„Да не ви е бащиния?“: Шефът на КЗП понесе остри политически критики заради (без)действията си
Нов законопроект предвижда потребителите да могат да прекратяват договора си без неустойки, ако мобилен оператор повиши цените
Нов ден, ново развитие по темата с индексацията на мобилните услуги. 24 часа след официалното съобщение, че и третият телеком оператор – А1 – ще актуализира цените нагоре в отговор на високата инфлация народните представители поеха топката в своето поле и тръгнаха в атака. Междувременно председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Стоил Алипиев стана обект на ожесточени и колоритни критики заради (без)действията си през последни години.
Прекратяване на договор без неустойки
В сряда следобед група депутати от редиците на „Продължава промяната – Демократична България“ лансираха специален законопроект, роден от казуса около индексацията на абонаментните такси. Такава се прави за трета поредна година, като дебатът се върти около необходимостта от балансиране на иначе законната клауза в Общите условия на операторите и необходимостта на потребителите да се дадат повече права и възможност за реакция.
В опит да задължат търговците да направят това, депутатите от ПП-ДБ внасят законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, който предвижда:
Ако мобилен оператор повишава цената, може да прекратиш договора си без неустойки.“
Според тях всяко едностранно спуснато повишаване на цената от страна на мобилните оператори е основание гражданите и фирмите да прекратят договора си без неустойки. В съобщение до медиите те обясняват, че това право няма да важи само в случаи на индексация заради инфлацията, но при „скритите условия“.
„Промяната ще засили конкуренцията между мобилните оператори и ще даде възможност на хората да имат повече избор да решават при кого и кога да отидат“, коментира Мартин Димитров, който е един от вносителите.
Законопроектът тепърва предстои да бъде внесен, като депутатите дават заявка за още законови промени – по линия на регулаторите, които от години търпят остри критики, че неглижират различни нередности и допускат изкривяване на пазара.
Това не е насочено срещу един или друг бизнес, а цели да създаде условия бизнесът да се развива по нормален начин, така че обществото да има полза, а не само някой да реализира печалба заради това, че има добър политически гръб, например“, коментира Ивайло Мирчев.
Темата за дейността на регулаторите отново излезе на дневен ред, включително покрай спорното придобиване на „Булсатком“ от собственика на Vivacom, United Group. И ако там на прицел е Комисията за защита на конкуренцията, по линия на индексацията прожекторите осветиха Комисията за защита на потребителите. Третото поредно увеличение от страна на операторите успя да нагнети напрежение не само по конкретния казус, но и да освети случващото се зад вратите на регулатора.
„Комисията не ви е бащиния“
На заседание на комисия в парламента в сряда бе изслушан председателят на КЗП Стоил Алипиев. Заобиколен от двете си страни от заместниците си Ангел Джалев и Константин Арабаджиев, той сподели с депутатите становище по темата за индексацията от името на регулатора, с което обаче колегите му, както твърдят те, не са били запознати предварително.
Джалев и Арабаджиев, които вече са повдигали въпроса за неразбирателството помежду си, използваха възможността отново да обърнат внимание на действията да председателя. Според тях най-малкото липсва екипност в иначе колективния орган. „Не разбирам защо г-н Алипиев държи всичко да опира до него, това не е в духа на един колегиален орган“, подчерта Ангел Джалев. Народните представители също разкритикуваха действията на регулатора в лицето на неговия председател. Напомняйки, че „комисията не ви е бащиния“, Румен Гечев от БСП „най-приятелски“ нахока Алипиев да „седне в един ъгъл и да си помисли“.
Прочетете още
- „Безспорно неравноправна“: Клаузата за индексация на телекомите върви към промяна
- „Изкривяването“ на телеком пазара: Могат ли виртуалните оператори да решат проблема?
