Предложение: Министърът на транспорта да определя въздушни превозвачи по международни линии
Промени в Закона за гражданското въздухоплаване отново са качени за обществено обсъждане, след като не успяха да бъдат приети окончателно в 49-ото НС
Назначаването на въздушни превозвачи по международни линии по силата на международни договори да се извършва със заповед на министъра на транспорта, а не от Министерския съвет, както бе до момента. Определянето на временни зони във въздушното пространство да се регулират с наредба, а не с решение на Министерския съвет. Това са само част от промените в Закона за гражданското въздухоплаване, качени за обществено обсъждане от ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“. Предвидени са и основания за такси за извършване на нови административни услуги.
Законопроектът не е нов. Същите промени бяха предложени в началото на годината, бяха внесени в 49-ото Народно събрание от Министерския съвет. През февруари бяха гласувани на първо четене в зала. До окончателното им приемане обаче така и не се стигна. Междувременно бяха постъпили и предложения за промени от народни представители между двете четения.
Общественото обсъждане на новия „стар“ законопроект ще продължи до 24 октомври, което на практика означава, че промените ще бъдат входирани в бъдещото 51-о НС.
От някои от промените зависи и дали срещу България ще бъде образувано съдебно производство пред Съда на Европейския съюз за неспазване на нормативната уредба на Блока. В ход вече е процедура за нарушение (infringement) № 2014/4241 срещу страната ни за неправилно прилагане на Директива 2009/12/EО на Европейския парламент и на Съвета от 11 март 2009 г. относно летищните такси и на Регламент (EО) № 1008/2008 относно общите правила за извършване на въздухоплавателни услуги в Общността.
Мотивите към законопроекта са разписани в цели 13 страници. Промените са обобщени в 4 групи – в областта на авиационната безопасност, на авиационната сигурност, в областта на административните такси за услуги и по отношение на административнонаказателните разпоредби.
Законопроектът не подлежи на нотифициране и няма да окаже влияние върху държавния бюджет, се посочва в документацията.
Въпреки че в оценката на законопроекта е записано, че не се предвижда нова административна тежест върху заинтересованите лица, то в първото становище на администрацията на Министерският съвет се казва друго:
Въвеждането на такси и санкции несъмнено води до увеличаване на административната тежест. Предвид че са споменати затрудненията при планирането на разходи и приходи в авиационния отрасъл, препоръчваме да се представи информация за предполагаемата административна тежест и на оперативните разходи върху бизнеса и гражданите.“
В доклад от 60 страници за цялостната предварителна оценка на въздействието на промените е записано, че част от предложенията ще доведат до разходи, без да се споменава конкретно отражение.
Авиационна безопасност
С първата група предложения се цели съобразяване на законовите текстове с настъпили промени в правото на Европейския съюз в областта на авиационната безопасност, като се предлагат и нови разпоредби, свързани с прилагането на текстовете.
В момента Министерският съвет определя зоните във въздушното пространство, в които може да се ограничава въздухоплаването. С изменението се предлага зоните от въздушното пространство, които са с временен характер - временно отделените или резервираните зони, ограничените или опасните зони и ad-hoc опасните зони на тактическо ниво, в които може да се ограничава въздушното пространство - да се регламентират с наредбата, предвидена в чл. 2а, ал. 2 от закона, относно въвеждането и правилата за работа на единната система за гражданско и военно управление на въздушното пространство. В правомощията на Министерския съвет остава определянето на зоните, които имат постоянен или дългосрочен характер.
Конкретизира се актът, с който министърът на транспорта съгласувано с министъра на отбраната въвеждането и правилата за работа на единната система за гражданско и военно управление на въздушното пространство.
Назначаването на въздушни превозвачи, извършващи превози по редовни международни линии по силата на международни договори, да се извършва със заповед на министъра на транспорта. Мотивите – такава е практиката в други държави членки.
Премахва се терминът „възлагане“, който предполагаше директно назначаване на превозвач при липса на конкуренция. Вместо това ще се прилага процедура за избор на кандидат по установен ред. В тази връзка се предлага нова ал. 4 на чл. 7, с която да се определи редът за назначаването при участие в конкурса за дадена линия само на един кандидат – по наредбата по чл. 7, ал. 3.
Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД ГВА) се определя за орган по „културата на справедливост“ по чл. 16, параграф 12 от Регламент (ЕС) № 376/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 3 април 2014 година за докладване, анализ и последващи действия във връзка със събития в гражданското въздухоплаване. ГД ГВА се определя за компетентния орган, отговорен за осигуряване на прилагането на Регламент (ЕС) 2023/2405 и за налагането на санкции при неизпълнение на същия от въздушните превозвачи, доставчиците на авиационно гориво и летищните оператори.
Създава се възможността жалба срещу решение на летищен оператор за определяне на летищни такси да могат да подават ползвателите на летището или представители или сдружения на ползватели на летища по чл. 122е, ал. 1. Предложението се прави в изпълнение на указанията на Европейската комисия по процедура за нарушение (infringement) № 2014/4241 срещу Република България за неправилно прилагане на Директива 2009/12/EО на Европейския парламент. Комисията е счела, че в закона не е ясно дали сдружения на ползватели на летища извън тези на летище София могат да подават такива жалби пред независимия надзорен орган.
Авиационна сигурност
Предлага се поддържането на единна база от ГД ГВА с данни за лицата, които изпълняват служебните си задължения в зоните за сигурност на летищата и за членовете на полетните екипажи.
Предвижда се задължение за летищните оператори, въздушните превозвачи и субектите, определени в националната програма за сигурност на гражданското въздухоплаване, да идентифицират и защитават своите информационни и комуникационни технологични системи и данни от критично значение от кибератаки, които могат да засегнат сигурността на гражданското въздухоплаване.
Такси
С предложенията се предвиждат основания за събиране на такси за извършването на следните административни услуги:
За регистрация и годишна проверка за съответствие на летища - Предложението е свързано с промените в ЗГВ относно класификацията на видовете летища от 2021 г. Съгласно измененията в категорията „летателни площадки“ отпадна и се въведе нова група на най-малките „летища за обслужване на полети, различни от търговски въздушен превоз, с въздухоплавателни средства с максимална излетна маса под 5700 кг срещу заплащане или без заплащане, както и за технологични нужди на собственика без заплащане“.
За тази група летища, предвид оперирането с по-малки въздухоплавателни средства и по-ниската категория на риск, се преминава от режим на издаване на удостоверение за експлоатационна годност към регистрационен режим. Също така за тях няма да се извършва годишна заверка на удостоверение за експлоатационна годност, а годишна проверка за съответствие с условията, при които е извършена регистрацията. В тази връзка е и предложението за въвеждане на такси за регистрация и годишна проверка за съответствие на посочените по-горе летища, която на практика ще замести събираните преди това такси за издаване/заверка на удостоверение на експлоатационна годност на „летателните площадки“.
За вписване/продължаване на валидност/подновяване на квалификационен клас към свидетелства за правоспособност - Това са отделни административни производства, като за всяко от тях се подава отделно заявление от заявителя, с което той кандидатства за придобиване на квалификация или за продължаване на валидност на квалификация, или за подновяване на права на квалификация и квалификационен клас.
В зависимост от спецификата на заявеното от кандидата съответната квалификация се вписва в съществуващо свидетелство за правоспособност или се издава ново. С горепосочените вписвания в свидетелство за летателна правоспособност и включването им в единна база данни ГД ГВА гарантира, че съответният притежател на свидетелство може да извършва дейности по експлоатация на въздухоплавателни средства, като осигурява експлоатационна безопасност на въздухоплавателното средство.
За назначаване на 24-битов идентификационен код на транспондер, работещ в режим S-mode - Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ назначава S-mode кодовете и впоследствие контролира въвеждането и излъчването на данни от транспондерите, за да може да се осигури безопасното и ефективно функциониране на наблюдението на въздушното движение съгласно Регламент (ЕО) № 262/2009 на Комисията.
Назначаването на S-mode код предхожда процедурата по регистрация на въздухоплавателното средство и се извършва при първоначалното вписване на въздухоплавателното средство в Регистъра на гражданските въздухоплавателни средства. За предоставянето на тази услуга се използва специален софтуер с алгоритъм за назначаване и разпределяне на кодове, така че да се осигури разграничаването на държавни въздухоплавателни средства, граждански въздухоплавателни средства и всяко наземно оборудване, което е кодирано с такъв идентификационен код, за да се осигури ефективното наблюдение и контролиране на въздухоплавателните средства и цялото въздушно пространство.
