Почти половината от колите у нас са над 20-годишни
Автомобилният ни парк е в трагично състояние, заяви шефът на ААП Стоян Желев
В България над 40% от автомобилите са на възраст над 20 години. Те са сериозни замърсители, като много от тях не покриват съвременните екологични стандарти. Освен това те са и по-амортизирани, несигурни и уязвими откъм технически неизправности, което носи риск за безопасността.
Това заяви Стоян Желев, ръководител на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП), пред репортер на Economic.bg.
„Въпреки обявеното затягане на режима на техническите прегледи, те продължават да са формални и не спират опасните автомобили от движение. Нека Министерството на транспорта да каже колко процента от явилите се на такива прегледи са били върнати”, отбеляза Желев.
Според него най-големите злоупотреби и „сиви” практики са при автомобилите втора ръка, които се внасят, продават и поддържат при доста съмнителни условия.
„Колко от 250-те хил. употребявани автомобила, които влизат годишно в страната, се продават с фактури и се плащат необходимите данъци?”, попита риторично той.
Другият проблем е, че в България данъкът върху автомобилите се начислява спрямо цената им, а не спрямо екологичните норми, което противоречи на всякаква рационална логика.
„Данъчните закони у нас третират автомобила не като източник на замърсяване (както е в повечето развити страни), а като имущество. Колкото е по-скъп, толкова по-висок е данъкът за него”, изтъкна Желев.
„Принципът е сбъркан. Логично е тези, които замърсяват най-много, да плащат най-много. Така е в Западна Европа, САЩ. Заради тях растат разходите за здравеопазване, разходите на НОИ за болнични и др. В България тази връзка не се прави и не се вижда колко струва на държавата и обществото замърсяването през автомобилния транспорт и неговата възраст”, обясни той.
Стоян Желев коментира и темата за данъчния кредит при служебните автомобили и използването им за лични нужди.
„В момента данъчният кредит за всякакви леки автомобили е отказан по дефиниция на всички фирми. Логично е той да се разреши за всички автомобили и чак тогава да се въвежда ограничение за тези от тях, които се използват за лични нужди”, обясни той.
Желев изрази мнение, че преди да се регламентира употребата на служебните автомобили е много по-важно да се ограничи дела на сивата икономика в автомобилния сектор и да се извадят „на светло” дейности, които изцяло избягват данъци.
Според него е нужна структурна промяна на данъчната ни система, но липсва желание за такава, тъй като тя би била свързана с непопулярни мерки.