Стрес тест за устойчив бизнес
Компаниите, които притежават сила, гъвкавост и иновативност, ще открият своето ново конкурентно предимство
Най-постоянното нещо е промяната и кризите идват, за да ни напомнят това по най-болезнения начин. Те ни изкарват от зоната на комфорт, в която сме успели да се настаним след предишни сътресения или по логиката на постъпателното развитие.
Пандемията направи внезапен тест за устойчивостта на бизнеса, тя размести пластовете, скъса готовите отговори, направи невалидни „формулите за успех” и накара хора и организации да започнат да търсят нови възможности в ненадейно започналата трансформация.
Може и да е тежко да се плува срещу течението, но във всичко лошо има и нещо добро. Covid-19, който е изключително опасен враг на човешкото здраве, разклати съдби, компании, национални икономики и целия глобален пазар. Но добрата новина е, че цялото това забавяне и дори спиране на икономическа и човешка активност, има и оздравителен ефект. Здравите, силните, гъвкавите и иновативните ще преначертаят своята фирмена стратегия и ще открият спасителния пояс, с който да продължат още по-уверено напред.
Предлагаме ви разговор с двама мениджъри, убедени, че няма начин да няма начин.
Инж. Рашид Узунов:
Родното производство стана предпочитано
След като се преодоля нагласата „око да види, ръка да пипне”, открихме ефективни канали за продажба
Инж. Рашид Узунов е заместник-директор на "Раломекс" АД
Инж. Узунов, по какъв начин усложнената ситуация заради пандемията повлия на бизнеса на "Раломекс"?
Пандемията е голямо предизвикателство и за нашия бизнес. Както всички останали, така и ние се опитваме да намерим правилния път за нормално функциониране на фирмата по време криза. Извънредното положение рязко ограничи движението на хора и преките ни клиенти преосмислиха своите инвестиционни решения. Това ни изигра лоша шега, тъй като много клиенти отложиха намеренията си за покупки за следващия сезон. Закъсняха доставки основно от Испания и Италия, което на свой ред забави изпълнението на предварително приетите поръчки. По ред причини не можахме в договорения срок да извършим доставки до Румъния, което доведе до отказ от покупки.
Наложи ли се да вземате трудни и тежки решения?
Наложи се да предприемем редица мерки за оцеляване на фирмата. Решенията бяха наистина трудни. Редуцирахме състава с цел спазването на определена дистанция, осигурихме бюджет за предпазни средства и дезинфектанти. В действителност най-тежък се оказа страхът от неизвестното, когато фирмата спря своята дейност за 14 дни след 13 март. Но този страх се преодоля и постепенно работата се нормализира.
Съзряхте ли нови възможности?
Кризата ни донесе несигурност, но се появиха и нови възможности. Ситуацията с Covid-19 ни принуди да развием нови методи на комуникация. Оказа се, че продажбите по телефон и интернет се повишиха и станаха по-ефективни. Кризата промени начина на търсене. Преодоля се нагласата „око да види, ръка да пипне”. Това отключи възможността да привлечем нови клиенти, които търсят родно производство, за да няма риск от закъснения или липса на доставки от чужбина. Както знаете, в земеделието ден година храни и необходимостта от дадена техника или резервна част за предстоящия сезон не търпи отлагане във времето.
Всъщност как през годините „Раломекс” стана име в почвообработващата техника?
С инициативност и упорство. Принос за успеха ни имат реализираните проекти по схемата „Технологична модернизация“ на ОП “Иновации и конкурентоспособност“. Те ни помогнаха да се сдобием с роботизирани системи за заваряване, както и с друга съвременна техника. Иначе нямаше как да направим тази голяма технологична крачка.
Имате репутацията на иновативна компания. Иновациите ли са ключ към развитието на бизнеса дори по време на криза?
Иновациите са ключ към всякакви успехи. Стига да се развиват и налагат и да се приема известен риск.
Наложи ли се да преосмислите вашата фирмена политика?
