Семейният бизнес InaEssentials, който достигна до всички европейски държави
Панагюрската компания се занимава с биоземеделие повече от десетилетие, а през 2022 г. брандът успява да генерира 32 млн. лв. годишен оборот
Между младежкия ентусиазъм и родовите традиции:
Историята на компанията Ina Essentials започва още в далечната 1999 г. По онова време Веселина Ралчева е била хоров диригент, а Николай Ралчев – пожарникар. Двамата са имали 20 декара наследствени ниви и Николай успява да убеди съпругата си да започнат да се занимават със земеделие, като отглеждат рози и лавандула. С течение на времето Веселина разбира за биоземеделието и започва да вярва, че идеята им за семейна компания ще просъществува.
Не след дълго Ралчеви решават да построят дистилерия, но към онзи момент са нямали финансови възможности и затова взимат пари назаем от родителите си.
До 2007 г. бизнесът на Ралчеви е бил на голяма загуба – двамата са имали множество проблеми, били са лъгани от много хора, а и са имали 3 деца – Васил, Елена и Мария. И до ден днешен Веселина разказва как няма да забрави думите на най-малката си дъщеря, Елена, когато е питала:
Ще станем ли бедни, ако си купя обувки?''
Въпреки трудностите семейството не се отказва, защото вярва, че създава качествен продукт, който има бъдеще. През 2007 г., когато България бе приета в ЕС, Веселина и Николай най-накрая успяват да реализират продуктите си.
За щастие, през 2007 г., на една среща на СТИВ представителите в България, родителите ми се запознават с германската компания Wala, която произвежда марката козметични продукти Dr. Hauschka. Немските представители обясняват, че се нуждаят от висококачествени биопродукти, така идват в Панагюрище, виждат какво правят родителите ми и решават да започнат да работят с нас”, заяви пред Economic.bg Васил Ралчев, син на Веселина и Николай.
Това дава огромен тласък на семейство Ралчеви и така през 2013 г. двамата започват да усещат финансова стабилност, което всъщност е 14 години след началото на бизнеса им. 2014-а пък е годината, в която Веселина и Николай изпращат сина си Васил, и впоследствие двете си дъщери, да учат в чужбина.
“Учих в Англия “Бизнес мениджмънт на земеделието”, където се запалих по цялата идея. И тъй като активно се обучавах по дигитален маркетинг, ми хрумна през 2019 г., когато завършвах, да създам бранда, наречен InaEssentials, който да представя продуктите ни и впоследствие за тях да разбере целият свят. Така направих и онлайн магазин”, обясни Васил Ралчев.
Към онзи момент Ралчеви продават флорални води – хидролати – и поръчките за тях започват да валят, съответно цялото семейство трябва бързо да преструктурира работата си. Тогава Веселина поема административната част, дъщерите ѝ – Елена и Мария – се занимават със социалните мрежи и комуникацията с клиенти, а Николай се заема с производството. През септември 2019 г. един от блоговете, в които семейството разказва историята си, става изключително популярен, разпространява се сред много хора и това е моментът, в който бизнесът им генерира печалба от 30 хил. лв.
Производственият процес
В момента Ралчеви имат 4000 декара собствени насаждения. Реколтата на семейството е обработвана в собствената им дестилерия, а крайните продукти са бутилирани и етикетирани в техен собствен производствен център. Продуктите се тестват във френска лаборатория, а една от сериите на компанията – хидробиотици – представлява микс от флорална вода и пробиотик, който пък е клинично тестван в биолаборатория в Болония, Италия.
Цялата ни маркетингова стратегия е насочена към това да доближаваме хората до истинските истории, към нас самите – през какви трудности сме преминали, докато изградим бизнеса си, как точно произвеждаме нашите продуктите. Важен е самият факт, че ние изобщо не ги третираме с химикали, а обработката им е напълно биологична – на пълнолуние събираме коприва и после със спрей от нея пръскаме самите растения”, обяснява Ралчев.
По думите му доста от растенията, които отглеждат, се събират на ръка – със сърп и коса, като например лавандулата, розата, лайката и други билки.
“Ако някой клиент не е доволен, ние го правим доволен. Затова нещата ни се получават. По пътя направихме много грешки, нямали сме само слънчеви моменти, но вместо да се фокусираме върху това, което не става, обръщаме поглед върху това, което е успешно. Дори да допуснем грешка, ние не я прикриваме, а сме честни с хората и им я споделяме човешки, после им се реваншираме”, каза още той.
По неговите думи семейството му е намерило баланса между младежкия ентусиазъм и родовите доказани традиции. Васил разказа, че родителите му са го научили на това, че нищо не идва наготово и още от малък той, заедно със сестрите си, са работили на нивата с работниците.
