Шишков пак ще опита да узакони „незаконни“ пътни строежи
След като бъдат обявени за търпими, въпросните инфраструктурни обекти ще трябва да бъдат и застраховани, но остава неясно колко ще струва това на държавата
Регионалният министър Иван Шишков не се е отказал от идеята „незаконни“ инфраструктурни обекти да се превърнат в търпими. Това трябваше да стане с промени в Закона за устройство на територията (ЗУТ), които бяха внесени за разглеждане в 48-ото Народно събрание, но бяха отхвърлени от почти всички политически формации.
От прессъобщение на ресорното ведомство става ясно, че министърът отново ще пробва да прокара идеята и в следващия парламент. Нещо повече – ако бъдат обявени за търпими, обектите ще трябва да бъдат и застраховани. Колко обаче ще струва това на държавата и общините, остава неясно за момента.
В началото на годината се разбра, че държавата ще се опита да узакони строителни обекти за 1 млрд. лв. В това число влизат лотове от магистрала „Хемус“, основни ремонти на пътища, изграждани под прикритието на текущи, както и ремонти на язовири. Сумата обаче може и рязко да скочи, тъй като най-вероятно незаконни инфраструктурни обекти ще се появят и по общините. Въпросните обекти бяха заклеймени като „незаконни“ от предишни служебни кабинети, но и от редовния „Петков“, тъй като за тях няма издадени надлежно строителни книжа или дейностите са превъзлагани по т.нар. инхаус процедура.
В последните дни на 48-ото Народно събрание, по време на обсъждане на текстовете от ЗУТ в регионална комисия, стана ясно, че до момента няма издадени актове за незаконното строителство. Това бе основно съображение, което обедини политическите сили и те не приеха промените, предложени от министъра. Тогава браншови организации също се изказаха, че предлаганите промени може да задълбочат проблемите, вместо да ги разрешат.
Търпимост = въвеждане в експлоатация
От проведена среща днес между министъра и Асоциацията на българските застрахователи и пътния сектор става ясно, че Шишков ще продължи да търси „решение за незаконното строителство на големи инфраструктурни обекти, възложени от държавата и общините.“ Целта е промените в ЗУТ този път да бъдат предварително съгласувани с всички заинтересовани страни, да минат обществено обсъждане и да бъдат внесени в следващото НС.
От прессъобщението става ясно, че отново ще се работи в посока вариант „търпимост“ на заварените случаи, като тя ще бъде приравнена като въвеждане в експлоатация. Това ще стане след пълно обследване на всеки един обект.
Предвидили сме пълно обследване на всеки обект по отделно и не случайно търпимостта е приравнена като въвеждане в експлоатация. Даваме права на ДНСК да събере пълна документация за обектите, ще се правят конструктивни експертизи, геодезически заснемания, за да се уверим, че съответният обект отговаря на проекта, одобрени подробни устройствени планове и пр. Документи за търпимост ще има само след задълбочен анализ и след издаване на технически паспорт, което е вид гаранция за строителството“, разясни регионалният министър.
Според Константин Велев от АБЗ, ако голям инфраструктурен обект получи статут „търпимост“, то той ще бъде законен. Той посочва, че такива обекти са много скъпи и ще трябва да имат презастраховане. Колко ще струва то на държавата и общините обаче не е ясно до момента.
За нас е важно в рамките на подобни процедура да можем да дадем достатъчно гаранции на презастрахователите дали са спазвани всички законови изисквания по тяхното изграждане“, коментира Велев.
От АБЗ поеха ангажимент още на ниво обществени обсъждания на текстовете по промените в ЗУТ да започнат консултации с презастрахователите, така че техните предложения също да бъдат отразени в нормативната уредба.
По предложение на министър Шишков беше постигнато съгласие да има времеви срок за прилагане на тази процедура. Тя ще започне да действа от влизането на предложените промени в сила и в срок от 2 години инвеститорите трябва да инициират процедурата „търпимост“ като декларират извършените строежи към момента на законовите промени. Според министъра проблемни строежи има и по места в общините, като кметовете също би трябвало да прегледат подробно документите по големите си инфраструктурни обекти, където местната власт е възложител.
Строителите бяха нападнати несправедливо, но в момента, в който промените бъдат одобрени от Народното събрание, напрежението ще спадне и ще се решат проблемите“, коментира Шишков.
В процеса на обсъждания беше постигнато съгласие ДНСК да издава актовете за търпимост на строежи от 1, 2 и 3 категория, а за категория 4, 5 и 6 – от органа, който трябва да издаде разрешението в общините за строеж и с техен акт да се въвеждат в експлоатация.
В дискусията участваха зам.-министърът Николай Шушков, началникът на политическия кабинет в МРРБ Юлия Ивкова, председателят на УС на АПИ инж. Венцислав Ангелов, председателят на УС на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) Константин Велев, представители на Камара на строителите в България (КСБ), на Българска браншова камара „Пътища“ (ББКП), на Камара на архитектите в България (КАБ), на Камара на инженерите в инвестиционното проектиране (КИИП), на Българската асоциация на архитектите и инженерите консултанти (БААИК).