Пристанище Варна няма капацитет да обработва украинско зърно
Портът не разполага с достатъчно складове, а митническият пункт Варна-Запад и сега е задръстен с камиони
В момента Пристанище Варна няма достатъчен капацитет да приема украинско зърно. Това каза новият директор на порта Ивайло Гавраилов, цитиран от БНР. С думите си той реално опроверга премиера в оставка Кирил Петков, който след срещата си с Володимир Зеленски в края на април се похвали, че е уредил цялото зърно на Украйна да минава през варненското пристанище.
Ивайло Гавраилов коментира, че трябва да се инвестира в нови складови бази, а контейнерните превози в момента са доста натоварени.
За разлика от него, предишният ръководител на порта – назначеният по времето на ГЕРБ Петър Сеферов – изрази пълна готовност да обработва милионите тонове украинско зърно, което не може да пътува по стандартните си маршрути заради руската блокада на пристанищата на страната.
Друг проблем, според Гавраилов, е натовареността на митническия пункт Варна-Запад, където има струпване на доста камиони.
Имам информация, че в момента върви слънчоглед от Украйна за различните български клиенти с цел преработка за олио, вероятно, или за реекспорт по-нататък. Това, което установих, е липсата на складови площи за зърно и невъзможността да обработим това, което желаем. Големите кораби няма как да бъдат товарени при директна обработка и при такава организация ще настъпят и задръствания на входно-изходните пунктове на Варна“, заяви Гавраилов.
В момента основното пристанище, през което се изнася украинското зърно, е румънското Констанца. Но и то се задъхва, тъй като не е подготвено за толкова големи количества. Ръководителите там призоваха Европейският съюз да инвестира пари за разширяване на капацитета му, тъй като за самите оператори не е рентабилно да влагат в допълнителен капацитет, който ще стане ненужен след приключването на войната.
След изказването на Ивайло Гавраилов от министерството на транспорта пратиха позиция до медиите, в която казват, че Пристанище Варна трябва да „продължи да изпълнява водената до момента политика от Министерството на транспорта и съобщенията по отношение на поетия ангажимент към Украйна за обработка на зърнени товари“.
Ще изискам от новоназначения изпълнителен директор на Пристанището Ивайло Гавраилов да приложи гъвкава и активна търговската политика, за да оправдае нашите очаквания“, коментира зам.-министърът на транспорта и съобщенията Владимир Върбанов.
Според ведомството складовите площи на територията на всички терминали – държавни и частни – са с капацитет 150 хил. тона за съхранение на зърнени култури. Разглежда се и възможността за приставането на голям плавателен съд на някой от кейовете на пристанището с цел увеличаване на капацитета на складовите площи.
„Предвиждаме да направим постъпки пред ЕК за отпускането на спешна финансова помощ за изграждане на допълнителни силози за зърно на терминал „Варна-Запад“. Това е възможност за растеж на българската икономика, в помощ на Украйна и в изпълнение на ангажиментите към Европейския съюз, заяви Владимир Върбанов, цитиран в прессъобщението.