МТ се похвали с рекорден зимен сезон, без да знае какъв точно
Броят на регистрациите и приходите надвишават предпандемичната 2019 г., но браншът е притеснен от бездействието на властта
В края на миналата седмица служебният министър на туризма Илин Димитров се похвали с рекорден зимен сезон.
Нека оставим числата да говорят – близо 9% ръст до момента спрямо предковидните времена. Прогнозата е и лятото да сме с 8% ръст спрямо 2019 г., т.е. очакванията ни са това да е най-силното ни лято. Една от основните ми задачи беше да върнем нормалността. Е, вече не говорим за възстановяване, а за растеж“, каза Димитров, цитиран от пресцентъра на министерството.
Действително, според цитираните данни има ръст през зимните месеци на 2023 г. спрямо 2019 г. Числата от Единната система за туристическа информация (ЕСТИ) за броя регистрации в местата за настаняване сочат над 1.7 милиона за зимен сезон 2022/2023 и обхващат периода от началото на декември до края на март (1 декември 2022 г. – 30 март 2023 г.)
Оказва се, че през сегашния зимен сезон, който започна по-късно заради липсата на сняг и много от зимните курорти забавиха откриването му, задминава предпандемичните нива с 8.7%. Постигнатият ръст спрямо сезон 2021/2022 е по-голям с 24% и е най-силният в рамките на последните 4 зимни сезона, пишат от Министерството на туризма.
Снимки: Министерство на туризма
Равносметката по пазари за цитираните данни за периода от началото на декември 2022 г. до края на март 2023 г. показва, че най-много са регистрациите на български туристи – над 1.2 млн. На второ място най-многобройни са румънските туристи – над 65 хил., следвани от гърците – над 58 хил. На следваща позиция е пазар Великобритания с над 50 хил., Израел – над 46 хил., Турция – над 41 хил. и туристи от Северна Македония – над 25 хил.
Това е просто една графика, без да се отчитат никакви други фактори“, коментира пред Economic.bg Десислава Алексова, индивидуален член на Българската туристическа камара (БТК).
Разбира се, силен зимен сезон не означава непременно силен ски сезон, тъй като много от курортите вече предлагат и други забавления, а Банско в последните години се превърна и в център на дигитални номади.
Въобще не е направен анализ какъв тип туризъм се е практикувал. Действително явно туристи има, но не знаем те какво са правили там. Което значи, че когато подготвяме рекламна кампания, не знаем какво да рекламираме – ски, СПА... Не знаем какво се търси. Защото когато даваме пари за реклама, все пак трябва да има смисъл от нея“, уточнява Алексова.
Приходи
Резултатите от гледна точка на приходите от чуждестранни туристи за декември 2022 г. и януари 2023 г. са почти идентични с тези на предпандемичните декември 2019 г. и януари 2020 г. За периода декември 2022 – януари 2023 г. приходите от входящ туризъм са 642.5 млн. лв., като ръстът спрямо същия период на миналия зимен сезон е 38.6%.
Според Алексова обаче това сравнение не е релевантно, защото цените от 2019 г. насам многократно са се увеличили.
Няма как да се сравняват цените сега и през 2019 г. Сега цените са в пъти по-високи. Не съм правила изчисления, но ако се махне инфлацията, може и да се окаже, че приходите дори са по-малко в сравнение с 2019 г. С цифрите трябва да се внимава и да има анализ, който да е обективен“, казва тя.
Важно е да се отбележи, че ЕСТИ стартира на 1 октомври 2019 г. и няма толкова подробни данни за регистрираните туристи в България преди това.
Сивият сектор го има, това е обществена тайна, с ЕСТИ се опитваме да го премахнем. Но вероятно е имало и по-добри години за туризма, но не знаем“, уточнява Десислава Алексова.
Неподготвени
България отново може да остане неподготвена за летния сезон и да не успее да извлече максимално голяма полза от него, въпреки че Министерството очаква ръст и през лятото. Причината е, че отново липсва ранна подготовка, а първите туристи в Слънчев бряг се очакват за Великден – още следващата седмица.
Толкова е забатачен нашият отрасъл... ние все още сме на вълна сезона, който отмина. Има добри инициативи, но една такава на фона на всичко останало....“, казва Алексова.
Стратегията е остаряла, а анализ напълно липсва, смята тя. И докато не се промени напълно стратегията за развитие на туризма или по-точно казано – не се създаде такава, всичко ще се случва много бавно и безрезултатно.
След COVID желанията на туристите напълно се промениха. Груповите екскурзии вече не се предпочитат. Инициативи има много в сектора, но контролът е малко“.