С TICKEY ще може да се плащат всички видове градски транспорт през смартфона
Кандидатстваме за еврофинансиране, за да може хора в неравностойно положение да използват електрически велосипеди
Димитър Димитров, управител на TICKEY:
Българският стартъп TICKEY улеснява пътуването
ни в градска среда. Компанията ни позволява да платим пътуването си лесно и
бързо – благодарение на смартфона ни. Приложението използва сензори за близост,
като показва най-добрия и бърз маршрут от точка А до точка Б с градски
транспорт. И с него може да се плати в автобуса, метрото и трамвая. Economic.bg разговоря с
управителя на компанията Димитър Димитров за развитието на градската мобилност.
- Г-н
Димитров, в кои градове в България развивате услугата?
Приложението в момента е вградено експериментално в десет станции на метрото в София. Започваме внедряването на TICKEY в община Бургас, като идеята е да покрием всички видове градска мобилност – велосипеди, синя зона, градски транспорт, корабът между града и о. Света Анастасия.
Миналата седмица започнахме партньорство с община Пловдив по една инициатива за градски иновации и там сме част от партньорите на общината. Кандидатстваме за европейско финансиране, така че с TICKEY да може да предложим на хора в неравностойно положение да използват не само градски транспорт, но и да се придвижват в града с електрически велосипеди. Това ще бъде разширено също и към други приложения за градска мобилност в Пловдив.
Приложението работи не само в метрото на София, но и с един фериботен оператор във Великобритания. Всъщност това е първият ни международен проект изобщо. В момента работим по пилотни проекти в общо четири града в Португалия и Индия. Тази седмица очакваме потвърждение.
- Какъв процент от билетите се купуват през приложението в софийското метро, където има инсталирани съоръжения?
Процентът не е много висок в момента и то главно заради това, че нямаме много реклама. Но имаме около 2 300 потребители, които са свалили приложението за два месеца и половина. Продаваме вече четвърта партида билети от метрото, която привършваме. Продадените обеми са по-големи от тези на Общинска банка, които предлагат услугата си от средата на 2016 г., а ние от два месеца. Нашите продажби са по-големи и в сравнение с другите алтернативни начини на продажба на билети в момента.
- В какви сектори на градска мобилност може да работи TICKEY?
Искаме да обхванем различните видове градска мобилност. От градски транспорт – автобуси, тролейбуси, метро, крайградски влакове, фериботи до публични паркинги като синя и зелена зона, както и тези в търговските центрове. И не на последно място, велосипеди под наем и т.нар. car sharing, който е много модерен напоследък. Така че човек да може да стигне в града от точка А до точка Б с едно и също приложение, без да се замисля как се заплащат различните видове градска мобилност. Имате приложението ни и навсякъде плащате по един и същ начин.
- Възможно ли е услугата да се въведе и в транспорта между градовете?
Ние сме се фокусирали основно в градска и крайградска мобилност, защото в междуградските пътувания има предварителна резервация на места, а ние искаме да развиваме възможността да платиш услугата на място и да я получиш, а не се занимаваш с някакви предварителни резервации.
- Реализацията на проектите Ви зависят много от властите. С кои се работи по-лесно – тук или в чужбина?
Честно казано в Западна Европа се работи по-добре понеже пазарът е по-дерегулиран и там публичните услуги не са само прерогатив на местните власти. Работим с превозвачи, които са независими от местните власти. В континентална Европа навсякъде има строги регулатори и винаги се изисква решение на местните власти. Ние от три години работим по TICKEY, в последната година и половина се усеща промяна на отношението на местните власти в България и се работи значително по-лесно.
- Как си партнирате с Mastercard Innovation Fund?
Нашето партньорство не е ограничено само в София и в един вид градски транспорт. Планираме заедно да работим в Община Бургас. Понеже започваме нашите международните проекти Mastercard Innovation Fund ще ни бъде партньор за тях.
- Къде мислите да развивате приложението?
Искаме да се фокусираме първо на пазарите в Европа, заради географска гледна точка ни е лесно да внедряваме приложението и да поддържаме. Имаме интерес към Азия, защото са най-големия пазар на градска мобилност и то като страни като Индия, Китай, Сингапур и др. Освен това Латинска Америка също е много интересен пазар. Използва се много градски транспорт, защото жителите не могат да си позволят друг вид мобилност, а пък от друга страна проникването на смартфони вече е достатъчно високо и пазарът е достатъчно зрял.