Четирима млади предприемачи и тяхната мисия да подобрят здравеопазването в България
Новата платформа Medboard е пресечна точка между интересите на здравните заведения и квалифицираните специалисти
„Ангели в бели престилки“. За някои това може да е изтъркано клише, но за много хора лекарите са наистина ангели. Благодарение на знанието, опита и хладнокръвната си преценка те спасяват ежедневно човешки животи. В годините преди COVID-19 голяма част от обществото беше позабравило колко важни са медицинските служители, но пандемията отново насочи прожекторите към болниците и медицинските работници.
Но освен признанието, здравната криза от 2020-та успя да извади на светло и много проблеми в сектора.
Различни статистики сочат остър дефицит на кадри в България. В същото време много от младите специалисти в здравеопазването предпочитат да практикуват зад граница. От една страна, за да натрупат повече опит, но от друга – заради по-добрите условия на труд.
Има ли решение?
Група млади предприемачи смятат, че част от проблемите в сектора на здравеопазването могат да бъдат решени с помощта на някои не толкова популярни методи – дигитален маркетинг и employer branding (бел. ред. – отражение на репутацията на една компания като работодател, каква стойност може да донесе на служителите си и какво може да им предложи).
Затова Петър Джиджев, д-р Тодор Киров, Александър Бачев и Цвета Джиджева решават да създадат първата българска платформа за кариерни възможности в сферата на здравеопазването. Идеята им е да създадат общност, в която по лесен и достъпен начин, посредством новите технологии, да се представят всички възможности за кариерно развитие в сферата на здравеопазването в България.
Ако поне един човек избере здравеопазването за свое начинание заради Medboard, това е успех за нас“, казват основателите на платформата.
Зараждане на идеята
Всичко започва със създаването на агенция за подбор на кадри преди три години. Идеята на младите предприемачи била те да са бутикова агенция за подбор на кадри в сферата на здравеопазването. Виждайки обаче проблемите в сектора от близо, решават, че нещо трябва да се промени и че те ще дадат тласък на тази промяна.
"В сектора липсва достатъчно позициониране на кариерните възможности. Много малко работодатели имат емплойър брандинг стратегии, в които да рекламират себе си като работодател и кариерните възможности, които предлагат“, разказва пред Economic.bg Петър Джиджев.
Разсъждавах дълго над това и стигнах до идеята, че една специализирана нишова платформа би била много полезна за сектора“, казва Петър.
И така през септември 2022 г. Петър и Александър канят в екипа си д-р Тодор Киров, главен асистент в Медицинския университет в София. Няколко месеца анализират пазара на Балканите и в Европа и установяват, че в много от държавите по света има подобни платформи. Много от тях обаче се използват, за да привличат кадри от други държави. Според тях Medboard може по някакъв начин да допринесе за запазване на работниците в сектора в България.
Наблюденията ми сред младите хора показват, че всеки предпочита да остане тук. А достъпността до възможностите, които има в сектора на здравеопазването в България, не са достатъчно ясно показани“, казва д-р Тодор Киров.
Как работи приложението?
Medboard е уеб базирана платформа, която официално работи от 15 ноември 2023 г. До момента в нея са се регистрирали 37 здравни учреждения – в това число болници, лаборатории, медицински и естетични центрове. 700 специалисти вече са се регистрирали в платформата, има и около 300 кандидатствания за работа през Medboard.
Всеки бизнес може да публикува различни оферти в профила си, според абонамента, който е избран. Сред възможностите, които предлага екипът на Medboard, е и цялостно провеждане на дигитална кампания, насочена към популяризиране на възможностите за работа в дадено здравно учреждение.
Здравните специалисти от своя страна имат възможност да се регистрират в платформата, като въведат данни за себе си – образование, опит, кратко описание. И на база ключови думи в обявата за работа се селектират възможно най-подходящите кандидати за конкретната позиция.
„Кандидатите могат да изберат от няколко опции: дали активно търсят работа или са пасивни (към този момент имат работа, но при добра оферта е възможно да я сменят), и да бъдат инкогнито – вариант, при който просто наблюдават публикуваните обяви“, обяснява Петър.
Искаме да дадем видимост на възможностите в сектора“, казва още той.
Работа с университети
Екипът, който седи зад платформата, провежда активни разговори и с Медицинския университет в София с идеята да се даде по-голяма гласност на възможностите, които имат за реализация студентите още по време на своето обучение.
По време на обучението си студентите могат да работят като болногледачи или санитари в болници, за да трупат опит. Но трябва гласност за всички тези възможности“, казва Петър.
Една от идеите, които предлагат на университетите, е ежемесечно да предоставят информация за възможностите за работа в сектора на здравеопазването – под формата на информационен бюлетин.
Има студенти, които са много ясно фокусирани от самото начало. Но един от основните минуси на образованието в България са кариерните възможности. Няма установен механизъм, по който да се представят възможностите за реализация в България на тези млади специалисти“, казва д-р Киров.
Нови хоризонти
До момента платформата е финансирана изцяло със собствен капитал на съдружниците.
В момента сме в процес на търсене на нови инвеститори или фондове. Целта ни е тази платформа след време да се превърне в основно място, където хората да търсят работа или да търсят специалисти в сектора на здравеопазването“, казва Александър Бачев.
Платформата работи за територията на цяла България и за момента е само в уеб версия, но бъдещите планове на екипа е да бъде създадено и мобилно приложение.