Българските превозвачи ще могат да наемат чужди камиони само за два месеца
Промените в Закона за автомобилните превози са спешни, тъй като страната е заплашена от европейски санкции
„Без фирми „пощенски кутии“:
За да няма фирми „пощенски кутии“, превозвачите ще могат да наемат тежкотоварни автомобили, регистрирани в други държави от Европейския съюз, за не повече от 2 последователни месеца в рамките на година. Броят на наетите автомобили пък не трябва да превишава 25% от автопарка на фирмата. Това гласят промени в Закона за автомобилните превози, които са качени за обществено обсъждане в рамките на съкратена процедура от 14 дни.
Бързането се налага, тъй като се посочва, че
има получено официално уведомително писмо от Европейската комисия за стартиране на процедура за нарушение във връзка с неуведомяване в срок на ЕК за мерките за пълно транспониране на директива.“
Освен това законопроектът е залегнал и в управленската програма на кабинета „Денков“.
Става въпрос за Директива (ЕС) 2022/738 на Европейския парламент и на Съвета от 6 април 2022 година за изменение на Директива 2006/1/ЕО относно използването на превозни средства, наети без шофьори, за автомобилен превоз на товари.
Какви са промените?
Миналата година Европейският парламент прие законодателство, което целеше облекчаване на ограниченията за наемане на тежкотоварни автомобили без шофьори от друга страна от ЕС. Държавите членки имаха срок до 6 август 2023 г. да транспонират европейските правила.
Предложението цели да подпомогне и улесни дейността на превозвачите, като им даде възможност чрез наемането на моторни превозни средства с чужда регистрация да реагират в случаите на необходимост, напр. при краткосрочни, сезонни или временни пикове в търсенето на транспортни услуги или при неизправни или повредени моторни превозни средства. Това е посочено и като мотив в законопроекта.
Записано е, че процентното съотношение на наетите моторни превозни средства и моторните превозни средства за превоз на товари с българска регистрация се определя към датата на издаване за наетото моторно превозно средство на заверено копие на лиценза на Общността или удостоверение за обществен превоз на моторно превозно средство.
Превозвач, който разполага с повече от едно и по-малко от четири превозни средства за превоз на товари с българска регистрация, може да използва само един нает камион.
Мотивите за въвеждане на най-рестриктивните изисквания,
произтичат от необходимостта да не се създадат условия за появата на нелоялни практики, т.н. фирми „пощенски кутии“, се посочва още.
Също така „се цели запазване и увеличаване на приходите в държавния бюджет, тъй като наемането на моторни превозни средства, които са регистрирани или пуснати в движение в съответствие с правото на друга държава членка на Европейския съюз, означава, че тези моторни превозни средства ще преминават годишни технически прегледи, за тях ще се сключват застраховки и плащат данъци извън територията на Република България.“
Посочва се, че промените са съобразени със становище на браншовите организации на автомобилните превозвачи.
В допълнителните разпоредби се правят промени и при превозите за собствена сметка, като се уточнява, че тези без заплащане с нетърговска или нестопанска цел, предназначени единствено за собствена дейност, трябва да се извършват с автомобили с българска регистрация.
Като мотив се посочва, че се цели да бъдат избегнати потенциални фискални проблеми, както и такива, свързани с контрола, „като същевременно ще се намали риска/възможността за извършване на регламентирани превози под формата на превози за собствена сметка.“
Ако бъдат приети промените, то те ще влязат в сила от деня на обнародването им в „Държавен вестник“.
Предвидено е в срок до 5 години от влизането в сила на закона изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ да извърши последваща оценка на въздействието му.