5 съвета за безопасно онлайн пазаруване
ESET препоръчва няколко прости мерки, които ще ви помогнат да не бъдете измамени при пазаруване в Интернет
~ 3 мин.
По традиция, последните 2 месеца на годината са свързани с обратна пропорционалност между температурата навън и разходите на потребителите за пазаруване. Докато първите намаляват рязко, вторите растат стремглаво. Поради тази причина ESET България дава няколко съвета за безопасно пазаруване в интернет.
1. Следете банковата си сметка
Когато е в препълнен магазин, а в портфейла си има каквото и да било количество пари в брой, всеки един от нас е особено внимателен и нащрек. Същото (трябва да) важи и при онлайн пазаруването. Повечето банки и финансови институции горещо препоръчват на потребителите си да следят внимателно движенията по банковите си сметки ако не непрекъснато, то поне често. Особено, когато пазаруването е активно и има шанс някоя транзакция да потъне измежду множеството. Има различни начини, по които може бързо и лесно да разбереш какви движения се извършват по сметката ти - онлайн банкиране, SMS известяване, телефонно обаждане от банката, приложения за смартфон и др. Използвай ги.Редовната проверка на банковите ти сметки ще ти осигури както сигурност и бърза реакция при измама, така и по-добро лично счетоводство.
2. Не чакайте следващата Коледа. При най-малкото подозрение, действайте!
Една от големите грешки на хората, измамени при разплащане онлайн, е, че са прекалено доверчиви. Привлечени от "изгодни" оферти в интернет, те често се подлъгват и поръчват от подозрителни търговци. Обикновено, малко след покупката, потребителите си отварят очите и виждат, че съвсем не е невъзможно сами да са се вкарали в капана на някой измамник. Малко от тях обаче предприемат конкретни действия. Нашият съвет е да не чакате да се случи необратимото, а да действате мигновено и да потърсите банковата си институция за съдействие. В най-добрия случай можете да изискате блокиране на настоящата си карта и смяна на пластиката, което отнема между 3 и 5 работни дни. Това обаче гарантира неприкосновеността на средствата ти и съответно - спокойствието ти.
3. Защитете устройствата, от които пазарувате
Всяко едно устройство, което е свързано към интернет е изложено на потенциална опасност от зараза с вирус или друг зловреден код. Понякога, заразата е факт доста преди засегнатият потребител изобщо да заподозре за нея. В точния момент обаче, зловредният код се активира, краде личните и банкови данни на жертвата си и ги изпраща (като Коледен подарък) на автора на съответния вирус. Това е само една от многото причини да е абсолютно задължително устройството, от което банкираш и пазаруваш онлайн, да разполага с надеждна лицензирана антивирусна програма, която да го защитава от подобни зарази.
Физическата защита на устройствата също е важна, в случай че бъдат откраднати. Използвайте пароли, PIN кодове или дори шаблони за движение на пръста по дисплея за заключване на устройството. Макар и не непробиваема защита, те са средство за забавяне на намерилия (или открадналия) устройството. Някои антивирусни програми включват и проактивни системи против кражба, позволяващи локализиране на откраднати устройства и дистанционно изтриване на цялата информация.
4. Проверете дали онлай транзакциите са сигурни
Когато сте в процес на поръчка в даден онлайн магазин, проверете дали той използва SSL - глобален стандарт за сигурни транзакции. Има няколко начина, по които можете да проверите това. Първо, интернет адресът трябва да започва с https://, а не със стандартното http. Доста вероятно е защитеният магазин да има и ключ в полето за изписване на адреса, символизиращ, че транзакцията ще бъде криптирана.
Друг относително лесен начин да проверите онлайн търговеца е просто да напишете името му в някоя търсачка като Google, последвано от ключова дума като "fraud" (измама) или scam. Много често измамните сайтове не са от вчера, а много потребители са сигнализирали за евентуални проблеми по форуми и дискусии в мрежата.
5. Бъдете подготвени и внимателни
Картовите и онлайн разплащания ни дават удобство и сигурност, но както всичко останало - употребата им крие своите рискове. По тази причина е добре да сте подготвени в случай на измама. Трябва да знаете кого да потърсите - полицията, банковата институция или специалист по сигурността. Сменяйте PIN кодовете и паролите си редовно, а при възможност използвайте и двустепенна оторизация. Не се подлъгвайте по подозрително "атрактивни" предложения в мрежата и търговци, които изглеждат съмнително.
