Притисната от Брюксел: Държавата бърза с промени в тол системата
С промени в Закона за пътищата, кабинетът иска да транспонира липсваща директива, която е трябвало да бъде приета в края на 2021 г.
Служебният кабинет одобри промени в Закона за пътищата като реакция на съдебната заплахата от страна на Европейската комисия. Брюксел предяви иск срещу България заради липса на транспонирана директива относно тол системата и реално българската електронна система за таксуване не е достатъчно оперативно съвместима с европейската и това пречи на събираемостта на приходите.
Целта на одобрения в сряда законопроект е именно подобряване на оперативната съвместимост на електронните системи за пътно таксуване между държавите и улесняване обменът на информация за неплатени такси.
Досегашното понятие „Европейската услуга за електронно събиране на такса за изминато разстояние“ и „ЕУЕСТ“ се заменя с „Европейската услуга за електронно пътно таксуване“ или „ЕУЕПТ“. Тя е допълнителна по отношение на националната услуга за електронно пътно таксуване. Хармонизират се изискванията към доставчиците на европейската услуга за електронно пътно таксуване. Те трябва да си сътрудничат в пълна степен със структурите, събиращи пътна такса, при усилията им за правоприлагане. Така се повишава общата ефективност на електронните системи за пътно таксуване.
Прецизират се изискванията за изготвяне и поддържане на заявление за област на ЕУЕПТ. В него се определят общите условия за достъп на доставчиците на услугата до областите на ЕУЕПТ и условията за осъществяване на оперативна съвместимост.
С предложените промени се въвеждат изискванията на Директива (ЕС) 2019/520 на Европейския парламент и на Съвета от 19 март 2019 г. и националното законодателство се привежда в съответствие с европейското. Директивата цели електронните системи за пътно таксуване в Общността да се направят оперативно съвместими, за да се намалят разходите, свързани със заплащането на пътни такси в целия Съюз.
Припомняме, че крайният срок за транспониране на тази директива бе 19 октомври 2021 г. Комисията започна производство за нарушение срещу България през ноември 2021 г. и реши да изпрати мотивирано становище през май 2022 г.
Направените сега в закона изменения въвеждат разпоредбите на директивата, предвиждащи сътрудничество за трансграничен обмен на информация в областта на нарушенията за неплащане на пътна такса по чл. 179, ал. 3 - 36 от Закона за движението по пътищата. По този начин се улеснява идентифицирането на нарушителите и налагането на съответни санкции.
Припомняме, че миналата година депутатите от 48-ото Народно събрание гласуваха промени в Закона за пътищата, с които се опитаха да коригират евентуални неудобства за гражданите и пътния бранш при плащането на пътни такси и винетки.
Въпреки че имаше идея комисионните за доставчиците да бъдат намалени, а самите НДУ-та (Националните доставчици на услуги) да бъдат разделени на такива, които продават само винетки, а други – само тол, мнозинството отхвърли промените. В момента частните посредници са две компании, които са получили над 110 млн. лв. комисионни.