Столична община е готова на крайни действия срещу „Витоша Ски“
Общинският съветник Борис Бонев заплаши с демонтиране на Княжевския лифт, за да направи собственикът „по-кооперативен“
За да бъде собственикът на лифтовете в София „по-кооперативен“, Столична община е готова да предприеме крути мерки. Това включва премахване на Княжевския лифт, който от години не работи, тъй като е опасен, така че фирмата собственик „Витоша Ски“ да бъде принудена да възстанови работата на другите два лифта – Симеоновския и Драгалевския.
Готови сме да стигнем до премахване на опасните съоръжения, за да принудим собственикът да е доста по-кооперативен.“
Това коментира общинският съветник Борис Бонев от ПП-ДБ-СС. По думите му възстановяването на лифтовете няма да се случи за сметка на „позволение в горната част на планината да се строят хотели, да се разширяват писти в защитени зони“. Въпреки това Бонев призна, че „Техно Алпин“, чийто основател преди 5 години се призна за действителен собственик и на „Витоша Ски“, не е представила плановете си за управление и инвестиции.
До Столичния общински съвет не е достигала такава информация.“
Бонев обвини бившите кметове на София – Йорданка Фандъкова и Бойко Борисов – че са оставили Витоша без лифтове. Концесията и прехвърлянето на собствеността върху съоръженията се случи по времето на Бойко Борисов, а за 14 години Фандъкова не предприе ефективни действия, за да не се стигне до сегашната ситуация да няма нито един работещ лифт до Витоша.
По темата с лифтовете се свиква извънредно заседание на Столичния общински съвет в четвъртък, на което Бонев заяви, че присъствието на Фандъкова и Борисов е наложително, за да обяснят действията си тогава. По думите на общинския съветник от ПП-ДБ-СС приватизационният договор от 2007 г., с който „Витоша Ски“ става собственик на съоръженията, не защитава обществения интерес. В него единствено имало условие за брой служители и изискване да се запази предмета на дейност, „но това не означава работещи лифтове.“
Договорът не може да бъде развален, тъй като това би означавало дълги съдебни битки, по времето на които лифтовете ще бъдат изцяло блокирани, коментира Бонев.
По отношение на Симеоновския лифт, Бонев заяви, че
ще видим как може да действаме, за да задължим фирмата да го модернизира и да възстанови движението.“
Бонев отрече лифтът да има нужда от разширение, като заяви, че той единствено трябва да бъде модернизиран, тъй като въпреки че е строен 1983 г. е достатъчно нов.
По отношение на Драгалевския, Бонев заяви, че има изготвен проект за възстановяването на маршрута "Драгалевци - Бай Кръстьо", но има казус със съгласуването с МОСВ и Министерството на земеделието и храните (бел. р - принципал на природен парк „Витоша“). Според общинския съветник няма никакви пречки модернизацията да бъде направена - нито в Закона за управление на горите, нито в липсата на план за природния парк. Припомняме, че такива мотиви изтъква именно "Витоша Ски".
Ако бях на мястото на фирмата и аз разбира се, след като 18 г на практика едно по едно съоръженията спират да работят без инвестиции в поддръжка, сега когато темата е нашумяла, бих твърдял, че съм готов веднага да инвестирам и 300 млн лв, но просто някакви закони ми пречат."
Бонев заяви, че Княжевският лифт е опасен и негоден за възстановяване. По думите му през годините са правени опити за симулиране на дейност „със заповеди със спорно съдържание“, които са били отменяни от съд.
За Княжевския лифт сме готови да стигнем до чл.196 от ЗУТ, който предвижда премахване на съоръжението като опасни с констативен протокол на специална комисия“
Допълни, че това е възможно, тъй като „Витоша Ски“ не е собственик на земята под лифта.
Така че смятаме, че това е крайната мярка, която смятаме, че би принудила собственикът да се задейства и най-сетне да възстанови и трите лифта, така че да има удобен и екологичен достъп до планината.“
В четвъртък ще има извънредно заседание и за реорганизацията на бул. „Патриарх Евтимий“. Бонев заяви, че СО обжалва решението на Административния съд, в което се казва, че реорганизацията не е въведена с административен акт.
По отношение на протестите на част от таксиметровия бранш, общинският съветник заподозря политически привкус. Заяви, че вече са предприети действия за обособяване на таксиметрови седянки и че са изискали 2 месеца толеранс от страна на протестиращите. Такъв обаче не им е бил даден.
Позицията на „Витоша Ски“
Няколко часа след брифинга на Бонев, собственикът на съоръженията - „Витоша Ски“ - разпространи позиция до медиите, в която казва, че през последните години са вложени 6 млн. лв. за поддръжката на лифтовете. Компанията отново казва, че съоръженията не могат просто да бъдат ремонтирани заради пречка в Закона за горите и неактуализирания план на парк „Витоша“.
Не е рационално с ремонти да се поддържат отдавна амортизирани съоръжения, които при нужната нормативна среда, могат да бъдат заменени с най-модерните, които да се използват от софиянци и гостите на града.“
„Освен генералния проблем с нормативната среда са налице още редица сравнително малки проблеми, за решаването на които ние сме изоставени от институциите“, казват още от компанията - собственик. Сред тях са:
- докато съоръженията са стопанисвани от Столична община не са закупувани резервни части от фирмите производители;
- подменена е с пиратска цялата електроника на Симеоновския лифт;
- нанесени са необратими щети по съоръженията
„Витоша Ски“ посочва още, че подмяната на съоръженията ще е трудна и по други причини, свързани с територията на съоръженията. Там, според компанията, е „извършена незаконна реституция и въпреки наличното функциониращо съоръжение земята под него в определени части е реституирана. Не само е реституирана, но и на новите собственици не са въведени ограничения.“
Трасетата под Симеоновския лифт се застрояват, заграждат, прекъсват, натрупват се лесно запалими материали. Още с придобиването на „Въжени линии“ ЕАД сигнализирахме, че трасето под Симеоновския лифт е прекъснато от четириметрова подпорна стена. Вече 14 години никой не си направи труда да ни отговори."
Допълват, че около лифта са построени сгради, които правят невъзможно спазването на отстоянията, предвидени в нормативните актове. Кабинките са в критична близост до тези сгради.
„Да припомним и инцидента от преди няколко години, когато незаконни кабели под трасето на Симеоновския лифт закачиха една от кабинките. По щастливо стечение на обстоятелствата това не доведе до човешки жертви. Тогава сигнализирахме Столична община и ДНСК и още чакаме отговор.“
Компанията посочва, че има готовност да инвестира в модернизация на съоръженията, но държавата трябва да има воля да реши проблемите.
*Материалът е обновен след разпространена позиция от „Витоша Ски“ до медиите.