Сектор „Туризъм“ – писаното яйце на България
Министър Динкова планира да създаде нови туристически маршрути за китайските туристи
Кризи в българския туризъм тази година не липсваха, но намирането на решения за тях липсваха. От страна на институциите всичко се случва бавно и като че ли със задна дата. Но все пак официалната статистика показва, че секторът се е справил добре и се възстановява след COVID кризата.
Основният проблем, според представители на бранша, e, че възстановяването се случва с много по-бавни темпове в сравнение с конкурентните на България държави. Освен това, вече трета година политическата ситуация в страната е нестабилна, което задълбочава още повече проблемите.
Ние не сме топ желана дестинация и трябва да треперим над туризма си като над крехко писано яйце. Имаме нужда от стабилност. Отдавна вече не мисля за бързо разрешение на каквито и да е задачи“, каза в интервю за БНР Даниела Стоева, заместник-председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) и член на Изпълнителното бюро на Европейския комитет на туристическите агенции и асоциации.
Проблеми
Проблемите в българския туризъм са много. Сред основните обаче е оттеглянето на германските туристи и липсата на туристически гаранционен фонд.
С години го влачим този Гаранционен фонд. Престъпление е, че допуснахме отлив на немския пазар“, казва Стоева, която твърди, че именно германците са сред най-платежоспособните туристи и остават най-дълъг период от време.
Според зам.-председателят на АБТТА България трябва да наблегне над развитието на СПА туризма, тъй като за момента той е в „най-добра позиция“.
Нови туристически маршрути
Междувременно министър Зарица Динкова е решила, че ще привлича китайски туристи. И след срещата си с губернатора на китайската провинция Дзянси Йе Дзянчун обяви, че започва работа по създаването на нови туристически маршрути.
За мен и екипът ми е изключителен приоритет да повишим туристопотока между България и Китай“, заяви министър Динкова.
Тя отбеляза, че за периода януари – юли 2023 г. общият брой посещения на китайски туристи в България е 6 806, което е увеличение от 138% спрямо същия период на 2022 г.
Работим по изготвянето на туристически пакети, които са за комбинирани посещения на няколко балкански страни. По този начин се предоставя възможност на китайските туристи да опознаят културата и историята в региона“, съобщи министърът.
Тя допълни, че се обмисля и възможността за откриване на директен полет.
От пресцентъра на ведомството уточниха за Economic.bg, че става дума за маршрути, които са насочени към културата и историята на България. Кои дестинации ще бъдат включени в маршрутите, за момента не е ясно. Водят се преговори и със съседни балкански държави за създаването на общи туристически пакети отново насочени към китайския пазар, но в момента все още проекта е на етап преговори.