Петков установи, че пътищата са в окаяно състояние
Премиерът държи една част от парите за пътните фирми да минава през проверка от Антикорупционната комисия в парламента
Пътищата ни са в ужасно състояние – не от последните 5 месеца, а от последните 5 години. Това заяви премиерът Кирил Петков при старта на дискусия за безопасността на пътищата в България, която се провежда в Министерски съвет и събира пътни експерти и институции.
Министър-председателят е стигнал до това заключение, след като миналата седмица се качи на тир и мина през „Витиня“.
Качих се на тир миналата седмица и минахме през „Витиня“. Пътят там е в безобразно състояние, асфалтът е на парчета, има огромни дупки и задръствания“, разказа Петков.
Той каза, че шофьорът на камиона му е споделил, че пътищата са в това състояние през последните 5 години, което предполага, че премиерът рядко пътува из България.
"В следващия момент пускам новините и чувам Бойко Борисов да казва: "Преброих 3000 дупки, като карах към София". Представяте ли си какво ниво на пътищата имаме? Дори да вземем неговото обвинение, как са били направени тези магистрали, за да имаме 3000 дупки за 100 дни? Или не са били оправени през цялото време, или пътищата са построени толкова зле, че да имаме 3000 дупки“, продължи премиерът.
Парите за ремонт и поддръжка, които се харчат годишно, са милиарди всяка година, посочи Петков.
Трябва да похарчим над 1 млрд. лв. за ремонти, направени в миналото. Без да ги похарчим, фирмите не искат да ремонтират, защото казват, че не им е платено.“
Така премиерът препрати към актуалната тема с парите на пътните строители, които Народното събрание не одобри. Заради този отказ Агенция „Пътна инфраструктура“ не може да възлага дейности по ремонт и поддръжка на пътища в страната и то на фона на очаквания интензивен трафик през предстоящите Великденски празници.
Според Петков е много важно да се разбере защо основни ремонти са правени като текущи ремонт и поддръжка.
Ако правим пътищата през поддръжките, вместо през основни ремонти, гаранциите са много по-ниски, съответно и качеството“, заяви премиерът.
Припомняме, че до тази констатации стигна и служебният регионален министър Виолета Комитова още миналата година, когато разкри порочната практика. Именно заради това Комитова поиска предсрочно прекратяване на договорите за ТРП.
Днес премиерът заяви, че тази практика трябва да бъде променена. Петков се надява още тази седмица държавата да плати половината от старите задължения към пътните фирми – около 655 млн. лв., но само след санкция от Народното събрание.
Втората плащане искаме да мине през достатъчно добро ниво на проверка, не защото се съмняваме в МРРБ и АПИ, а защото договорите са направени неправилно“, посочи премиерът, акцентирайки върху идеята сумите да минават през Антикорупционната комисия в парламента.
Именно тези точки са застъпени в проекторешение, внесено за разглеждане в парламента, от Настимир Ананиев, двама народни представители от „Продължаваме промяната“ и един от "Демократична България".
Припомняме, че тази идея не се хареса на „Има такъв народ“ миналата седмица и стана конфликтна точка между коалиционните партньори. ИТН дори предложи всички плащания на изпълнителната власт да минават през Временна комисия в парламента.
Оттук нататък – прозрачни поръчки, достатъчно дълги срокове за гаранция, адекватно попълване на съществуващите дупки и нужда от ремонти и нови магистрали, които да са на нивото на европейските пътища. Всичко това трябва да стане максимално бързо“, заяви премиерът.
Петков съобщи, че автомобилният състезател Димитър Илиев ще бъде част от държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ към Министерски съвет.