Регионалният министър променя правилата за пътните поръчки
Отстъпки за превозвачите и ново трасе за магистрала „Струма“ – част от новостите в програмата на регионалното министерство
Регионалният министър Андрей Цеков обяви нови правила при търговете за пътно поддържане. Водещ критерий при оценката на офертите и избора на изпълнител вече ще е най-ниската цена. До момента оценяването се формираше на база технически оферти и предложена цена за изпълнение.
Освен новостите, които се готвят по отношение на пътното поддържане, министерството готви методика за промяна на тол таксите с отстъпки за превозвачите. Ще се разглежда и нов вариант за най-спорния участък от автомагистрала „Струма“ – този през Кресненското дефиле.
Министърът представи и заместниците си, като малко преди началото на пресконференцията от правителствената служба съобщиха, че ново лице влиза в министерството – Николай Найденов. Другите две места са попълнени от дами – Ангелина Бонева и Василена Терзийска, но не бе уточнено кой зам.-министър какви ресори ще поеме.
Новите правила при обществените поръчки
Следващата седмица Агенция „Пътна инфраструктура“ ще обяви нови търгове за ремонт и поддръжка на пътищата в страна. Те най-вероятно ще са 3-годишни, но Цеков заяви, че АПИ тепърва ще даде предложение. Министърът не обяви каква ще е общата стойност на предстоящите процедури, но заяви
ще се сложи една бюджетна рамка, но това не са гарантира пари, които ще се усвоят. Биха могли при необходимост да се усвоят, тъй като ще се възлага с отделни възлагателни писма и ще се остойностява по единични цени.“
Според новите правила, които МРРБ въвежда, изпълнител ще е този, който предложи най-ниска цена за изпълнение.
Основният въпрос, който се поражда, е как обаче ще се гарантира качество? Министърът заяви, че от една страна ще се повишат изискванията за икономическото състояние на изпълнителите, а от друга – ще се подобри контролът върху изпълнението, „което е дефицит в управлението.“
Министърът описа мотивите за „тежкото решение“, което взима и заяви, че те са основно свързани с това публичният ресурс да бъде отстояван и разходван най-целесъобразно. Цеков се надява до 2-3 месеца вече пътищата да се поддържат по нови договори, а не както в момента – по такива за аварийни ремонти.
Няма разнобой с пътно-строителния бранш“, обясни още министърът относно новите правила.
Припомняме, че търгове за поддържане на стойност 3.6 млрд. лв. без ДДС бяха стартирани от служебния кабинет. Всички, без една процедура, бяха прекратени само преди седмица, тъй като одит разкри незаконосъобразно, непрозрачно и неефективно разходване на публични средства.
Отстъпки за превозвачите
Транспортният бранш ще ползва отстъпки от тол таксите за изминато разстояние. В момента министерството изготвя изменение на тарифите, което в рамките на следващата седмица ще е готово и ще бъде представено на работна група, обяви още Цеков. Той обясни, че отстъпка в размер на 30% ще се прилага при изминати 5 хил. километра, а 50% - при 10 хил. км.
Все още не е ясно дали въпросното изменение ще има ретроактивно действие или ще важи занапред. Тези детайли ще бъдат „изговорени“ на среща с превозвачите. Ако действието му не е назад, то държавата ще връща пари за повишението, което влезе в сила от 1 юни.
Министърът обясни, че държавата харчи за поддръжка 1.2 млрд. годишно и още толкова за изграждане на нова инфраструктура и ремонти. От тол такси събира около 400 млн. лв., а от винетки – около 300 млн. лв.
Очевидно е, че тол таксите не покриват пълния разход за поддръжка и изграждане на нова пътна мрежа, не може и да го очакваме. Цената я плаща крайният потребител, защото тол таксата се пренася от превозвач към цена на продукти“, заяви Цеков.
Това е теза, която бе използвана и от служебния кабинет, който гласува отлагане на по-високите тол тарифи за превозвачите миналата година. Въпреки отстъпките министърът заяви, че смята, че трябва да се върви към постепенно увеличение на тола, но в диалог с всички засегнати страни.
Припомняме, че миналата година влезе в сила първото планирано увеличение на тол таксите, като от 1 юли 2022 г. транспортният бранш плаща и за преминаване през второкласната пътна мрежа. Увеличението бе постигнато след много трудни преговори между тогавашния регионален министър Гроздан Караджов от кабинета „Петков“ и бранша.
От 1 юли тази година влезе в сила и второто планирано увеличение с 50% на тарифите, но от транспортният сектор реагираха остро и поискаха кабинетът да преразгледа ставките. Въпросното второ финално увеличение трябваше да влезе в сила от 1 януари, но служебният кабинет го отложи с половин година заради инфлацията. Браншът настоява и за пълен одит на системата и по всичко личи, че настоящият кабинет също ще изпълни поставените условия.
Част от управляващата коалиция в лицето на „Продължаваме промяната – Демократична България“ пък предложиха тол система директно да се свърже с Националната агенция по приходите (НАП), за да се подобри събираемостта на таксите.
„Струма“ през Кресна
Съдбата на най-проблемния участък от магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле остава все още неясна. От думите на Цеков стана ясно, че „трасето, одобрено от служебното правителство в посока Гърция с две ленти в една посока, е неудачен вариант.“ Именно заради това ще започне нова, допълнителна оценка за въздействието върху околната среда за втори вариант на трасе, което да минава по източния склон на дефилето.
