Пътят на хляба: от завода на „Хебър“ до рафтовете на „Лидл“
Българската компания вече изнася продуктите си в 10 държави благодарение на партньорството с германската верига
Независимо дали сте почитатели на хрупкавото крайче или на топлата средичка, със сигурност често сте се чудили каква е тайната на пресния, вкусен хляб, който си купувате от витрините на „Лидл България”. Естествени съставки, бавно втасване по традиционна технология и ниско количество сол. Това не е просто рецепта, а формулата на успеха на българския производител „Хебър“, част от групата „Симид“.
Българската компания си партнира вече 20 години с германската верига, като произвежда 365 дни в годината, 7 дни в седмицата цели 50 различни продукта – както печива от „Фурната на Лидл”, така и опаковани хлябове. Цялата магия се случва в завода на компанията в Пловдив.
Благодарение на партньорството с „Лидл”, компанията в града под тепетата стъпва на 10 европейски пазара, като Румъния, Гърция, Словения, Полша и др. Съвсем скоро предстоят първите доставки и в прибалтийските държави Литва, Латвия и Естония. Първият износ на „Хебър“ в европейската търговска мрежа на Lidl се реализира през 2012 г. в Румъния. За последните три години експортният им оборот през веригата расте средно с 10% годишно.
Около 30 – 40% от общата продукция е за износ“, споделя Митко Караджов, управител на „Хебър“ и „Симид Агро“.
„Най-чистата храна“
Заводът в Пловдив е оборудван с производствени линии на германски компании, а пещите, в които се пече хлябът, са български. Абсолютно всички процеси са напълно автоматизирани – от замесването на тестото, до оформянето му в земел, багета или друго, до втасването, нарязването, изпичането и опаковането. Така „Хебър“ отговаря на изискванията на „Лидл“ за чисто, висококачествено производство по програмата „Чисти ръце“, която предполага и налага нищо да не се докосва от човешка ръка.
За да отговорим на тези изисквания, инвестирахме в две нови производствени линии за багети и земели в размер на близо 15 млн. евро, които обезпечават качествено и количествено нашите възможности като компания и ни помагат да бъдем още по-стабилен и надежден партньор“, заяви Поликсения Димова, мениджър „Корпоративни клиенти“ в „Симид Груп“.
След като тестото е замесено, то поема по пътя през поточната линия, където се разтиля. Последваща машина го разпределя по вид и форма в зависимост от това дали ще се правят земели или багети, например. Специална машина прави добре познатите резенчета с помощта на силна, водна струя. Веднъж оформени, хлебчетата втасват в специални съдове върху вълнен плат.
Именно технологията на бавното втасване придава на продуктите добре познатия вкус. Освен това така се използва и по-малко мая. Веднъж достатъчно престояли и отпочинали, хлебчетата поемат към пещите, където се запичат леко. След това се замразяват и опаковат, за да стигнат до фурната на Лидл, където допълнително се изпичат на 220 градуса за 12 – 14 минути.
Целият процес на опаковане също е напълно автоматизиран – от етикирането през поставянето на готовите продукти в кашони до фолирането на палетите. Времето, в което тестото се превръща в хлебче, е около 6 часа, а пътят, който изминава по производствените линии, е около 200 метра.
Това е като една дисциплина от леката атлетика“, казва Димова.
Управителят на „Хебър“ споделя, че хлябът е най-чистата храна, тъй като освен основните продукти няма какво друго да се добави. Компанията използва собствено брашно, а за останалите продукти се доверява на утвърдени партньори.
По думите на Георги Христов, управител на „Симид София“, трайността на произведените хлебни продукти е 3 – 4 дни, като за това помага именно автоматизацията на целия процес и недокосването на хляба, което би овлажнило продукцията. На въпрос какво прави техните продукти толкова предпочитани и извън България, Христов казва, че конкурентното предимство на компанията е дългата ферментация и суровините.
В много други страни ферментацията е къса и добавят химия, защото това дава голяма производителност.“
При цялата автоматизация на процесите, заетите в компанията са около 600 души. Служителите на смяна следят дали всичко се случва както трябва. Ако има някакъв проблем с машините, те реагират и ги отстраняват. По думите на управителя на „Хебър“ намирането на работна ръка е трудно, тъй като в завода се работи на смени, които се оказват непредпочитани. Именно заради това в завода в Пловдив работят и непалци.
За да стигнат готовите продукти в магазините на “Лидл“, доставките се извършват в малките часове на денонощието. От завода тирове поемат към базите из страната, а оттам се претоварва и транспортира до всеки един магазин. Доставките са изключително важни, за да може „Лидл“ да предлага винаги висококачествени продукти на своите клиенти.
Месечната реализация е около 1000 тира“, разказва Димова.
Взаимодействието с „Лидл“
Почтен български бизнес показва през годините устойчивост, огромни способности да реинвестира и разраства производството, както и да е конкурентноспособен“, казва Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Лидл България.
„Хебър“ е част от над 250 български доставчици на стоки за веригата. По думите на Драгийска българските производителите познават потребителските изисквания, отговарят им и успешно преодоляват всякакви кризи.
През всичките тези години партньорите работят ежедневно върху подобряване на рецептите, търсят разнообразни суровини, намаляват солта в името на здравето на клиентите, разработват и пускат в продажба кръгли хлябове, каквито до момента няма.
Предложихме хлябове от лимец, изключително успешни ръжени и пълнозърнести хлябове, създадохме любимия на огромна част от нашите клиенти зеленчуков хляб. А козунаците, които вече няколко години предлагаме за Великден, са най-успешните артикули от акционния ни асортимент“, разказва Елина Христова-Петкова, ръководител в отдел „Стоково снабдяване“ на „Лидл България“.
Важен акцент в партньорството е намаляването на солта и захарта в асортимента от собствени марки на „Лидл“. Тази стратегия е усвоена от „Хебър“ от 2020 г. До момента е намалена солта във всички продукти, които компанията доставя за веригата – със средно 20%, което води до намаляване на употребата на сол с приблизително 13.5 тона само за 2023 г.
Заместник-посланикът на Федерална република Германия Стефан Рьокен коментира, че взаимодействието между „Лидл“ и „Хебър“ е добър начин за привличане на българи, които да се върнат в страната и да се реализират успешно. Всеки е печеливш, тъй по този начин Лидл подсигурява надеждно доставките си на качествени продукти, а компании като „Хебър“ получават достъп до други пазари за износ.
За България „Лидл“ е актив“, заяви заместник-посланикът.