Задължения за 20 млн. лв.: „Столичен автотранспорт“ е с блокирани сметки
Ако дружеството спре да работи, столицата на България остава без градски транспорт, предупреди кметът Васил Терзиев
От вчера са блокирани сметките на „Столичен автотранспорт“ ЕАД. Ако това дружество спре да работи, спира и градският транспорт“, предупреди кметът на София Васил Терзиев на брифинг, цитиран от БТА.
По думите му общинското дружество има натрупани задължения в размер на 20 млн. лв. през годините. За проблемите Терзиев обвини ГЕРБ и отново заговори за новото ръководство на фирмата, което не е взело своевременни мерки, за да предотврати ситуацията.
Зам-кметът по финансите Иван Василев като добрата фея отново трябва да търси решение как това дружество да бъде спасено. Няма да спра да говоря по темата с общинските дружества", посочи Терзиев.
Той добави, че ще продължава да задава въпроси като каква е програмата на хората, които управляват общинските дружества, и кога ще организират конкурси за постоянни състави на управителните съвети.
Василев заяви от своя страна, че с администрацията работят да отпадне запорът върху сметките, търсят се и начини за осигуряване на временен финансов ресурс на дружеството, за да изплати най-спешните си задържания.
Припомняме, че през август, по предположение на Карлос Контрера (ВМРО) и двама бивши съветници от „Възраждане“ Севделина Петрова и Красимир Гълъбов, бяха сменени набързо ръководствата на „Център за градска мобилност“, „Столичен електротранспорт“, „Столичен автотранспорт“, „Метрополитен“, „Топлофикация София“ и „Софтинвест“. Докладът им получи подкрепа от ГЕРБ, БСП, ИТН и няколко отцепили се от „Възраждане“. Веднага след това кметът на града и управляващите от ПП-ДБ-СС се опитаха да блокират това решение, но не успяха.
Запорът е заради казус от декември 2020 г., обясни общинският съвет от ПП-ДБ-СС Борис Бонев. По думите му става въпрос за прекомерно скъп ремонт на общежитие за служители на градския транспорт в „Дружба“. Бонев е подал сигнал и към АДФИ, тъй като, според него, материалите са взети на цена 20 – 30 пъти по-висока от стандартното.
В момента, в който този казус стана публичен, ръководството на „Столичния автотранспорт“ е решило буквално да замрази този ремонт, допълни той. По думите му е имало начин дружеството да бъде спасено, а условията по ремонта да бъдат предоговорени.
Реакциите
Първа реакция дойде от общинския съветник от „БСП за България“ Ваня Григорова. По думите ѝ „документите по запора и по работата в общежитието за служители на градския транспорт в „Дружба“ са крити от новото ръководство 45 дни и едва през последните няколко дни са им дадени на флашка.“
Според нея в „Столичния автотранспорт“ има откровен саботаж на старото ръководство срещу новото.
Да прехвърлят тежките неуредици на новото ръководство е най-малко некоректно по отношение на състоянието на автотранспорта и електротранспорта", смята Григорова.
Междувременно от Министерството на финансите изпратиха официална позиция до медиите, свързана със запора на сметките на "Столичния автотранспорт". В нея се казва, че ведомството е провело срещи с Министерството на транспорта и съобщенията и Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, на която се е поел ангажимент да се извърши анализ и оценка на изпълнението на предвидените средства от държавния бюджет по общини и категории правоимащи лица.
Припомняме, че от 1 февруари 2024 г. влезе в сила промяна на законодателството, според която се разшири обхватът на определените групи правоимащи лица и се увеличи възрастта на децата, които имат право на безплатно пътуване във вътрешноградския транспорт до 14 навършени години.
Това води до формиране на недостиг на средства по бюджетите на общините за 2024 г. за изплащане на компенсациите", пишат от финансовото министерство.
Министерството на финансите изиска информация от общините за размера на изразходваните средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени на пътуване с вътрешноградски и междуселищен автомобилен транспорт.
От финансовото министерство уточняват още, че на база получената информация ще бъде изготвен и последващ анализ и ще бъде създадена организация за обобщаване на очертания недостиг, с оглед вземане на решение за осигуряване на необходимите средства в рамките на възможностите на бюджета, при съобразяване с приоритетите за финансиране на публичния сектор
Текстът е редактиран на 26 септември в 17:33 ч. след постъпване на официална позиция по темата от страна на Министерството на финансите.