Половината от българския резерв от горива е извън страната
На теория страната разполага със запаси за 90 дни, но на практика те не са предназначени за търговски цели
Половината от задължителните 90-дневни запаси от горива, които трябва да поддържа България, се пазят в складове на други страни членки от Европейския съюз. Тази практика – на теория да имаш резерв, но той да е извън граница – датира много години назад. Но през лятото на 2020 г., когато управлява ГЕРБ и премиер е Бойко Борисов, делът на запасите извън страната се увеличава от 30 на 50%.
Предвид извънредната ситуация в Украйна в момента от Българската петролна и газова асоциация предлагат съотношението отново да се върне на стойностите отпреди година и половина.
Тогава ние направихме грешка и подкрепихме това предложение, но на даден етап в следващите седмици може би е добра идея, с оглед на ситуацията, да разгледаме това и да го променим“, коментира в енергийната комисия в парламента председателят на БПГА Живодар Терзиев.
Според Асоциацията сред страните, където се пазят българските горива, са Унгария, Италия и Словакия. Защо се е стигнало до промяната в съотношението на запасите, които да бъдат съхранявани в чужбина, не стана ясно, а справка в Закона за запасите от нефт и нефтопродукти показва, че тя датира от лятото на 2020 г.
По време на дискусията в комисията от Асоциацията обясниха, че въпросните резерви не могат да се използват по примера на САЩ за овладяване на цените на горивата, т.е. да се влее на пазара допълнително количество, което да събори цените. Натрупаните запаси са единствено за управление на кризи, когато това количество не може да бъде осигурено, и са предназначени само за автомобили със специално предназначение, ключовия за страната бизнес и депутатите.
Специално поддържани количества за интервениране на пазара по подобие на САЩ, България никога не е купувала, стана ясно още по време на заседанието.
Ако не руски петрол, то какъв?
В последните дни премиерът, финансовият и енергийният министри на няколко пъти обясниха, че рафинерията в Бургас „Лукойл Нефтохим Бургас“ работи с между 60 и 80% руски петрол, но бързо може да започне да обработва и неруски. Какъв, ако не руски, обаче не става ясно. От Петролната асоциация изтъкнаха, че пред перспективата да бъде сменен доставчикът на горива за България стоят три проблема – колко бързо би дошъл този обем, на каква цена и ще успеем ли да го получим в Черно море, тъй като за целта „Босфорът трябва да продължи да пуска търговски кораби“. Като цяло обаче този процес няма да бъде лесен и бърз, обясниха от БПГА.
Асоциацията уточни също, че количествата горива в рафинерията за целия месец март са гарантирани, а в момента се работи за априлския обем.
Мисля, че стоката ще бъде налична“, коментира още Терзиев.
Горивата ще поскъпват още
По отношение на цените на горивата Терзиев прогнозира, че те ще продължат да растат постепенно, но не пожела да посочва конкретни, „защото това би било спекулация“. В отговор на депутатски въпроси той обяви, че не е добра идея да се сваля ставката на ДДС върху горивата, защото данъкът е голям източник на приходи за бюджета. Опцията за временно премахване на изискването в бензина да се влага биокомпонента ще доведе до това в бъдеще да не може да се вкара наново това изискване. По отношение на акциза Терзиев напомни, че България ползва най-ниската ставка, допустима в Европейския съюз.