София пак очаква цялата страна да спаси градския ѝ транспорт
Кметът Йорданка Фандъкова очаква с нетърпение да бъде приет нов държавен бюджет, за да получи още пари и за строежите
Липсата на гласуван и приет държавен бюджет от 48-ото Народно събрание поставя на изпитание София. Пред столицата се очертават две сериозни предизвикателства. Първото е свързано с градския транспорт, а второто – с високите цени на строителните материали и индексацията на договорите. И по отношение на двете теми общината ще очаква помощ от държавата. Това стана ясно от интервю на столичния кмет Йорданка Фандъкова за BTV.
За всички е много неудобно, че няма бюджет и че работим с този от 2022 г. Разходваме средствата с ограничение“, заяви Фандъкова.
По думите ѝ благодарение на строгата финансова дисциплина общината работи така, че да има по-висока събираемост и да използва безвъзмездни средства. Тя съобщи, че през първото тримесечие на 2023 г. са събрани с 28 млн. лв. повече данъци в сравнение с миналата година.
Въпреки това, местната власт очаква с нетърпение формирането на редовно правителство и приемането на бюджет, тъй като проблемите с градския транспорт и индексацията на строителни договори остават.
Миналата година транспортът в София отново бе подпомогнат от централния бюджет с около 90 млн. лв. От думите на кмета се разбра, че общината чака подобна помощ и тази година.
Три години пандемия, високи цени, намаление на пътниците. Миналата година получихме подкрепа и очакваме и тази година“, заяви Фандъкова.
Припомняме, че след „ремонта на ремонта“, който общинарите направиха на тарифната политика, свързана с картите за една линия в столицата, стана ясно, че транспортът е в лошо състояние. Очертава се дупка от почти 32 млн. лв. Освен това СОС гласува увеличение на заплатите на служителите в транспорта, като за мярката ще са нужни още 31 млн. лв. Връщането на картите за една линия добави още 8 млн. лв. към тежкото състояние.
Фандъкова отбеляза, че другият проблем, с който общината ще се сблъска, е миналогодишното увеличение на цените на строителните материали и приемането на методика на индексация от Министерския съвет, „която обаче изисква и средства“. Фандъкова не даде информация кои точно обекти ще бъдат индексирани.
Заради инфлацията в строителния сектор служебният кабинет гласува и прие въпросната методика още миналата година. Освен обекти, изпълнявани по европрограми или със средства от държавния бюджет, тя засяга и контрактите на общините със строителите.
Наскоро се разбра, че изпълнителят на ремонта на трасето на трамвай номер 5 преговаря за 15% индексация нагоре. Дейностите се извършват от компанията ВДХ, която е собственост на Велико Желев, който бе задържан и пуснат под гаранция по сигнал за изнудване на свой служител. Договорът на компанията е за 40 млн. лв., а средствата са осигурени по линия на ОП „Региони в растеж“ 2014 – 2020 г. Строителят бе санкциониран с 900 хил. лв. заради забавяне при първия етап на ремонта.
Станала грешка с "Графа"
Преди седмици регионалният министър Иван Шишков направи проверка на ремонта на ул. "Граф Игнатиев" и установи проблеми с настилката. Тогава той съобщи, че дейностите се проверяват от Европейската прокуратура, тъй като обектът се финансира отново по ОП „Региони в растеж“.
Днес Фандъкова обаче обясни, че било станало недоразумение и че ЕК всъщност проверява т.нар. Зона 4, т.е. ремонтът на пространството около храм паметника „Св. Александър Невски“. Там продължава ремонтът на тротоарите и когато той приключи, се предвижда промяна в движението. Паркирането и движението ще бъдат забранени в участъка пред централния вход.
Тъй като е част от един договор, стана едно объркване, че се проверява "Граф Игнатиев". Всъщност се проверява договорът за безвъзмездна помощ и процедурите“, заяви кметът.
Тя припомни, че проверка на Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ) миналата година е установила, че няма нередности с ремонта на "Графа".
Обикновено, когато се започне проверка, шумно се коментира, но когато приключи с положителен резултат, не се чува много“, посочи Фандъкова.
Жълтите павета
След лошото изпълнение на пренареждането на жълтите павета в центъра на София, общината е задължила изпълнителят да нареди пробен тестов участък на площадката, на която се съхраняват въпросните павета. По думите на кмета паветата пред храм паметника „Св. Александър Невски“ ще бъдат отново пренаредени през лятото, но по нова технология, съгласувана с експерти.
Задължихме фирмата, която извършва ремонта, да нареди пробен тестов участък на площадката, на която съхраняваме павета. Предстои те да бъдат отново пренаредени през лятото, каза още столичният кмет.
Жълтите павета са културна ценност, по мое искане бяха обявени за такива през 2016 г. От тук излиза трудността, че технологията трябва да бъде, от една страна, по-сигурна за настилката, а от друга страна – щадяща, да не се нарушава културната ценност“, заяви Фандъкова.