Швеция откри участък от първата електрическа магистрала в света
eHighway е технологията на бъдещето
Шведските власти, в сътрудничество с компания Scania, откриха първия в света пътен участък, по който товарни автомобили и камиони ще могат да се движат с помощта на пантографи, съобщава френски телевизионен канал.
Първата електрифицирана магистрала в света eHighway покрива участък от два километра от обществен път, разположен северно от Стокхолм. Тя ще работи тестово в продължение на две години, след което ще се прецени дали е подходяща за бъдеща търговска употреба и по-нататъшно разрастване на проекта.
Швеция цели да премине към независим от изкопаеми горива транспортен сектор до 2030 година, а интегрирането на захранващи устройства, който не отделят въглеродни емисии по пътищата е много добра идея, която предизвиква глобален интерес към тази технологии.
eHighway в транспортна система за електрически превозни средства, по която Siemens работи в продължение на няколко години. Системата прилича на тази на електрически трамвай с захранващи кабели отгоре, които се свързват с автомобилите отдолу, за да им се осигури захранване. Тя не само намалява потреблението на енергия на половина, но има и допълнително предимство, че намалява замърсяването на въздуха.
Проба е била направена с два дизелови хибридни камиона, които са създадени и модифицирани от Scania за работа със системата. За използването на eHighway е нужен пантограф, който да свързва кабелите отгоре с превозното средство. Пантографа е сгъваема рамка или рамене, които свързват електрическите трамваи, влакове или тролеи към източника за захранването им. Тази връзка може да поддържа до скорост от 90 км/ч и позволява закачените превозни средства да търгуват с енергия.
Ако камион се спуска надолу по стръмен наклон, например, тази енергия може да бъде акумулирана и върната обратно в системата, за да бъде използвана от други превозни средства, когато ускоряват. И тъй като камионите работят с хибридна задвижваща система, те могат да работят и като нормални превозни средства, след като те се откачат от захранващите кабели.
”До момента по-голямата част от стоките, превозвани в Швеция са движат по пътищата, но само малка част от стоките могат да бъдат преместени в други видове превоз”, казва Андерс Берндсон, главен стратег на Шведската Транспорта Администрация. „Ето защо ние трябва да освободим камионите от зависимостта им от изкопаеми горива, така че те да ни бъдат от полза и в бъдеще. Електрическите пътища предлагат тази възможност и са отлично допълнение към транспортната система”, пише Монитор.