Q&A: Какви са правата ни при отмяна на полет заради COVID-19
Авиокомпаниите са може би най-тежко засегнатият сектор от световната икономика
~ 5 мин.
Необходимите рестрикции, които множество държави налагат, за да се предпазят от разпространението на пандемията, неминуемо оказва своето влияние върху въздушния превоз на пътници и авиокомпаниите са може би най-тежко засегнатият сектор от световната икономика. Заради безпрецедентната ситуация в световен мащаб и ограниченията, които налагат държавите във връзка с COVID-19 се обърнахме към експертите от българската компания ClaimCompass, която помага на пътниците, пътуващи със самолет да потърсят правата си. За правата ни по време на безпрецедентната ситуация с COVID-19 ни информира Мартин Катрафилов, част от ClaimCompass.
- В кои случаи пътниците имат право да пледират за връщане на пари за билет при отмяна на полет?
- Ако полетът е от страна членка на ЕС, независимо до коя дестинация, както и ако полетът пристига в страна членка на ЕС и се изпълнява от авиолиния, която е регистрирана в страна членка на ЕС и този полет е отменен поради мерките, предприети за борба с разпространението на вируса, всеки пътник има право да изиска връщане на цялата сума, заплатена от него за билет или да му бъде предоставена възможност за използване на друг полет, когато това е удобно. Тук съветваме пътниците да се запознаят с условията за презаписване на билети и тези за връщане на суми на авиопревозвача, чиито услуги използват.
- Как мога да проверя дали коронавирусът е реалната причина за отмяната на полета?
- Задължение на всяка авиолиния е да предостави информация, която посочва причината, подари която полетът е отменен. Към този момент ситуацията е много динамична и множество страни въвеждат все по-ограничаващи мерки що се отнася до пристигащи полети. Начините да проверите дали коронавирусът е реалната причина за отмяна на полета са няколко. Може да заемем активна позиция и да търсим контакт с авиолинията, ако тя вече не се е свързала с нас, и да изискаме информация, касаеща отмяната на полета ни. Най-сигурният начин все пак е да се обърнем към професионалисти и да използваме услугите на специализирани компании – брокери за компенсации. Те разполагат с екип от професионалисти, който би могъл най-правилно да Ви информира дали вирусът наистина е причината, подари която полетът е отменен.
- На национално ниво вече се въведе ограничение за полети от Италия и Испания. Можем ли при такава ситуация да поискаме връщане на парите за билета?
- Независимо от причината, поради която полетът е отменен, пътниците имат две алтернативни опции – да получат от авиолинията пълния размер на цената на билета или да бъдат поставени на друг полет при първа възможност. Също така, както бе описано по-горе, ако сме заседнали на летището, имаме право на храна и напитки, достъп до комуникационни средства и, ако се налага, да бъдем настанени в хотел за сметка на авиолинията. Това, което се губи при отмяна или закъснение на полет от Италия и Испания, е правото ни на обезщетение според регламент 261 от 2004, тъй като отмяната е поради обстоятелства, независещи от авиокомпанията.
- Мога ли да поискам връщане на сумата за билет, ако страната, до която пътувам не е в забранителния списък, но е силно засегната от пандемията?
- Ако полетът Ви е отменен от превозвача – да, можете да искате пълно възстановяване на сумата. Тъй като ситуацията е много динамична, ние съветваме пътниците да се запознаят с политиката за презаверка на билет, както и за тази за връщане на суми на конкретната авиокомпания, чиито услуги използват. Ако все пак пристигнете без полетът Ви да бъде отменен – нямате право на връщане на сумата, тъй като полетът се е осъществил. Ако ние отменим по своя преценка билета си, трябва да видим дали в него е включена опция за възстановяване на сумата, тъй като тук става въпрос за отказ от страна на пътника, а не на авиокомпанията.
- Как стои въпросът с връщане на сумата за билет от и до САЩ в настоящата ситуация?
- Както може би сте чули, САЩ въведе забрана за влизане на територията на страната на граждани, от страни по Шенгенското споразумение, както и на хора, които са били в тези страни 14 дена преди датата им на пристигане. Това обаче не важи за граждани на Съединените американски щати. По-късно забраната бе допълнена и с преустановяване на полети от Великобритания и Ирландия. Интересен факт тук е, че България, Хърватия, Румъния и Кипър не са част от забраната, тъй като не са членове на Шенген.
За полети, заминаващи към САЩ от някоя държава, включена в забраната, важат общите правила, споменати до тук - можем да искаме възстановяване на пълната сума за билета или презаверяването му с първата възможна дата. Към този момент забраната за полети е само за такива, които пристигат на територията на САЩ. Ако все пак полетът ни е отменен, ниe трябва да сме наясно с няколко особености. За да се възползваме от правото на обезщетение както и от това да ни бъдат върнати парите за билета, трябва полетът ни да пристига в страна членка на ЕС и да се извършва от авиолиния, която е регистрирана в страна членка на ЕС.
Например – имаме полет от Вашингтон до Амстердам изпълняван от KLM. Тук условията да получим цената на билета са налице - летим от САЩ към страна членка на ЕС с холандска авиолиния. Ако обаче примерът беше следния - летим от Вашингтон до Амстердам с American Airways, не бихме могли да се възползваме от същата защита, тъй като става въпрос за щатска компания и разпоредбите на регламента не важат. Има и друга опция, която ни предоставя Монреалската конвенция, разпоредбите на която предоставят възможност за търсене на обезщетение при претърпени вреди при полети, но ангажирането на отговорност по този ред е много трудно. Ние трябва да докажем щетите, които сме претърпели вследствие на отмяната на полета.
- Мога ли да използвам услугите на брокер за компенсации при пътуване със самолет?
- Използвайки услугите на брокер за компенсации е най-сигурният начин да разберете и евентуално получите обезщетение за отменен или закъснял полет, както и ако Ви е отказан достъп на борда. Подобни компании са специалисти в комуникациите с авиолиниите, както и са вещи при извънсъдебните и съдебните действия по осигуряване на дължимото Ви обезщетение. Предвид създалата се ситуация, както имахме шанс да споменем по-горе, е обстоятелство, изключващо вината от страна на авиолинията и тя няма законово задължение да изплати полагащото Ви се според регламент 261 от 2004 г. обезщетение, но все пак в определени случаи имаме право да ни бъде върната цената на билета. Все пак ние препоръчваме използването на услугите на брокер за компенсации, за да сте сигурни, че реалната причина за отмяната на полета Ви е коронавирусът.