Българска компания може да стане мултинационална
Планираме скоро от отворим търговско представителство и в Германия, казва изпълнителният директор на ScaleFocus Пламен Цеков
ScaleFocus е българска ИТ компания, фокусирана върху софтуерни услуги, софтуерна разработка и аутсорсинг на ИТ. Компанията започва своята дейност през 2012 г. Към днешна дата има клиенти както на българския, така и на международния пазар. Изпълнителният директор на ScaleFocus Пламен Цеков разказва пред Economic.bg за успехите и бъдещите планове на компанията.
- Г-н Цеков, как се роди идеята за ScaleFocus, как започна всичко?
ScaleFocus бе основана от пет човека, професионалисти в тази област. Имахме доста натрупан опит в софтуерната индустрия и развитието на софтуерни проекти, както и опит в големи международни организации. Нашата първоначална идея бе да поставим основите на нов тип компания, която да носи един нов заряд на желание и устрем за постигане на по-високи цели от това, което наблюдавахме до този момент. За момента мога да кажа, че нещата се получават.
- Кои са основните пазари и клиенти на ScaleFocus и как успяхте за две години да се разраснете толкова?
Растежът, който постигна компанията за този период, е благодарение на международните пазари в Европа, САЩ, Канада, както и в страни извън тези региони. Имаме проекти в Беларус, Близкия Изток, дори и в Индия. Главната дейност на фирмата е разработка на специфични софтуерни решения за клиенти, нуждаещи се от такива. Понякога си партнираме с други международни компании, когато става въпрос за големи клиенти. Миналата година отворихме търговски офис в Лондон, в който работят трима човека. Това бе първата стъпка за разширяване на компанията извън пределите на България. Нашата цел е да покажем, че в България могат да се раждат добри компании, които да продължават напред и да стъпят на международната сцена. За момента растежът ни е силен благодарение на много фактори, най-вече на силния екип, който събрахме още в началото. Като цяло политиката ни е ориентирана към клиента.
- Какви са финансовите резултати на компанията?
През 2013 г. постигнахме близо 180% растеж спрямо 2012 г. Очакваният ръст за 2014 към 2013 г. е близо 100%. От гледна точка на капацитет, от началото на 2014 г. в компанията работеха около 80-90 човека, вече сме над 180 души. За миналата година резултатите ни все още не са обявени, но очакваните приходи са от порядъка на 9,5 млн. лв. За 2013 г. те са 5,5 млн. лв., а за 2012 г. - около 2 млн. лв.
- Обявихте, че в рамките на пет години ще отворите 300 работни места. Кога ще се наемат първите служители и в каква сфера ще работят те?
Целта ни е в рамките от 3 до 5 години капацитетът на ScaleFocus да нарасне до 500 души. Това не означава, че те ще бъдат на едно място. Нашата стратегия е да се разраснем и в Пловдив, където виждаме добра почва за растеж и добър набор от таланти. Тази политика ще продължи дори не само в България, но и в други страни в региона. Целта ни е да превърнем ScaleFocus в мултинационална компания, стартирала от България. Искаме да покажем, че това може да се случи. Много чужди фирми го правят успешно както у нас, така и навън.
Относно служителите, ние наемаме непрекъснато. В последните месеци растем с по 10-20 човека на месец. Това е нашата визия за следващия цикъл на развитие на компанията. Хората, които ще наемем, ще са главно специалисти по софтуерна разработка, но ще увеличим екипа си не само с технически хора. Не по-малко важни са хората, които продават продукта, отдела по човешки ресурси, който вече е ключова съставка във всяка по-голяма софтуерна или ИТ компания. Ако тези звена не са на ниво, много трудно ще бъде да се преминат някои нива на растежа на една компания.
- Как ще се финансира тази инвестиция, със собствени средства, заем...?
За момента ScaleFocus e растяла със собствени средства. На база сегашния ни опит виждаме, че това нещо може да продължи, но не изключваме възможността за допълнителни финансови инструменти.
- Редица ИТ компании у нас предлагат услугите си навън, но инвестират в отваряне на офиси и служители в България. Каква е причината?
Причината за това е много проста. Българската ИТ индустрия е на едно много високо ниво и е един от най-добрите износители. Тук се инвестира, защото талантът на българите е много добър, но от гледна точка на баланс цена/качество и данъчна система, сме в доста добро положение спрямо основните ни конкурентни играчи. От гледна точка на капацитет не сме много голяма държава и не можем да се конкурираме с големите индийски фирми, които са от порядъка на по 100-200 хил. човека. Ние изкарваме в България наистина добра високостойностна услуга, по-бързи сме благодарение на много по-гъвкавото реализиране на проекти, както и по-близката култура, която имаме със Запада и САЩ.
Българските фирми, които са успешни, са фокусирани върху нишови услуги, не стандартно разработване на софтуер. Една от нашите линии също е високотехнологични консултантски услуги. Доста големи международни компании прибягват до услугите ни, когато става дума за силно високо квалифицирани специалисти с определени познания в индустрия като телекоми, застраховане, обработка на големи данни, анализиране на информация.
- Има ли недостиг на кадри у нас?
Истината е, че трудно се намират квалифицирани кадри, но това е характерът на този бизнес. Той е високо технологичен бизнес и хората, които се търсят не са от днес за утре. Този тип технология на работа предполага много инвестиция на компанията в хората, в сработването им, в научаването на последните технологии, които се менят ежемесечно. В тази сфера се учи цял живот, тъй като технологиите непрекъснато се променят. В софтуерния бизнес няма момент, в който човек си мисли, че е научил всичко.
- Какви са бъдещите ви амбиции?
Бъдещите амбиции на ScaleFocus за растеж са свързани със завоюване на нови пазари. Скоро планираме да отворим и търговско представителство в Германия. От стратегическа гледна точка като потенциални пазари виждаме Близкия и Далечния Изток. Нашата стратегия е стъпка по стъпка, но с максимално качество. Амбицията ни е да бъдем една от отличителните български компании, които могат да излязат на международната сцена. Броят на специалистите не е самоцел. Най-същественото нещо е да имаш силно присъствие на различните пазари, да имаш добре изграден имидж на качествен доставчик, който може не само да изпълнява, но и да поема повече отговорности от гледна точка на клиентите и те да могат да му се доверяват за по-важни и по-сложни техни проблеми.