Младежките амбиции водят до много грешки, затова трябваше по труден начин да си научим урока. Има неща като производство, логистика, администрация и счетоводство, които не можем да си позволим да се правят от хора без опит. От друга страна, маркетингът и социалните мрежи изискват адаптивност, именно тук се намесваме младите”, разказа Васил.
Пробив на пазара в чужбина
През 2020 г. семейството решава да се опита да продава продуктите си в чужбина. Ралчеви си дават сметка, че от зараждането на тази идея до самата имплементация, процесът ще е дълъг. Те преминават през всяка една административна стъпка – начин на пакетиране на стока, регистриране на баркодове, изпращане на стоката в логистичен център в чужбина, как да интегрират самия логистичен център така, че когато човек направи поръчка, тя да бъде доставена до неговия адрес в рамките на 24 часа в съответната държава.
Започнахме с Германия, където разказахме нашата история човешки и докосна хората. Тогава там успяхме да генерираме за един месец толкова оборот, колкото за цяла година в България. Събрания капитал реинвестирахме в нови насаждения и успяхме да продължим да се развиваме”, заяви Васил Ралчев.
Впоследствие семейството започва да прилага същия модел на работа във всяка една европейска държава – търси логистични партньори и преговаря с хора. До края на 2020 г. Ралчеви успяват да отворят 12 международни пазара. Ключова роля за бизнеса на семейството изиграва Георги Димитров – един от най-близките приятели на Васил Ралчев. Георги помага на семейството да намери хора, които да отговарят за клиентите на всеки един пазар в Европа. Така до края на 2021 г. Ралчеви успяват да отворят InaEssentials във всяка една държава в ЕС, където изпращат стоката си в местни логистични центрове.
Достигнахме до 29 страни. Сайтът ни е преведен на почти всеки един език в ЕС. Когато някой си поръча от местен уебсайт на InaEssentials в чужбина, клиентът полочава продукта си с етикет на съответния език. Освен това всяка една от социалните мрежи, които развиваме, е преведена на съответния език от местни хора. По този начин сме изградили маркетингова мрежа, чрез която продуктите ни да достигат до много голяма част от населението”, каза още Васил.
Този бизнес модел генерира огромни приходи за компанията – от 30 хил. лв. годишен оборот през 2019 г., InaEssentials успява да достигне до 5 млн. лв. през 2020 г., 24 млн. лв. през 2021 г. и 32 млн. през 2022 г.
“Вече продаваме в САЩ, изпращаме стока и за Австралия. Успяхме да докажем, че с български билки могат да се решават проблеми като мазна кожа, акне, косопад и т.н.”, подчерта Васил Ралчев.
Подборът на кадри
Средната възраст на екипа на компанията е 25 години и се състои от над 50 човека в България и чужбина. Философията, която споделят работниците е, че всеки трябва да дава пример на останалите, да е бърз и адаптивен.
Веселина и Николай Ралчеви решават да дадат шанс на хората от малцинствата в района на Панагюрище като ги взимат на работа при тях. Компанията на Ралчеви води социална политика, при която финансира семейства, чиито деца имат висок успех в училище.
В момента има над 40 семейства, на които помагаме. Даваме шанс за образование на хората от малцинствата, защото виждаме колко голяма промяна има при тях – как децата на нашите работници си намират високоплатена работа и дори учат в чужбина”, заяви Васил Ралчев.
Бъдещите планове
Продуктите на семейството са достигнали до 1 900 000 потребители. Ралчеви искат да превърнат в InaEssentials в глобален бранд, а в момента работят с много партньори в Азия и Южна Америка.
Инвестирали сме в логистичен център в Словакия, оттам изпращаме пратките си за цяла Европа, а скоро и за цял свят. Подписахме договор с DHL и други международни куриери”, обясни Васил Ралчев.
Той сподели, че InaEssentials ще правят още доста инвестиции, свързани с подобряването на дестилерията в с. Бъта, Панагюрище. Ралчеви искат да превърнат дестилерията, около която са засадени билки, в туристическо място, където да се организират събития и да идват хора от цял свят, за да се запознаят с работата на компанията.
Това е мечта на баща ми, който инвестира много време и усилия там, за да направи нещо наистина креативно, което ще създава още повече работни места”, допълни той.
Наскоро компанията отвори физически магазин в гр. Пловдив, а в края на годината предстои да бъде открит магазин и в София. След това компанията ще се разраства чрез магазини в Румъния, Словакия, Чехия, Полша и др.
През октомври пък Ралчеви ще отворят първото по рода си място за модерно производство на козметика в гр. Панагюрище.
Опитваме се да не спираме, въпреки че е много примамливо, когато човек достигне до определено ниво да си каже, че е успял, но не това е начинът. Искаме да докажем, че едно българско семейство може да направи нещо много голямо и да се докаже на световния пазар”, категоричен е Васил.