Румъния вече кандидатства с европроект за трети мост над Дунав
Северната съседка на България опитва да осигури финансиране за предпроектното проучване на бъдещия „Дунав мост 3“
Румъния е кандидатствала за европейски пари, с които да финансира своята част от втори мост над р. Дунав при Гюргево и Русе. Това съобщи еврокомисарят по транспорта Адина Валян, цитирана от румънското издание Agerpres. Букурещ иска да финансира съоръжението като проект, част от военна мобилност.
По думите на еврокомисаря, северната съседка на България е кандидатства за предпроектно проучване на стойност 6 млн. евро за пътен мост с железопътен вариант. Дали проектът ще получи финансирането, ще стане ясно в средата на декември.
Валян казва, че мостът при Гюргево трябва да бъде проектиран така, че да има и жп компонент. По думите ѝ натискът върху съществуващия граничен пункт в района е голям.
В момента има натиск върху всички гранични пунктове, на много места в Европа, особено за страните извън Шенген, като Румъния и България. Смятам, че е необходима много интелигентна и ефективна организация за начина, по който пътните превозвачи, които стоят на опашки на границата, успяват да преминат по-бързо“, каза Адина Валян.
Припомняме, че проектът за трети мост над Дунав получи зелена светлина в края на септември, когато Румъния и България започнаха реални действия за изграждането му. Двете страни внесоха в Европейската комисия съвместен проект за предпроектно проучване на „Дунав мост 3“.
Министърът на транспорта Георги Гвоздейков подписа писмо за съвместен ангажимент с румънския си колега Сорин Гриндяну, в което се потвърждава позицията на двете страни, че проектът е приоритетен и двете правителства ще работят за неговото реализиране.
Българският финансов принос в проекта е 1.4 млн. евро, от които до 50% ще бъдат безвъзмездна финансова помощ по Механизма за свързване на Европа.
Проучванията ще анализират различните трасета и точки, при които ще се свързва мостът, съответно в Русе и Гюргево, за да се улесни изборът на техническо решение. Ако проектът бъде одобрен за финансиране, той ще бъде обявен в началото на 2024 г. Графикът предвижда подписване на договор с ЕК до средата на 2024 г. и изпълнение до края на 2026 г., когато двете страни ще решат за местоположението и условията за финансиране на инфраструктурния обект.
Ще се анализира и възможността за публично-частно партньорство при строителството, тъй като при рози вариант би могло да се ускори пълното изграждане на моста и да се привлече допълнително финансиране от други източници.