Qatar Airways придоби 10% от собственика на British Airways
Сделката за около 1,15 млрд. паунда цели повишаване на трафика през хъба на компанията в Персийския залив и експанзия на запад
Qatar Airways придоби 9,99% от IAG SA, компанията-майка на британския авиационен гигант British Airways, съобщава Bloomberg. По този начин държавната катарска компания става най-големият единичен акционер в IAG.
Сделката се оценява на около 1,15 млрд. паунда (1,73 млрд. щатски долара), спрямо стойността на дяловете на IAG впри затварянето на търговията вчера. Споразумението идва изненадващо за пазарите на фона на това, че самата IAG търси да разшири портфолиото си, а последният обект на интереса ѝ бе ирландската Air Lingus. Предварителната оферта е за около 1,5 млрд. доалра.
В същото време Катар се стреми да реализира значителните си приходи от природен газ, инвестирайки в големи, разпознаваеми и отдавна наложени на пазара компании, като Volkswagen например.
IAG e основният европейски партньор на компанията и сделката ще заздрави допълнително връзките им. Добрите взаимоотношение започнаха през 2013 г., когато главният изпълнителен директор на Qatar Airways Акбар ал Бакер стана част от Oneworld Alliance, промотиран именно от шефа на IAG Уили Уолш. Основна цел на инвестицията е подобряване на достъпа до американския пазар и повишаване на трафика през хъба ѝ в Персийския залив.
„IAG представлява прекрасна възможност да разгърнем нашата стратегия за експанзия на запад. Можем да разгледаме придобиването на допълнителен дял в бъдеще”, се посочва в официалното съобщение на Qatar Airways. Според европейските регулации до 49% от авиопревозвачите на континента и техните собственици могат да бъдат притежавани от инвеститори извън ЕС.
Акциите на IAG поскъпнаха с 4,6% до 590 пенса в началото на търговията в Лондон. През 2014 г. пазарната ѝ капитализация се е увеличила с 21%, а през 2013 г. почти се удвои.
Уелш е един от най-големите привърженици на консолидацията европейските въздушни превози. През 2011 г. той създава IAG като обединение между British Airways и испанската Iberia. След това той добави британското подразделение на Lufthansa British Midland, a през 2013г. и испанската нискотарифна Vueling.