„Посоката е ясна“: Продажбите на бензинови и дизелови коли спират от 2035 г.
При гласуването на законопроекта България, Румъния и Италия се въздържаха, а Полша беше против
Държавите от Европейския съюз одобриха окончателно във вторник забележителен закон за прекратяване от 2035 г. на продажбите на нови автомобили, задвижвани от двигатели с вътрешно горене. Това стана възможно, след като Германия си издейства изключение за автомобили, работещи със синтетични горива, предава Reuters.
Днес министрите на енергетиката на държавите членки окончателно подкрепиха промените в европейската директива. Така новата европейска климатична политика, която цели да ограничи по-замърсяващите коли, вече може да влезе в сила. Това се случва със седмици забавяне заради съпротивата на Германия.
Полша гласува против закона, а Италия, България и Румъния се въздържаха.
Припомняме, че по-рано през деня стана ясно, че държавите са се договорили и за масово инсталиране на зарядни станции, предназначени за електромобили или коли, задвижвани с водород.
Законът на ЕС ще изисква всички продадени нови автомобили да имат нулеви емисии от 2035 г. Целите са предназначени да стимулират бързата декарбонизация на новите автомобилни паркове в Европа. Европейската комисия обаче обеща да създаде законен път за продажба на нови автомобили, които работят само със синтетични горива, което беше искането на Германия.
Прочетете още
- Укрепването на свлачищата при „Струма“ най-после започва
- Българите вече следят всеки разход: С приоритет са ипотеката и лизингът
- Как България стигна до „апокалиптичния“ бюджетен дефицит (инфографика)
Очакваше се политиката на ЕС да направи невъзможна продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене в ЕС от 2035 г. Но освобождаването, спечелено от Германия, предлага потенциален спасителен пояс за традиционните превозни средства, въпреки че синтетичните горива все още не се произвеждат в голям мащаб.
Германският министър на транспорта Фолкер Висинг каза, че споразумението „ще отвори важни възможности за населението към климатично неутрална и достъпна мобилност“.
Посоката на движение е ясна – през 2035 г. новите коли и микробуси трябва да имат нулеви емисии“, каза шефът на ЕС по политиката за климата Франс Тимерманс.
Синтетичните горива се считат за въглеродно неутрални, защото се произвеждат с помощта на уловени емисии на CO2, което според привържениците балансира емисиите, отделени при изгаряне на горивото в двигателя.
Комисията ще предложи вариант продажбите на автомобили, работещи само с този тип гориво, да продължат да се продават след 2035 г. Такива коли ще трябва да използват технология, която да им попречи да запалят, когато са заредени с бензин или дизел.
Транспортът представлява близо една четвърт от емисиите в ЕС.
Porsche и Ferrari са сред поддръжниците на синтетичните горива, които виждат в това начин да избегнат натоварването на техните превозни средства с тежки батерии. Други производители на автомобили, включително Volkswagen, Mercedes-Benz и Ford, залагат на електрически превозни средства с батерии.
Късната намеса на Германия, след като страните от ЕС и законодателите вече се бяха споразумели за постепенното спиране през 2035 г. миналата година, раздразни някои дипломати от ЕС и предизвика опасения, че правителствата може да се опитат да блокират други внимателно договорени споразумения относно политиките в областта на климата.
По принцип не харесваме този подход. Смятаме, че не е справедлив“, каза испанският министър на енергетиката Тереза Рибера, добавяйки, че настоящите оценки показват, че синтетичните горива са твърде скъпи, за да станат широко използвани.
Министрите на енергетиката на ЕС се споразумяха и за удължаване на доброволното ограничаване с 15% на използването на газ за 12 месеца, за да помогнат за подготовката за следващата зима с дефицитния руски газ.
Някои служители на ЕС очакваха министрите да се заемат със спор дали ядрената енергия трябва да се зачита към целите на ЕС за възобновяема енергия – въпрос, който раздели страните и заплашва да забави основната политика на ЕС за възобновяеми енергийни източници.