от магазини на редица международни и местни търговци.
През първата половина на 2019 г. предлагането на модерни индустриални и логистични площи се увеличава с 4% и достига 1 006 000 кв. м. Този плавен ръст се наблюдава от 2013 г. насам. Скок в предлагането се очаква в Божурище, Нови Хан и Равно поле, където тече процес на активно изграждане на големи логистични бази.
Една от най-активните индустрии в това отношение е автомобилната. През първото полугодие на 2019 г. Sensata Technologies започна изграждането на нова производствена и складова сграда в Ботевград. Kostal вече има завод за производство на автомобилни части в Пазарджик. Witte Automotive Bulgaria откри разширението си в Русе. Градът е избран и от Sin Cars за изграждането на високотехнологична фабрика за производство на електрически и хибридни автомобили.
Търсенето продължава да е предимно от логистични оператори, обслужващи сектора на бързооборотните стоки и онлайн търговци. Основните зони в София са разположени на южната и източната тангента на Околовръстен път, както и в северната част на града.
Регистриран е и засилен инвестиционен интерес от нови за пазара чуждестранни инвеститори, специализирани в строителството на логистични и индустриални площи. Това се очаква да доведе до увеличаване на активността. Предстои до края на годината общо 90 000 кв. м логистични площи да бъдат завършени.