Нещо повече от място за пазаруване: Как се променят ритейл обектите в България?
Ритейл парковете в България набраха огромна популярност през последните години. Те се превърнаха в предпочитано място както от страна на потребителите, така и за инвеститорите. Интересът и нуждите на потребителите напълно преобразиха традиционната концепция на търговския парк – от място в покрайнините на града, което събира на едно място различни търговски марки – до проекти във вътрешността на града.
Тази промяна доведе след себе си и до завой в концепцията на строителство и на супермаркетите. Те също все по-често вече залагат не просто на място за пазаруване, а обособяват на територията на обектите си различни зони – за деца, за спорт, за отдих – които да задържат потребителя по-дълго на територията на обекта.
Това стана ясно по време на дискусии между големите ритейл вериги в България, които взеха участие в Balrec 2024, което се проведе тази седмица в София.
Поставяйки клиента на фокус ние искаме да им подсигурим нещо повече от място за пазаруване. Последните години много усилено развиваме зоните извън търговските площи. Тестваме съвсем нови площи като детски зони, музейни експозиции ,детски кътове. Неща, които да привлекат клиента, но и да го задържат в обекта“, казва Минка Ангелова, направление Разширение и изграждане, „Кауфланд България“.
Тя дава за пример реставрацията на Централни хали като един от най-мащабните им и амбициозни цели. Но определя „Кауфланд България“ в по-малките населени места и като отделни ритейл паркове.
Възприемайки себе си като пазарен лидер, ние поемаме отговорността да даваме повече на клиента и излизаме извън рамката със стандарта на супермаркет и не си слагаме бариери“, казва тя.
Големи срещу малки населени места
Безспорно инвестицията в големите градове в България е по-сигурна и повечето от играчите на пазара в страната залагат на по-големите населени места.
Клиентът в големия град е по-различен от този в по-малкия град. Те искат за по-кратко време да получат повече, докато тези в по-малкия град могат да отделят повече време и съответно подходът е различен. Така че стратегията е различна“, коментира Тодор Левенов, директор „Експанзия и управление на недвижимата собственост“, „Фантастико Груп“.
Според него перспективите пред сегмента на модерната търговия в България са големи и тепърва има накъде да се развива, тъй като потреблението расте.
Според Инна Бояджиева, регионален директор, „Лизинг и експанзия“, LPP S.A. (Sinsay, Reserved), търговците имат голяма роля в промените на потребителските навици.
Ако преди пет години хората в Панагюрище не знаеха кои са Sinsay и дали имат нужда от такива магазини, то сега, вече, харесват този модел и го търсят“, казва тя.
Ина Бояджиева намекна и за тотална промяна в концепцията на Sinsay както в чужбина, така и в България. Но на този етап не пожела да коментира подробности.