Ще плащаме глобите на КАТ онлайн
Фишовете да се водят връчени, ако са качени на сайта на съответното РПУ, иска МВР
От следващия месец ще заработи система, през която ще можем да плащаме фишове и актове към КАТ по интернет. За услугата няма да е необходим електронен подпис и тя ще е достъпна за всички, съобщава вестник „Сега“, позовавайки се на източници от вътрешното министерство.
МВР въвежда и още 34 нови електронни услуги, но за тях ще се изисква електронна идентификация (подпис) и ще се използват от по-малко граждани.
Ще можем да пускаме онлайн заявка за издаване на лични документи, шофьорска книжка или паспорт, само ако те са изгубени или повредени. За първо издаване и когато валидността е изтекла, ще се ходи в полицейското управление, тъй като тогава се изисква сваляне на биометрични данни.
КАТ ще издава и електронно удостоверения за отнети контролни точки и наложени наказания. Този тип справки често се изискват при започване на работа. Друга услуга ще е издаването на удостоверение за собственост на МПС. Такъв документ се използва например пред данъчните като доказателство, че не се дължи данък, тъй като колата е с нов собственик или бракувана.
Служителите на КАТ вече минават през обучение за работа с електронните подписи. От МВР обясняват, че първата електронна услуга ще бъде пусната на 1 април, а останалите - поетапно до края на същия месец.
От МВР предлагат още да се направи промяна в Закона за движение по пътищата относно връчването на фишове, издадени след запис от камери, които са заснели нарушител на пътя. Промяната предвижда, ако нарушителят не бъде открит на адрес, фишът да се качва на сайта на районното управление и да се води връчен.
Събираемостта по тези глоби е едва 1/3, тъй като голяма част от шофьорите не могат да бъдат открити на адреса, който са регистрирани, и така не плащат.
В детайли идеята на МВР е фишът да се изпраща по пощата с обратна разписка. Нарушителят ще има 14-дневен срок да плати. Ако не бъде намерен на постоянния му адрес, след връщане на обратната разписка ще се извършва нова проверка от служител на съответната областна дирекция на МВР по настоящия адрес на нарушителя. Ако отново не бъде открит, полицаят ще съставя протокол за извършено посещение на адреса. В този случай фишът ще се поставя на таблото за обявления и на интернет страницата на районното управление. Така ще се счита за връчен от момента на обявяването му.
Голяма част от електронните услуги, които трябва да се пуснат в действие, всъщност се правят от дирекция КОС, която отговаря за контрола върху оръжията и на практика засягат ограничен брой граждани.
Сред тях ще са издаване на разрешения за съхранение на огнестрелни оръжия и боеприпаси за тях от физически лица, издаване на разрешения за носене на оръжия, разрешения за внос и износ на оръжия и боеприпаси, както и тези за транспортиране на опасни средства. Онлайн трябва да се издават и разрешения за частна охрана. Една от услугите ще се прави от дирекция "Миграция" - става дума за документ, който удостоверява чуждо гражданство, обявен адрес, разрешен срок на пребиваване, за влизане, напускане или преминаване през България.
Обществените поръчки за изграждане на системата вече са изпълнени, показва проверка в сайта на Агенцията за обществените поръчки. По нея са платени над 432 хил. лв., като парите са от еврофондове.