Шишков обеща „ударно“ строителство на пътя Видин – Ботевград
До 6 месеца трябва да са готови 7 км, а забавянето на цялото 167-километрово трасе се очаква да бъде 3 години
Движението по 7-километров участък от скоростния път Видин – Ботевград може да бъде пуснато до половин година, или поне служебната власт ще направи опит за това. Става въпрос за новоизградения участък между Новачене и Скравена. Завършването на целия 167-километров път обаче ще се забави, тъй като тепърва предстои заложените кръгови кръстовища да бъдат заменени от пътни възли.
Това става ясно от думите на регионалния министър Иван Шишков, който инспектира строителството от Монтана до Ботевград.
Шишков не за първи път констатира бавното строителство на пътя и не за първи път говори за въпросните кръгови. Още в края на 2021 г., когато бе зам.-регионален министър, той отново посети обектите и заяви, че строителството ще се забави поне с 4 години.
Преди дни министърът заяви, че иска да навакса забавянето. За целта кабинетът започна с отчуждаването на имоти по трасето между Ружинци и Монтана. Днес той изрази надежда, че строителството на въпросната отсечка може да започне след Великден. Така 41-километровият участък може да бъде построен за 3 години.
Ще се работи ударно, за да се извърши отчуждаването и да започнем строежа“, увери Шишков.
Той не е доволен от състоянието на обхода на Враца и участъка между Монтана и Враца. За въпросните отсечки преди години е имало изготвена оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС) и концепция за проект, но се е оказало, че трасето е неподходящо. В тази връзка Шишков обеща до средата на февруари да бъде започната процедура за възлагане на подробен устройствен план и разширен идеен проект за трасето.
За съжаление участъкът беше просто забравен в годините. Сега вече не е така и хората могат да разчитат, че по най-бързия начин ще бъде възложен проект за трасето.“
Още една причина за забавяне са заложените кръгови кръстовища, изтъкна Шишков. По думите му първоначалният проект трябва да бъде преправен. На мястото на кръговите ще бъдат изграждани пътни възли, като за целта трябва изменение и одобрение на ПУП.
Когато е съгласуван проектът през 2020 г., са заложени 3 – 4 кръгови кръстовища, които са недопустими. В момента сме пред финал на процедурата да бъде внесен и одобрен подробен устройствен план за изменение в участъците с изграждане на пътни възли“, увери арх. Иван Шишков.
Идеята за кръговите бе дадена от бившия регионален министър Петя Аврамова през февруари 2021 г. Тогава тя заяви, че дори и да се оскъпи малко проектът, това е правилното решение, така че директното трасе да не бъде възпрепятствано от включване на превозни средства от населени места.
Най-напреднало е строителството на скоростния път малко след Видин до Ружинци. Първият участък при Видин е по-назад в изпълнението. Строителството на етапа Мездра – Ботевград върви по график, но за съжаление има забавяне поради проблеми с техническото решение, както и все още неодобрени ПУП-ове за новите пътни възли. Това забавяне е във връзка с проблемите, заложени през 2020 г.
Разбира се, очаквам до месец-два да бъдат одобрени всички подробни устройствени планове в тази част, за да се отпуши този проблем. Строителните фирми нямат проблеми с финансирането. Въпреки че бях критикуван от бивш регионален министър, че се разплаща на строителните фирми, ние поехме курс да им платим, защото това е единственият начин да бъдат притискани да работят качествено и в срок“, заяви министърът.
По думите на Шишков строителството на скоростния път ще достигне 1 млрд. лв. Преди дни стана ясно, че служебната власт е платила над 150 млн. лв. по инхаус договорите. За Видин – Ботевград са платени 78 млн. лв., а за първите три лота на „Хемус“ – 75 млн. лв.
Припомняме, че някои участъци се строят от държавната „Автомагистрали“ по порочната процедура инхаус. Именно заради това бившият министър Гроздан Караджов не процедираше с плащания към фирмите. Преди това той искаше да бъде намерено решение за незаконното строителство на инфраструктурни обекти в страната. Нещо, което сега иска и служебният кабинет.
Тунелът под Петрохан
Министърът не пропусна да припомни, че „единственият начин тунелът под Петрохан да стане, е да се изгради с различен икономически подход, чрез концесия, защото държавата няма да може да го изгради в обозримо бъдеще при нужда от 20 млрд. лв. за всички липсващи магистрали.“
По думите му проектът за тунел и довеждащо трасе към София е много важен за целия Северозапад. В момента АПИ работи в тази посока, има възложена процедура за ОВОС, трасето е ясно. То е с около 80 км по-кратко, отколкото това, което изгражда държавата в момента.
При всички положения, ние като служебен кабинет и АПИ, ще форсираме колкото се може по-бързо да се завърши екологичната оценка. Но хората трябва да знаят, че държавата няма да има финансова възможност да завърши скоро това трасе“, подчерта министърът.
Той апелира към политиците да помислят и да предложат обекта да бъде даден на концесия, тъй като по думите на Шишков, е
По-добре да има магистрала, отколкото да има говорене за магистрала. Това е моето предложение.“