Сделката между най-големите млечни компании в България влезе в КЗК
Сливенската „Тирбул“ иска да придобие своя по-голям конкурент „Обединена млечна компания“
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) започва преглед на обявената през септември мегасделка в сектора на хранителната промишленост. Втората по големина млекопреработвателна компания в България – базираната в Сливен „Тирбул“ ЕАД – планира да придобие 100% от капитала на лидера на българския пазар – базираната в Пловдив „Обединена млечна компания“, показват регулаторните документи.
Споразумението за сделката бе постигнато през септември между гръцките собственици на българските дружества – Hellenic Dairies и Delta Food. Два месеца по-късно антимонополният орган започва проучване как това ще се отрази на пазара.
Компанията купувач е специализирана в покупка и преработка на мляко, производство, продажба и разпространение на млечни продукти с марката Olympus. Освен в България, компанията майка Hellenic Dairies има още три млекопреработвателни предприятия в региона – в Гърция и Румъния.
Пазарният лидер в страната, който продава собствеността си – „Обединена млечна компания“ – е специализирана в производството, продажбата и разпространението на млечни продукти с марката „Верея“. Компанията е създадена през 1998 г., като наследява предприятията „Сердика“ в градовете Пловдив, Бургас, Варна, Шумен, Враца и Стара Загора.
Справка показва, че оборотът на компанията за миналата година е в размер на 102 млн. лв., а EBITDA (бел. р. – печалба преди лихви, данъци и амортизация) – 10 млн. лв. Компанията има около 500 служители в цялата страна.
Според уведомлението от кандидат-купувача, се очаква сделката да окаже въздействие върху няколко продуктово-географски пазари в страната: ароматизирано мляко; мляко (прясно пастьоризирано и UHT), млечни напитки и на кисело мляко.