Полша построи воден канал до Балтика, заобикалящ Русия
Каналът, струващ почти 2 млрд. злоти (420 милиона долара), пресича пясъчната коса на Висла, източно от Гданск
Полша откри днес нов плавателен канал, който ще позволи корабите вече да не трябва да получават разрешение от Русия, за да плават от Балтийско море до пристанищата, намиращи се в лагуната на Висла.
Отварянето на канала е голяма победа на Полша", на патриотите, на "всички, които разбират значението на думата суверенност" и значението на суверенитета, каза на церемонията по откриването полският президент Анджей Дуда, предаде БТА.
Отговаряйки на критиките, че през канала няма да могат да преминават големи кораби, Дуда каза, че не това е било най-важното. "Ставаше дума този път да бъде символично отворен, за да не трябва повече да искаме съгласието на страна, която не е приятелска, чиито власти не се колебаят да атакуват и отнемат свободата на други", каза полският президент, имайки предвид Русия.
Датата на откриването на канала не е избрана случайно – днес се навършват 83 години от нахлуването на СССР в Полша по време на Втората световна война. Целта е да се покаже, че е сложен край на влиянието на Москва върху икономиката и развитието на региона, който граничи с руския анклав Калининград. Полското правителството казва, че водният път дава на Полша пълен суверенитет в североизточния ѝ регион, който се нуждае от инвестиции и икономическо развитие, предаде Асошиейтед прес.
Już o 13.00 oficjalna inauguracja działalności Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, zbudowanego jako pierwszy etap nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. pic.twitter.com/jxfzEAMZSA
— Kancelaria Prezydenta (@prezydentpl) September 17, 2022
Каналът, чийто строеж струва почти 2 млрд. злоти (420 милиона долара), пресича пясъчната коса на Висла, източно от Гданск, и е проектиран така, че да позволи корабите да стигат от Балтийско море и Гданския залив до Елблонг и по-малките пристанища в лагуната на Висла, без да получават разрешение за преминаване през руския Пилавски проток. Това скъсява маршрута от Балтийско море до Елблонг с около 100 км (54 морски мили).
Очаква се малките кораби и яхти да бъдат допуснати в неделя.
Товарните кораби обаче няма да могат да използват новото съоръжение, докато подходът към пристанище Елблонг не бъде удълбочен до 5 метра. Очаква се това да струва 100 милиона злоти (21 млн. долара) и това е източник на противоречия между правителство и градските власти.