Кодирането на транспондери е свързано с изпълнението на процедурата по регистриране на въздухоплавателните средства в гражданския регистър, тъй като изисква от администрацията извършване на проверка дали назначеният код е въведен в транспондера и дали излъчва коректна информация за съответното въздухоплавателно средство.
Посочената по-горе административна услуга, за която се предвижда събиране на такса, се извършва по заявление, към което се прилага голям обем от документация, която изисква цялостен преглед на съответното въздухоплавателно средство и отнема времеви и експертен ресурс.“
Събиране на такса за издаване на специално разрешение за извършване на полет за летателни апарати без съответствие със сертификат за тип - С посочената процедура се отменят Процедурите за освидетелстване на любителски построени експериментални въздухоплавателни средства, утвърдени от министъра на транспорта на 16.06.2000 г., съгласно които за ЛАБС се издава специално удостоверение за летателна годност. С действащата процедура е предвидено издаването на специално разрешение за извършване на полети на летателни апарати без съответствие със сертификат за тип за всеки отделен полет.
Това е нова отделна административна услуга, осъществяването на която изисква значителен времеви и експертен ресурс.“
За издаване на единен сертификат за оператор на съоръжения за обслужване на пътници за летищата, попадащи в обхвата на Регламент (ЕС) 2018/1139, както и за годишна проверка за съответствие с условията, при които е издаден - Административната услуга е в съответствие с разпоредбите на Регламент (ЕС) № 139/2014 и на Регламент (ЕС) 2018/1139. Посоченият сертификат се издава на летищен оператор, притежаващ единен сертификат за летищен оператор на летище по реда на Регламент (ЕС) № 139/2014, и представлява нова административна услуга, във връзка с която е предложената такса.
Промени в административнонаказателните разпоредби
Предвижда се глоба при отказ на проверка за употреба на психоактивни вещества. Предложението е във връзка с изискванията на Регламент (ЕС) № 965/2012 относно извършването на тестове за психоактивни вещества и цели недопускането на извършване на полет от лице, което би могло да се намира под влияние на такива вещества.
Административно наказание – имуществена санкция ще се прилага за организации за обучение/учебни центрове, в случаите когато не изпълнят/извършат определени изисквания или действия, произтичащи от приложимото законодателство. Организациите за обучение са сертифицирани или декларирани. Това се удостоверява със сертификат или с приета декларация и съответни одобрени програми за обучение от ГД ГВА.
Предвижда се санкция за ползвател на въздушно пространство и/или доставчик на аеронавигационно обслужване при неизпълнение в срок на задължения, свързани с внедряването на редица функции за управление на въздушното движение.
Предвижда се санкционирането на лица, които предават неверни или заблуждаващи съобщения, в следствие на които е активирана системата за търсене и спасяване при авиационни произшествия. Задействането на плана за провеждане на операция по търсене и спасяване при авиационно произшествие е свързано с ангажирането на голям брой участници, материален и човешки ресурс.
Изключение от ЗОП
В Преходните и заключителни разпоредби е предложено изменение в Закона за обществени поръчки (ЗОП), свързани с поръчките, възлагани от Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение“ (ДП РВД).
Предложено е отпадане на изискването за задължително публикуване в Регистъра на обществените поръчки и в профила на купувача на обявления за възлагане на поръчки на стойност, равна или по-голяма от 50 000 лв., проведени на основание чл. 53, ал. 10 от ЗГВ, както и сключените договори и приложенията към тях за възлагане на тези поръчки.
Предложението е съобразено с това, че обектите и съоръженията на ДП РВД, чрез които се осъществяват дейностите, свързани с безопасността на въздухоплаването, с управлението на въздушното пространство и с осигуряването на аеронавигационното обслужване, са част от критичната инфраструктура от значение за националната сигурност и информацията за тяхното разположение, параметри и конкретни характеристики не следва да бъде публично достъпна с оглед защитата на обществения интерес.