Ще го предложим на Министерския съвет за решение и паралелно да се изгражда одобрения път с габарит 10.50 (бел.р - скоростен път) по източния склон“, заяви Цеков.
От обяснението на Цеков се разбира, че правителството ще работи в посока да изнесе и двете платна по източния склон на Пирин. Така вариантът, избран по времето на ГЕРБ, най-вероятно ще отпадне.
По отношение на тихомълком подписаните договори за изграждане на участъка от предишния министър Иван Шишков, Цеков обясни, че те са под условие, като „единият не е влязъл в сила, а другият може да се прекрати, ако не се одобри трасето от Европейската комисия“.
Припомняме, че Пътната агенция избра изпълнители за източното трасе на магистралата още в края на 2019 и началото на 2020 г. Контрактите с тях бяха подписани тихомълком на 6 април тази година, т.е. около 3 – 4 години по-късно. Общата им стойност е почти 1.2 млрд. лв. с ДДС. Те са придружени с допълнителни споразумения от 24 и 27 април.
За първия лот АПИ избира изпълнител в края на 2019 г. Това е ДЗЗД „АПП ЛОТ 3.2.1“, с участници „Грома Холд“, „Европейски пътища“, „Водно строителство – Благоевград“, „Пътпроект“ и „Вахостав-СК“. Стойността на контракта е почти 600 млн. лв. с ДДС.
За втория лот в края на 2020 г. за изпълнител е избран ДЗЗД „АМ Струма – 3.2.2.“, с участници „ГБС – Инфраструктурно строителство“, „ЕПОС – Емпреза Португеза де Обрас Субтеранеас“ и „Главболгарстрой Интернешънъл“. Стойността на договора е малко над 570 млн. лв. с ДДС.
С подписаните контракти бившият министър Шишков даде възможност да започне строителството на обхода на „един малък участък от 200 м“. Преди това еколози сигнализираха за започнал строеж в участъка, но МРРБ отричаше упорито.
През цялото си управление Шишков коментираше, че трасето ще се избере след анализ на екологичните мерки, който така и не завърши, въпреки обещанието, че това ще стане до април. След стартиралото строителство Шишков вече казваше, че то няма да преопредели варианта на трасето.
Днес Цеков заяви, че се надява в рамките на новата транспортна програма с хоризонт 2027-2029 г. България да разполага с реална пътна връзка с Гърция.
Припомняме, че варианта на трасе бе една от основните теми и по време на управлението на кабинета "Петков". Тогава регионалният министър Гроздан Караджов влезе в спор с министъра на околната среда Борислав Сандов. Караджов заяви, че магистралата дори има потенциал да събори кабинета.
След това стана ясно, че лично тогавашният премиер Кирил Петков е обещал трасето да не минава през Кресненското дефиле. В последните дни на кабинета "Петков" Сандов подписа решение, с което блокира строежа, но впоследствие Върховния административен съд отмени разпорежданията му.
Драмата „Хемус“
Основният казус, който стои пред министерството, е как да продължи строителството на магистрала „Хемус“ – дали да се изпълняват договорите, подписани по инхаус процедури, или да се търси вариант за развалянето им, което от обясненията на Цеков се разбра, че няма да стане лесно.
По темата има сформирана работна група, която в рамките на месеца ще приключи дейността си и ще предложи решение. Цеков заяви, че ще разчита и на държавните органи да дадат своя принос, тъй като МРРБ е отправило въпроси до Агенцията за обществени поръчки.
Магистралата се строи привидно от държавното дружество „Автомагистрали“ по силата на инхаус процедура. Тъй като дружеството няма капацитет за такова мащабно строителство, то превъзлага дейностите на трети лица с договори за наем на техника и покупка на материали.
Законът за обществените поръчки казва, че тези договори за унищожаеми и по съдебен път може да се обявят за недействителни, като бъдат разтрогнати с обратна сила, обясни Цеков. По думите му обаче този подход е бил възможен в първата година след сключването им. Те са сключвани през 2019-2021 г. Превъзлаганията са над 80-100, заяви министърът.
„Такива искове не са заведени и към момента правната възможност е загубена.“
Цеков заяви, че заради обществения интерес строителството трябва да продължи, но не на всяка цена, а законосъобразно и така че средствата да се разходват ефективно, като се плаща за нещо, което е реално изпълнено.
Припомняме, че драмата с „Хемус“ се влачи почти 2 години. До момента нито едно правителство не знае какво да прави със сключените контракти. Освен това по магистралата има констатирано незаконно строителство, както и схема за раздадени аванси, изнесени в чували или харчени за строителството на луксозни хотели.
Кабинетът „Петков“ имаше идея за узаконяването на аутобана, а тогавашният регионален министър Гроздан Караджов отказваше да плаща за строежа докато не се разплете възела.
При последното служебно правителство регионалният министър Иван Шишков нямаше проблем с плащането по инхаус договори. Той имаше идея незаконното строителство да бъде узаконено с промени в Закона за устройство на територията, така че обектите да придобият статут на „търпимост“. За целта дори държавата глоби сама себе си за незаконното строителство. Тези промени бяха изтеглени от настоящия министър Андрей Цеков, който пък има идея за преформатиране на договорите, сключени между „Автомагистрали“ и трети фирми.