Преобразяване на офисите: По-малко бюра, повече място за социализация
София, Пловдив и Варна са най-предпочитаните градове за наемане на „сателитни“ офиси
Фиксирани работни места, десетки бюра едно до друго и само една зала за срещи. Така изглеждаше доскоро офисът на големите компании в България. В последно време обаче картината се променя и намалява необходимостта от фиксираните работни места, има много по-голяма нуждата от зали за срещи, помещения за телефонни разговори, зони за неформална комуникация и социални дейности.
Ако в миналото за всеки се предвиждаше работно място, сега наблюдаваме коефициенти от 0.75 до 0.33 работни места на служител. Тук е важно да се има предвид с каква динамика се очаква да нарасне екипа в следващите 24 месеца, за да се балансират тези коефициенти, както и естеството на работа", споделя пред Economic.bg Верка Петкова, директор "Бизнес развитие“ в консултантската компания Colliers.
Как се възприема офисът след COVID?
През последните две години именно ефектът на пандемията върху използването на офисите е темата, която е в постоянен фокус на компаниите и консултантите. Динамика се наблюдава както в посещаемостта, така и във възприятието на служителите.
В последните девет месеца се наблюдава постепенно, но постоянно, покачване на посещаемостта. Нуждата от социален контакт между колегите нараства, а едновременно с това работодателите, в по-голямата си част, искат да имат по-добър поглед върху работните процеси“, казва Петкова.
Вследствие на растящите цени на електроенергията големи международни компании започнаха да се отказват от офис площи и да събират служителите си на един етаж, с цел намаление на разходите, по информация на Financial Times. В България за момента не се наблюдават такива трендове, защото общият разход на компаниите в страната за наем на офиси е между 5 и 15%, по данни на Colliers.
Много по-голямото перо е свързано с разходи за заплати, т.е. оптимизацията в някои случаи е маргинална като ефект върху общото финансово състояние", казва още Верка Петкова.
Откриване на „сателитни“ офиси
Има здравословен интерес към разрастване на част от компаниите на пазара, споделят от Colliers по повод интереса на компаниите в България към откриването на "сателитни" офиси. Много от тях се разширяват в столицата, но и не малко гледат към областни градове, като Пловдив, Варна, Бургас, Русе и др. За последните пет години Пловдив и Варна са градовете, след София, в които се регистрират най-много наети площи. Те концентрират много голяма част от интереса на наемателите. Над 80% от офисните площи във вторични градове се наемат в тях.
Нови проекти
В момента има над 260 000 квадратни метра офисни площи клас А в активен строеж в София. Те са разположени в 20 проекта, които са разпръснати в широк център, както и южна и югоизточната част на София. Най-големият по площ е Sky Fort, част от проекта Capital Fort на бул. „Цариградско шосе“, на входа на града откъм Пловдив. Това ще бъде най-високата сграда в столицата с 202 метра височина. Има няколко офисни проекта с клас А площи, които са в процес на проектиране и все още без конкретна дата за изпълнение. Тяхната площ възлиза на 84 200 квадратни метра.
Предлагане на офис площи
Въпреки че много наематели се стремят да оптимизират площите си, предлагането на първокласни офиси остава ограничено на повечето пазари в региона на Централна и Източна Европа. Този проблем допълнително се усложнява от забавянето на решенията за стартиране на нови проекти или удължаването на графиците за строителство. Цялостната икономическа несигурност и рязкото покачване на цените принуждават наемодателите да бъдат по-консервативни по отношение на условията на наем и предлаганите стимули. Това от своя страна затруднява намирането на първокласни нови локации, както и адаптирането на съществуващите офис площи към изискванията на хибридната работна среда.
В резултат на това наемателите са изправени пред все по-труден избор при наемането на офис пространство. То трябва едновременно да отговаря на нуждите на хибридния формат на работа, да има потенциал да привлича нови таланти и да има притегателна сила за настоящите служители, които вече са свикнали с удобствата на домашния офис", добавя Доминика Йедрак, директор „Изследвания и консултантски услуги“ за Полша и ЦИЕ.
Скок в цените на довършителните работи
Изискванията за капиталови разходи за довършителни работи също стават все по-трудни за предвиждане и планиране. През първото и второто тримесечие на 2022 г. цените на строителните материали са се увеличили с 30% в сравнение със същия период на миналата година, като те варират значително в зависимост от групата материали. Това прави предвиждането на разходите за довършителни работи много трудна. Тенденцията вероятно ще се запази или дори задълбочи поради нарастващите цени на газа, електроенергията, труда и липсата на квалифицирани изпълнители на пазара.