И за да завършим позитивно, ще кажем, че съвсем скоро ще настъпят сериозни подобрения в сигурността на онлайн и картовите разплащания. Все повече се развиват технологиите за плащане със смартфон и имплантирането на допълнителни чипове в картите, които ще дадат по-голяма сигурност на потребителите.
1. Следете банковата си сметка
Когато е в препълнен магазин, а в портфейла си има каквото и да било количество пари в брой, всеки един от нас е особено внимателен и нащрек. Същото (трябва да) важи и при онлайн пазаруването. Повечето банки и финансови институции горещо препоръчват на потребителите си да следят внимателно движенията по банковите си сметки ако не непрекъснато, то поне често. Особено, когато пазаруването е активно и има шанс някоя транзакция да потъне измежду множеството. Има различни начини, по които може бързо и лесно да разбереш какви движения се извършват по сметката ти - онлайн банкиране, SMS известяване, телефонно обаждане от банката, приложения за смартфон и др. Използвай ги.Редовната проверка на банковите ти сметки ще ти осигури както сигурност и бърза реакция при измама, така и по-добро лично счетоводство.
2. Не чакайте следващата Коледа. При най-малкото подозрение, действайте!
Една от големите грешки на хората, измамени при разплащане онлайн, е, че са прекалено доверчиви. Привлечени от "изгодни" оферти в интернет, те често се подлъгват и поръчват от подозрителни търговци. Обикновено, малко след покупката, потребителите си отварят очите и виждат, че съвсем не е невъзможно сами да са се вкарали в капана на някой измамник. Малко от тях обаче предприемат конкретни действия. Нашият съвет е да не чакате да се случи необратимото, а да действате мигновено и да потърсите банковата си институция за съдействие. В най-добрия случай можете да изискате блокиране на настоящата си карта и смяна на пластиката, което отнема между 3 и 5 работни дни. Това обаче гарантира неприкосновеността на средствата ти и съответно - спокойствието ти.
3. Защитете устройствата, от които пазарувате
Всяко едно устройство, което е свързано към интернет е изложено на потенциална опасност от зараза с вирус или друг зловреден код. Понякога, заразата е факт доста преди засегнатият потребител изобщо да заподозре за нея. В точния момент обаче, зловредният код се активира, краде личните и банкови данни на жертвата си и ги изпраща (като Коледен подарък) на автора на съответния вирус. Това е само една от многото причини да е абсолютно задължително устройството, от което банкираш и пазаруваш онлайн, да разполага с надеждна лицензирана антивирусна програма, която да го защитава от подобни зарази.
Физическата защита на устройствата също е важна, в случай че бъдат откраднати. Използвайте пароли, PIN кодове или дори шаблони за движение на пръста по дисплея за заключване на устройството. Макар и не непробиваема защита, те са средство за забавяне на намерилия (или открадналия) устройството. Някои антивирусни програми включват и проактивни системи против кражба, позволяващи локализиране на откраднати устройства и дистанционно изтриване на цялата информация.
4. Проверете дали онлай транзакциите са сигурни
Когато сте в процес на поръчка в даден онлайн магазин, проверете дали той използва SSL - глобален стандарт за сигурни транзакции. Има няколко начина, по които можете да проверите това. Първо, интернет адресът трябва да започва с https://, а не със стандартното http. Доста вероятно е защитеният магазин да има и ключ в полето за изписване на адреса, символизиращ, че транзакцията ще бъде криптирана.
Друг относително лесен начин да проверите онлайн търговеца е просто да напишете името му в някоя търсачка като Google, последвано от ключова дума като "fraud" (измама) или scam. Много често измамните сайтове не са от вчера, а много потребители са сигнализирали за евентуални проблеми по форуми и дискусии в мрежата.
5. Бъдете подготвени и внимателни
Картовите и онлайн разплащания ни дават удобство и сигурност, но както всичко останало - употребата им крие своите рискове. По тази причина е добре да сте подготвени в случай на измама. Трябва да знаете кого да потърсите - полицията, банковата институция или специалист по сигурността. Сменяйте PIN кодовете и паролите си редовно, а при възможност използвайте и двустепенна оторизация. Не се подлъгвайте по подозрително "атрактивни" предложения в мрежата и търговци, които изглеждат съмнително.
И за да завършим позитивно, ще кажем, че съвсем скоро ще настъпят сериозни подобрения в сигурността на онлайн и картовите разплащания. Все повече се развиват технологиите за плащане със смартфон и имплантирането на допълнителни чипове в картите, които ще дадат по-голяма сигурност на потребителите.