Според търговците таван на цените в България е невъзможен
Такава мярка би довела и до катастрофални последствия за малките търговци, казват от Сдружението за модерна търговия
Таван на цените в България е невъзможен. Това заяви в интервю за БНР Николай Вълканов, изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия, организацията, която представлява интересите на големите търговски хранителни вериги.
При опита, който има Унгария от подобна мярка през последната година, и при опита на България от 90-те години – таван на цените е невъзможен“
Припомняме, че правителството там наложи таван на цените на основни стоки, след което се наложи да ги премахне и инфлацията отбеляза огромни ръстове.
"Таван на надценката нарушава конкуренцията при търговията с храни на дребно. Това е мярка, която е невъзможна за съгласуване между държавата и търговците, може да доведе и до вредни последствия. Ако таванът на надценките важи за големи и за малки търговци, големите биха могли по-лесно да преглътнат финансово една такава мярка, но финансовото бреме за поемането на един такъв тип ангажимент от страна на малките търговци би бил катастрофален“, посочи Вълканов.
Припомняме, че държавата започна кампания срещу търговците заради поскъпването на храните в България. Премиерът Гълъб Донев и министрите от неговия кабинет неведнъж обвиниха търговците в налагането на високи надценки. Успоредно с тези обвинения държавата непряко посочи, че въпросните търговци ще бъдат обект на проверки от контролните органи като Националната агенция за приходите, а Комисията за защита на потребителите започна акция в магазинната мрежа в страната. Вследствие на всичко това от Върховната административна прокуратура обявиха, че ще проверяват действията на държавата за ограничаване на инфлацията и ръста на цените на основните стоки у нас дали не противоречат на закона.
Вълканов допълни, че регулярната цена, която се слага понякога в даден магазин, не е задължително да е продажната, на която се реализира стоката.
Ако регулярната цена на кашкавала е 16 лева, а промоционалната е 12 лева и 80% от вашите продажби са минали на намалената цена, то каква е реалната надценка в търговския обект? Дали е високата, или е в пъти по-ниска? Цената на кашкавала в търговската мрежа е между 16 и 32 лева. Това не е ли конкурентна среда? Вадейки от контекста някакъв пример и цитирайки най-високата възможна продажна цена, която може да се намери в магазинната мрежа, това не е ли манипулативно?“.
Вълканов обясни, че в надценките очаквано влиза всеки разход за транспорт и логистика. „Според официалната статистика на НСИ през миналата година товарният автомобилен транспорт като услуга е 20% нагоре. Електроенергията също не е малко перо. След държавните компенсации за миналата година електроенергията е със 70% нагоре спрямо цената през 2021 година. Работните заплати също са с 20% нагоре само за една година“, даде пример той с нарасналите разходи.
Не трябва по лековат начин да се лепят етикети върху цял отрасъл на икономиката... Ако има компании, при които има концентрация на нарушения, и се докаже, че това е така, нека си понесат последствията“, допълни той.
Според него там, където се забелязват спадове в изкупните цени на основни селскостопански суровини, е напълно нормално да се очаква спад и в крайната цена на продуктите на дребно, но когато бизнес цикълът го позволи.