Предстои трудна година за българския транспортен бранш
За най-големи изпитания трябва да се подготвят компаниите в областта на морския транспорт
~ 2 мин.
Българският транспортен бранш трябва да се подготви за трудна 2019 г. Предизвикателствата идват както от предстоящото излизане на Великобритания от Европейския съюз, така и от търговската война между САЩ и Китай. Това стана ясно от презентацията на управителя на „Кофас България“ Милена Виденова на тема рисковете пред международната икономика.
Тя посочи, че най-пряк негативен ефект от Brexit може да очакват Белгия, Холандия и Ирландия от страните в ЕС, както и скандинавските държави. Въпреки че е малко вероятно да има Brexit без споразумение (т.нар. „твърд Brexit”), несигурността вече влияе отрицателно на търговските и инвестиционни потоци, а макар и косвени, неблагоприятни последици ще усети и България.
Най-негативно ще пострадат транспортните фирми в страната ни, с изключение на тези, които се занимават с въздушен транспорт. Това е обяснимо предвид факта, че при 36% среден дял на международния транспорт в икономиката на ЕС, неговият дял в българската икономика е 79.3%. Виденова посочи, че вече се наблюдава 0.2% забавяне в световната търговия, по-бавен ръст на икономиките в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), както и спад в потребителското търсене. Всичко това ще засегне негативно транспортния сектор.
Най-големи изпитания може да очакват компаниите от морския транспорт, тъй като освен заради Brexit, в тяхната сфера се наблюдава стагнация и заради обтегнатите отношения между САЩ и Китай. Управителят на „Кофас България“ подчерта, че през 2018 г. е отчетен най-ниският ръст на индекса за производство на транспортни контейнери (CTI) от месец юли 2016 г. насам.
От презентацията на Милена Виденова стана ясно също, че основните транспортни компании в България – НКЖИ, БДЖ, „България Ер“ - са били на загуба през 2017 г. Този факт, в съчетание с данните, че от общо 25 хил. транспортни и логистични фирми в България 17.6% са или в несъстоятелност, или в много висок риск да изпаднат в такава, чертае трудно бъдеще за българския транспортен сектор. Според Виденова най-големи трудности може да очакват компаниите от морския транспорт, докато за сухопътните фирми от ключово значение ще е доколко добре те са организирали дейността си.
Тя посочи, че най-пряк негативен ефект от Brexit може да очакват Белгия, Холандия и Ирландия от страните в ЕС, както и скандинавските държави. Въпреки че е малко вероятно да има Brexit без споразумение (т.нар. „твърд Brexit”), несигурността вече влияе отрицателно на търговските и инвестиционни потоци, а макар и косвени, неблагоприятни последици ще усети и България.
Най-негативно ще пострадат транспортните фирми в страната ни, с изключение на тези, които се занимават с въздушен транспорт. Това е обяснимо предвид факта, че при 36% среден дял на международния транспорт в икономиката на ЕС, неговият дял в българската икономика е 79.3%. Виденова посочи, че вече се наблюдава 0.2% забавяне в световната търговия, по-бавен ръст на икономиките в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), както и спад в потребителското търсене. Всичко това ще засегне негативно транспортния сектор.
Най-големи изпитания може да очакват компаниите от морския транспорт, тъй като освен заради Brexit, в тяхната сфера се наблюдава стагнация и заради обтегнатите отношения между САЩ и Китай. Управителят на „Кофас България“ подчерта, че през 2018 г. е отчетен най-ниският ръст на индекса за производство на транспортни контейнери (CTI) от месец юли 2016 г. насам.
От презентацията на Милена Виденова стана ясно също, че основните транспортни компании в България – НКЖИ, БДЖ, „България Ер“ - са били на загуба през 2017 г. Този факт, в съчетание с данните, че от общо 25 хил. транспортни и логистични фирми в България 17.6% са или в несъстоятелност, или в много висок риск да изпаднат в такава, чертае трудно бъдеще за българския транспортен сектор. Според Виденова най-големи трудности може да очакват компаниите от морския транспорт, докато за сухопътните фирми от ключово значение ще е доколко добре те са организирали дейността си.