Шишков предлага тунелът под Петрохан да се даде на концесия
Българската държава няма достатъчно средства за всички планирани инфраструктурни проекти
Тунелът под Петрохан да бъде даден на концесия. Това, според регионалният министър Иван Шишков, е единственият начин, по който съоръжението може да бъде построено. По думите му това се налага, защото държавата няма пари да изгради всички започнати и планирани инфраструктурни обекти.
Според мен Петрохан трябва да е приоритет, но може би трябва да се мисли за концесия, защото иначе няма да има пари за всички магистрали“, коментира министърът пред BTV.
Той обясни, че строителството на магистралите „Хемус“ и продължението на магистрала „Русе – Велико Търново“ до Маказа ще трябва да се случат с държавни пари. Постояването на тунел под Петрохан обаче е от изключително значение за товарния трафик, защото така ще се спестят 70 км от сегашния път, който се строи – скоростният Видин – Ботевград.
Ако в един момент държавата трябва да плати всички пътища, които си е поставила за цел да построи, и не получи помощ, ще има тежък социален проблем“, коментира Шишков.
България получава финансиране по оперативни програми за големи инфраструктурни обекти, но има задължение и да съфинансира проектите. Така например, преди няколко месеца ЕК одобри новата оперативна програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г., в която влизат магистрала „Русе – Велико Търново“, тунелът под Шипка и последният участък от магистрала „Струма“ при Кресна. За трите проекта са нужни около 3 млрд. лв., като европрограмата осигурява 1.1 млрд. лв. Останалите 1.9 млн. лв. трябва да бъдат подсигурени от държавния бюджет през следващите няколко години, докато тече строителството на обектите.
Припомняме, че бившият регионален министър Гроздан Караджов също защитаваше строителството на тунел под Петрохан. За разлика от Шишков обаче Караджов предлагаше финансирането да бъде осигурено от Фонда „Три морета“. Предвиждаше се тунелът да е дълъг около 7 км, като Караджов дори заявяваше, че строителство може да започне през 2026 г. и да завърши за 5 години. Тунелът бе включен и в инфраструктурната програма на МРРБ.
Караджов имаше идея дори и за още един тунел под Стара планина. Регионалното министерство разработваше трасе за магистрален път, който да свързва Велико Търново, чрез нов тунел през Стара планина при Прохода на Републиката, с магистралите „Тракия“ и „Марица“. Съоръжението бе включено в интерактивната карта на МРРБ, като избраната точка за него бе при с. Вонеща вода.
Индексация на строителни договори
Индексацията на договорите за строителство тръгва по същество, става ясно от прессъобщение на ресорното ведомство. Първоначално обаче ще бъдат увеличени цените по договори за обекти, финансирани по европейски програми. Това най-вероятно се налага, тъй като по европрограмите има заделени ресурси, с които може да се финансира индексацията. Предвидени средства в бюджета за нея за тази година няма.
Регионалният министър иска от няколко институции скорострелно да сключват споразумения до края на месеца (т.е. в следващата седмица) за индексацията на контрактите. Шишков е провел среща с представители на Камара на строителите в България и Българска браншова камара „Пътища“. Участие са взели и ръководители на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020 г. и Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020 г.“.
Ще поискам от „Български ВиК холдинг“ ЕАД и от ВиК операторите да сключат споразумения до края на месеца за индексация на обектите, отнасящи се за европейско съфинансиране. Същото съм поискал и от Агенция „Пътна инфраструктура“, и от държавното дружество „Автомагистрали“ ЕАД“, коментира Шишков.
Това дори ще стане преди да са изчистени въпросите, свързани с индексацията. Ведомството тепърва ще предлага промени в Правилника за прилагане на Закона за обществени поръчки, става ясно от прессъобщението.
По този начин се надявам възможно най-бързо фирмите изпълнители на строителни обекти да получат средствата за индексация, защото те реално са изразходили тези пари и в условията на сериозна инфлация са работили по обектите“, обясни на срещата министърът
Припомняме, че индексацията стана възможна след като 47-ото Народно събрание в последните дни от съществуването си прие промени в Закона за обществените поръчки. Тогава депутатите гласуваха възможността Министерският съвет да изготви и приеме методика за повишение на цените на контрактите.
Служебната власт, в лицето на Шишков, изготви методиката и тя бе приета от кабинета в края на септември. В нея обаче не е заложен таван на индексацията. Нито изпълнителите, нито възложителите пък не разполагат с указания за прилагане на процедурата на практика. Именно заради това МРРБ трябва да подготви и промени Правилника за прилагане на ЗОП.
Нова крайна дата за санирането
Регионалният министър Иван Шишков обяви пред BTV, че най-вероятно крайният срок за кандидатстване по Програмата за енергийна ефективност ще бъде удължен до май месец.
Припомняме, че стартът на санирането още не е даден, а регионалното министерство отложи началото на кандидатстването на два пъти, но без да променя крайният срок – 31 март 2023 г. До тази дата всички кандидатстващи и одобрени ще получат 100% грант за саниране на сградите им. Това съкращава обаче времето, през което гражданите ще могат да подават и да готвят документи по програмата.
Сега Шишков обясни, че са водени разговори с Европейската комисия, за да може крайният срок да се удължи с два месеца. Това се налага тъй като средствата в размер на 1.4 млрд. лв. за санирането на сгради се осигурят от Плана за възстановяване и устойчивост.