Да. Насочихме се основно към връзка и работа с клиенти чрез социалните мрежи и по телефона. В момента наблягаме на интернет рекламата.
Каква тактика ще приложите, за да задържите позиция на пазарите, а и да спечелите нови клиенти?
В нашия сектор задържането на позиции става чрез преки контакти с клиентите. Затова се надяваме да се намери изход от създалата се ситуация с COVID-19. В противен случай ще има последици за нас и нашите клиенти.
Уроци, които научихте от този неочакван стрес тест?
Винаги да си нащрек и да спазваш правилата.
Добрата земеделска техника...
...е произведена в България за силна икономика.
Емил Вагенщайн:
Повече, по-добре и по-бързо – това е новата ни формула
Е-търговията ще се развива, а физическите магазини трябва да предлагат онова, което не може да получиш онлайн
Емил Вагенщайн е маркетинг директор на Ozone и Pulsar Games
Г-н Вагенщайн, как създалата се ситуация заради пандемията повлия на бизнеса ви?
Нашия бизнес е разделен на две – онлайн (Ozone.bg) и офлайн (Пулсар). Мерките, свързани с COVID-19, се отразиха зле на Пулсар – магазините ни се намират изцяло в търговски центрове, а всички те бяха затворени и приходът ни за два месеца се равняваше на нула. Дори след отварянето, оборотите са доста ниски.
В онлайн частта Ozone е добре позициониран – нашият фокус винаги е бил в продукти за забавление и свободно време. Когато хората се затвориха в домовете си, потърсиха от нас решения как да прекарват по-пълноценно времето си. Сайтът ни технически и инфраструктурно е много добре осигурен и успяхме да поемем повишения обем със сравнително ниски сътресения и къси срокове за доставка.
Единият бизнес върви нагоре, другият - надолу. Как балансирате?
При нас поне има възможност за баланс и варианти на действие. Наличната в Пулсар стока, ни позволи да се справим с изненадващото покачване на потреблението. А с помощта на колегите, които обичайно работят в магазините, успяхме да повишим персонала в склада, където пък бе нужно служителите да минат на смени. Тази гъвкавост беше най-доброто, което можеше да се направи.
Съзряхте ли нови възможности?
Във всяка критична ситуация има много възможности. Едно от най-важните неща за нас е, че успяхме да се свържем по-добре с клиентите си и да им предложим интересни за тях решения на проблемите, пред които ситуацията ги постави.
Кой е сега за вас "костеливият орех"?
Още преди извънредното положение, за нас бе важно да направим пазаруването във физическите ни магазини интересно, ангажиращо и смислено за нашите клиенти. Това е особено важно сега, след като една разходка до търговски център изисква доста повече желание и време. Дългосрочно искаме да направим физическите си магазини място, на което клиентите да отиват с удоволствие и желание, за разлика от разпространения в България модел „склад в търговски център“.
Налага ли се да преосмислите стратегията за развитие?
Не, за нас извънредното положение не показа нещо, което не знаем и което не сме обсъждали и преди. Онлайн търговията ще се развива, а физическите магазини трябва да стъпят на силните си страни и да предлагат онова, което не може да получиш онлайн.
Каква тактика ще приложите за постигане на растеж?
Ще заложим на бранда си, който клиентите разпознават и вярват, че ние внимателно развиваме инфраструктурата и системите си така, че да предлагаме максимално добра услуга. Изграждането на Ozone.bg отне години и за нас е много важно да не седим на едно място, а да се развиваме и да предлагаме повече, по-добре и по-бързо. В момента сме в процес да налагаме същия начин на мислене и в Пулсар.
Уроци, които научихте от този неочакван стрес тест?
Че не е страшно да работим дистанционно и че това не може да ни попречи на продуктивността.
Добрият маркетинг директор…
...обръща много голямо внимание на начина, по който брандът говори на клиентите. Това беше особено важно по време на извънредното положение, когато настроенията на хората бързо се променяха.