Създават нова Национална транпортна схема до три месеца
Автобусните превозвачи искат криминализиране на споделените превози
Изчистване и детайлен преглед на Националната транспортна
схема обеща министърът на транспорта Ивайло Московски, след срещата с
Националното сдружение на автобусните превозвачи в България, предаде репортер на Economic.bg. Ще бъдат обсъдени отново дестинациите, спирките и местата за
взимане на пътници и където е необходимо ще се извършат промени.
В тримесечен срок новата схема трябва да бъде напълно готова, увери Московски. Още в предишния си мандат в първия кабинет Борисов той бе обещал да изготви транспортна схема, изчистена от конфликтни точки. На въпрос защо чак сега се предприемат такива действия, той не даде конкретен отговор, а обясни, че МТИТС и БАН имат изготвен математически модел на транспортната схема.
Втората тема, която е дискутирана между ведомството и НСАПБ, е за категоризацията на автогарите. За да стоварят пътниците в автогарата, превозвачите плащат такса за влизане за всеки автобус. До 3 месеца ще бъде въведена нова методика за ценообразуване. Галя Топалова, председател на НСАПБ коментира, че новите цени ще бъдат в тяхна полза, тъй като сега услугата излиза скъпо.
Други теми, които тревожат автобусните превозвачи, са сивият сектор, нерегламентираните превози и тол системата. Тези въпроси обаче не са под юрисдикцията на Министерство на транспорта, уточни Московски. Той подчерта, че все пак ще инициира срещи между превозвачите и Министерство на финансите, МРРБ и МВР.
Ще има среща и със социалния министър Ивайло Калфин във връзка със сериозната липса на кадри и по-конкретно шофьори, която сдружението изпитва. Топалова заяви, че браншът ще поиска въвеждането на минимално възнаграждение за шофьорите от поне две средни заплати за страната, колкото бе прието за чуждестранните специалисти в ИТ сектора.
Превозвачите искат да се наложи мораториум на общините за избирането на фирми, които да осъществяват транспорта в общината. По Закона за обществените поръчки всяка една община е длъжна да проведе търг за фирма, която да предложи транспортна услуга. „Много от общините не го правят и като форс мажор използват оправданието, че една такава процедура отнема много дълго време или постоянно се обжалва“, коментира Московски. Съответно, те не могат да оставят населението в общината без осигурени направления за транспортиране и директно възлагат транспорта на конкретна фирма.
Като друг проблем Галя Топалова определи споделените пътувания. В страната между 3000 и 5000 микробуси изпълняват нерегламентирани превози, което означава, че 50% от бизнеса е нелицензиран. Автобусните превозвачи настояват за криминализиране на дейността. Топалова възрази и срещу сайтовете за споделено пътуване, които се рекламират по телевизиите. Тя бе категорична, че по тези въпроси ще разговаря с министър Румяна Бъчварова, тъй като единствено Пътна полиция има право да извършва проверки на превозните средства. От браншовата организация настояват наказанието да бъде поне пробация.