- Денков привиква мобилните оператори заради индексацията
- Телекомите са (донякъде) склонни да преговарят за индексацията
Ангел Джалев допълни, че не споделя нито едноличния подход на председателя, нито „част от написаното“. И призова, че
КЗП трябва да си свърши работата
Темата за индексацията на мобилните услуги излиза на дневен ред за трета поредна година. Клаузата, на която операторите се позовават, за да дигат цените си в отговор на високата инфлация, съществува отдавна в Общите условия към договорите. Тя обаче бе активирана през 2022 г., когато цената на живота скочи на фона на икономическите турбуленции.
Една от основните критики към КЗП е, че регулаторът си е затворил очите за неравноправния характер на въпросната клауза. От страна на депутатите се чуха подмятания, че „това не е комисия за защита на потребителите, а комисия за защита на нещо друго“ и че работи по-скоро в полза на операторите.
В отговор от КЗП припомниха, че при първата индексация са заседавали по темата, като тогава обаче на фокус бе друг казус – предложението от страна на бизнеса да вдигне цените с инфлацията за предходните две години с мотива, че това щяло да предотврати скок през следващата година с вече доста по-високата инфлация за 2022 г. Регулаторът заседава и заяви, че клаузата сама по себе си е законна, но индексация с инфлацията за две години не може да се прави.
През следващата и сега през тази година операторите отново обявиха индексиране на цените. Андреана Атанасова от браншовата Асоциация на технологичните индустрии (АТИ) защити законността на клаузата, като отново напомни, че тя е в унисон с европейските директиви и че на същия принцип таксите си актуализират и в много други държави членки на ЕС.
На критиката от страна на омбудсмана Диана Ковачева, че се използва Индексът на потребителските цени, отразяващ динамиката на кошница от продукти и услуги – като облекло и развлечения – които нямат общо с разходите на телекомите, Андреана Атанасова отвърна, че секторът няма как да си измисли свои параметри.
Това е статистиката на НСИ. От гледна точка индексацията е ясна и прозрачна – взимаме статистика, изготвена от национален орган.“
Жанет Захариева от Vivacom изтъкна стратегическата функция на телеком индустрията за икономиката, като напомни, че без нея нямаше как да се случи повсеместната работа от вкъщи по време на пандемията. Посочи още, че неколкократните ръстове в трафика на данни по онова време са били успешно поети от мрежите благодарение на големите инвестиции, които телекомите са правели преди това (по няколкостотин милиона всяка година). С тях отвърна и на критиките, че операторите се възползват от държавна подкрепа, включително чрез намаляване на лицензионните такси за радиочестоти за 5G – по думите ѝ тези отстъпки си имат предистория.
Операторите, които миналата седмица чрез АТИ изпратиха писмо до КЗП, в което защитиха клаузата за индексацията, но и подсказаха, че са готови на преговори, сега отново призоваха за колаборация.
„Призовавам ви да направим разумното, за да се стигне до балансиран подход“, коментира Андреана Атанасова и директно заяви готовността на операторите „да бъдем поканени на преговори, което ще е в интерес и на потребителите, и на всички“.
За „мек“ подход говори и Стоил Алипиев. На въпроса дали и кога КЗП най-накрая ще излезе с решение за това равноправна ли или не клаузата, от него все пак бе изтръгнато дългоочакваното признание, че:
Да, на формално основание е неравноправна, защото липсва реципрочност“.
По думите му предстои да бъде свикано заседание, на което да се обсъди и обяви клаузата като неравноправна. Каза, че се бави, защото все още пише мотивите си – със същите планира да внесе както доклад в комисията, така и да използва за евентуален колективен иск срещу телекомите, ако междувременно не се договори редакция на Общите условия.
А по всичко личи, че телекомите също са склонни на отстъпки. Андреана Атанасова от АТИ изтъкна, че „сме доказали, че сме доста кооперативни“. А от А1 изпревариха груповата развръзка и вече обещаха, че от догодина ще направят възможно разтрогването на договори без неустойки.
Мобилните оператори са поискали разговори с нас. Ако не постигнем на тези преговори промяна на клаузата, която да е в полза на потребителите, аз внасям доклада и отиваме на съд“, каза Стоил Алипиев.