Шотландските железници ще бъдат национализирани
Държавният оператор ще започне да управлява влаковете след изтичане на договора за франчайз
Шотландските железници ще бъдат национализирани през следващата година, обяви правителство, цитирано от The Guardian. Франчайзът ScotRail, управляван от Abellio, ще бъде поет от държавния оператор, когато договорът му изтече през март 2022 г. Този ход идва скоро, след като уелското правителство взе железопътната мрежа на страната в публични ръце, като през февруари прекрати франчайза Keolis-Amey.
„Настоящата система за франчайзинг вече не е подходяща“, коментира министърът на транспорта на Шотландия Майкъл Матесън. Той каза, че правителството изготвя допълнителни спешни споразумения както с ScotRail, така и с проблемния франчайз Caledonian Sleeper от април до септември, на фона на последиците от пандемията от COVID-19, като подкрепата се оценява на 173.1 млн. британски лири (200 млн. евро).
Влаковите услуги са поети от шотландското правителство по извънредни договори от миналия март, но призивите за национализация от страна на транспортни асоциации и профсъюзи предшестват пандемията.
Шотландското правителство обяви през 2019 г., че ще заложи клауза за преждевременно прекратяване в оригиналния 10-годишен франчайз на Abellio, тъй като от години управлението му е по-скоро лошо, а индустриалните спорове не спират.
Синдикатите приветстваха новината. Кевин Линдзи, организаторът на Aslef в Шотландия, каза: „Приветстваме началото на края на провалената франчайз система тук, в Шотландия. Никога повече държавните железници не трябва да бъдат в ръцете на частници.“
Генералният секретар на RMT Мик Кеш заяви: „Публичната собственост на ScotRail ще донесе значителни ползи за железопътните работници, пътниците и данъкоплатците на Шотландия и ще спомогне за създаването на достъпна и устойчива железопътна мрежа, която допринася за целите на Шотландия за декарбонизация“.
Два основни франчайза в Англия - LNER и Northern - вече се управляват от правителството чрез неговия оператор, а Службата за национална статистика заяви през 2020 г., че железопътните услуги всъщност са национализирани поради нивото на подкрепа, което им отпусна Министерството на финансите.
Все още непубликуваният преглед на британската железопътна система от Кийт Уилямс, бивш изпълнителен директор на British Airways, вече сигнализира за края на традиционната система за франчайзинг, въпреки че услугите за пътнически влакове все още се договарят съгласно споразумения за мерки за спешно възстановяване.