Предстои откриването на четири нови ритейл парка в София
Интересът към този тип обекти в България се увеличава – и от брандовете, и от предприемачите
През последните години вълна от ритейл паркове заля цяла България. Те се превръщат във все по-предпочитано място за наем от страна на брандовете, но и за инвестиция от страна на предприемачите. Тенденцията продължава и се очаква четири нови търговски пространства да бъдат открити на територията на София, както и разширяването на един от вече съществуващите.
Предстои изграждане на ритейл парковете „Княжево“, „Житница“ и „Никола Мушанов“, както и по южната дъга на околовръстния път. Ще бъде разширен и вече съществуващият Jumbo Plazza. Има планиран още един парк в София, но за момента не можем да обявим къде ще е той“, казаха от Colliers за Economic.bg, без да уточняват чуждестранни или български са инвеститорите, които ще изградят парковете.
От консултантската компания не се ангажират и с конкретни срокове за изграждането им.
"Успехът им (бел. ред. – на проектите) ще зависи от правилното позициониране и адекватното оползотворяване и комуникация на конкурентните им предимства към наемателите и крайните потребители. По отношение на търсенето, дискаунтърите допринасят съществено за динамиката на пазара. Очаква се в краткосрочен план да продължат своята експанзия в национален мащаб“, казват още от една от най-големите консултантски компании.
Предлагане
Най-новият доклад на Colliers показва, че предлагането на площи в търговски центрове, по главни улици и в ритейл паркове в София остава непроменено през първото полугодие на 2023 г., като заетите площи са съответно 390 600 кв. м, 63 800 кв. м и 66 500 кв. м.
Същевременно на пазара се наблюдава висока активност от страна на търсенето. В резултат на това нивото на свободни площи на бул. „Витоша“ достигна предпандемичната си стойност от 1%. Трите опериращи търговски парка в София изобщо не разполагат с вакантни пространства.
Незаетите площи в търговски центрове също намаляват до 3.6 от 3.8% към края на 2022 г. Усвоените квадратури през първото полугодие възлизат на над 10 500 кв. м. Тази стойност не включва релокации на търговски обекти. Голям брой транзакции от този тип са регистрирани през разглеждания период, в резултат на разширяване на магазини и оптимизация на микса от наематели в моловете.
Най-активни от страна на търсенето са търговците от секторите Мода, Здраве и красота, и Гастрономия. Новият бранд, който стъпи на българския пазар, е германският дискаунтър TEDi. Той откри първите си магазини в търговски центрове и паркове в няколко града в страната – София, Перник, Сливен, Стара Загора и Пазарджик.
Наемите
Наемните нива за първокласна търговска площ бележат леко покачване вследствие на засиления интерес и липсата на достатъчно алтернативи. Най-търсени са локации в установените и добре работещи шопинг центрове и бул. „Витоша“. Наемът на площ в мол става 40 евро на кв.м. на месец, а на главната търговска улица - 56 евро на кв.м. на месец.
При ритейл парковете параметърът остава непроменен – 10 евро на кв. м. на месец. Наемните нива се очаква да останат стабилни в краткосрочен план. При евентуален спад на потреблението, вследствие влошаване на състоянието на глобалната икономика, устойчивостта им ще бъде поставена под натиск.