След презапасяването сега Европа търси купувачи за въглищата си
Вносните въглища се пренасочват от европейските пристанища в необичайни потоци
Търговците търсят купувачи за купища неизползвани въглища, след като горивото беше натрупано миналата година в Европа, за да спаси регионалната икономика от изчерпване на енергията през зимния сезон.
Тъй като загрижеността относно недостига на енергия намаля след меката зима на континента, вносните топлинни въглища започнаха да се пренасочват от европейските пристанища за пазари като Мароко, Сенегал и Гватемала – обрат в обичайните потоци на изкопаеми горива.
Като цяло 1.12 милиона тона са били изпратени от Европа от Испания, Нидерландия и други пристанища тази година, включително товар от над 145 000 тона за Индия през април. По-малки пратки са изпратени по маршрути, които биха били невероятни през последните години.
Част от тези въглища са били на пристанищата повече от година и съхранението е ценно“, каза Гийом Пере, анализатор на пазара на въглища в Perret Associates, пред Bloomberg.
След като са престояли месеци на открито, въглищата започват да се разлагат и в крайна сметка стават неизползваеми.
Динамиката показва вълнообразните ефекти от енергийната криза в Европа, след като континентът приложи извънредни мерки, за да противодейства на действията на Кремъл да намали доставките на газ. След като въглищните централи бяха върнати в експлоатация, търговците се възползваха от възможността да купуват гориво – голяма част от него от Русия – за производство на електричество на континента.
Но притокът на втечнен природен газ и меките зимни температури така и не направиха въглищата особено необходими. В крайна сметка Европейският съюз всъщност е изгорил 11% по-малко въглища в сравнение с предходната зима, според мозъчния тръст Ember.
Обратът от недостиг към пренасищане накара цените за доставка на въглища до пристанищата на Амстердам, Ротердам и Антверпен да паднат до едва 90 долара за тон, по-малко от една четвърт от миналогодишния скок.
Много необичайно е да видим потоци от Нидерландия към Мароко и Испания към Индия“, каза Алекс Клод, главен изпълнителен директор на аналитичната фирма DBX Commodities в Лондон и бивш търговец на въглища. „Това е знак, че има по-малко търсене надолу по река Рейн и повече извън Европа.“
Изходящите потоци също са малка полза от доставките за гладните за въглища Индия и Китай, които сами по себе си представляват повече от половината от световното потребление на гориво. Въпреки че анализаторите намаляват очакванията за икономическо възстановяване на Китай, страната е напът да внесе рекорд от 360 милиона до 380 милиона тона тази година.
За Европа отърваването от въглищата не е без риск.
Хората трябва да внимават да не се увличат твърде много“, каза Перет. „Не знаем какво ще се случи следващата зима.“