Първото нормално лято в България се превръща в кошмар
Ресторантьори заплашват клиент със съд заради оплакването му от некоректни ресторанти и зоват за оставката на ресорния министър
Въпреки война в Украйна България очакваше Лято 2023 да бъде първото нормално от повече от три години. Лято, в което вече няма никакви ограничения, свързани с COVID-19, пътувания или събирания на много хора на едно място.
Всъщност, всичко вървеше много добре до скоро. Националната статистика отчиташе рекордни посещения както на чуждите туристи, така и на българите. Хотелиери споделяха за голям интерес към местата за настаняване. В началото на месец юни България най-накрая успя да сформира и редовен кабинет и Зарица Динкова застана начело на Министерството на туризма. Въпреки липсата на опит в сектора от нейна страна, всички очакваха с надежда какво ще свърши тя за бранша.
За съжаление, в началото на миналия месец, наред с тези положителни новини, руснаците взривиха стената на огромния украински язовир „Нова Каховка“. След това се зародиха много притеснения и въпроси относно чистотата на Черно море по бреговете на България. Браншът започна своя борба със слуховите и стартира кампания под името „Чиста е!“, с която се стреми да докаже на туристите, че водите по крайбрежието са годни за къпане. От своя страна, министър Динкова, заедно със своя колега от Министерството на околната среда и водите, разпоредиха ежеседмични проверки на водата. Резултатите от които се публикуват на сайта на Министерството на туризма.
Въпреки общите усилия ситуацията ескалира до такава степен, че министърът на околната среда Юлиян Попов обвини Русия в пропаганда и опит да провали сезона в България. Зарица Динкова пък обяви, че ще сезира службите заради опита за провал на сезона. Ситуацията в сектора става все по-напрегната и нажежена с всеки изминал ден. И вече се заговори за съд, оставки и несвършена работа.
Отношение
Темата за липсата на адекватно отношение от страна на българския туристически бизнеса към клиентите излезе отново на дневен ред миналата седмица, когато изтече видео в социалната мрежа Facebook, в което семейство е шокирано от сумата, която трябва да плати в ресторант във Варна за три пържоли – общо 490 лв. Причината за високата цена е специалният сорт месо, от което е приготвена пържолата. Но има и друга уловка – цената, упомената в менюто, е за 100 гр., а не порция. 100 грама стрували близо 35 лв., а трите пържоли били общо 1400 грама, според касовата бележка.
Трикът с цена за малък грамаж и необходимостта да се смята наум колко би струвал целият артикул, без дори да знаеш колко тежи самият артикул, започна да се ползва първо от търговските вериги, притиснати от нарастващите цени, които започнаха да плашат хората. Но докато в хипермаркета все пак клиентът има време добре да огледа и да смята, ако се налага, в ресторантите тази практика не е често срещата и поради тази причина хората не се зачитат особено в ситния шрифт в менюто. Тя носи след себе си много въпросителни – от това дали подобно описване е законно до отношение на бизнеса и опитите им да те „прецакат“.
Оказа се, че подобно описание е законно, но нелоялно. Такава беше и официалната позиция на Комисията за защита на потребителите (КЗП). Това ядоса ресторантьорите, които през уикенда пуснаха официална позиция до медиите, в която заявяват, че ще съдят клиента, който публикува въпросното видео. Освен това обвиниха и всички медии в „своеобразно състезание по очерняне на летния ни сезон“. Настояват и за извинение от КЗП заради позицията им както и установените нарушения във варненското заведение, в което е заснет въпросният клип.
Последва незабавна реакция от страна на министъра на туризма, която обяви в официална позиция, качена на сайта на ведомството, че ако заведенията продължават с това отношение към към клиентите, няма да успее да защити 9% ДДС за 2024 г. Припомняме, че към момента само заведенията от целия туристически бранш се възползват от намалената ставка, но по информация на TravelNews Министерството на финансите планира да запази преференциалната ниска ставка за хотелиери и туроператори и за следващата година.
В момента големите чужди туроператори и хотелиерите договарят цените за сезон 2024 г. по Българското Черноморие. Същото се отнася и за зимния сезон 2023- 24.
„За нас е важно да има хоризонт за една година напред с цел предвидимост. В момента не е добре да се вдига ДДС за туроператори и хотели, защото България не се е възстановила като туристическа дестинация и е най-засегнатата от войната в Украйна“, заяви за TravelNews Иван Грошев, председател на Асоциацията на инкаминг агенциите и управител на „МТС България“, която компания представлява британския туроператор Jet2holidays и германския FTI у нас.
Оставка
След като позицията на министър Зарица Динкова достигна и до Българската асоциация на заведенията (БАЗ) и Сдружението на заведенията в България (СЗБ) те поискаха незабавната оставка на министъра, с мотива, че не си е свършил работата.
По време на брифинг тази сутрин Зарица Динкова беше категорична, че няма да се откаже от поста си, защото не била министър на ресторантьорите.
Не съм министър на ресторантьорите. Работата на министъра е да балансира между потребителите и бизнеса. ресторантьорите са един сегмент от този бизнес, но аз защитих целия бранш. Трябва да демонстрираме добър имидж“, каза тя и допълни, че трябва да даваме на туристите качество и отношение, а със заплахи към тях това не се получава.
Напрежението между бизнеса и бранша не спира да расте. До реална среща между тях обаче така и не се стигна. Всички нападки, обвинения и опити за диалог са през медиите. Докога бранша ще продължи да функционира без диалог, не се знае. От години в сектора именно диалога е проблемът, а оттам по веригата и лошото отношение на служителите към туристите. И така, се завъртаме в една спирала, от която излизане няма. Дали все пак ще има промяна в отношенията както между бизнеса и управляващите, така и между хотелиери, ресторанти с туристите – предстои да разберем.