Строежът на мегаскъпата магистрала Русе – Велико Търново започва през септември
Служебният кабинет започва с проектирането и на още две позабравени автомагистрали – „Черно море“ и „Рила“
Строителството на магистралата Русе – Велико Търново, в частта ѝ от Русе до Бяла, може да започне през септември тази година. Служебното правителство прави всичко възможно това да се случи, коментира регионалният министър Иван Шишков в интервю за Bulgaria on air. Освен това ресорното ведомство ще предприеме по-сериозни стъпки към две позабравени магистрали – „Черно море“ и „Рила“.
Вече са одобрени подробните устройствени планове за изключително натовареното трасе Русе – Бяла и обхода на гр. Бяла. До около 10 дни се очаква да бъде издадена заповед, с която ще бъде допуснато изработването на подробен устройствен план и за отсечката Бяла – Велико Търново. Освен това в момента се проектира и пътен възел между магистралите Русе – Велико Търново и „Хемус“.
Трябва изключително ударно да се проектира цялото трасе поне до магистрала „Марица“, защото това прави сериозна свързаност между севера и юга“, заяви той.
Припомняме, че в последните дни на 2022 г. кабинетът плати 175 млн. лв., за да започне проектирането на аутобана. Два консорциума, начело със строителните фирми „Автомагистрали-Черно море“ и „Грома Холд“, бяха избрани да строят първите 76 км от пътя.
Общата индикативна стойност на поръчката е над 987.2 млн. лв. без ДДС, но при отварянето на ценовите оферти на фирмите стана ясно, че те значително надхвърлят тази сума. Въпреки че двата избрани консорциума подадоха най-ниски ценови оферти, инженерингът на аутобана надскочи 1.5 млрд. лв., което значи, че един построен километър струва над 20 млн. лв.
Въпреки това Държавната финансова инспекция (АДФИ) не откри никакви нарушения в поръчката. Така служебният кабинет обяви магистралата за национален обект и през ноември двата договора с изпълнителите бяха официално подписани.
Аутобанът е включен за финансиране по пpoгpaмa „Tpaнcпopтнa cвъpзaнocт“ 2021 – 2027 г., в ĸoятo влизaт и дpyги мaщaбни инфpacтpyĸтypни пpoeĸти – тyнeлът пoд Шипĸa и пocлeдният yчacтъĸ oт „Cтpyмa“ през Кресненското дефиле.
Позабравените магистрали „Черно море“ и „Рила“
Служебната власт иска да съживи и позабравените магистрали „Черно море“ и „Рила“. Те бяха заложени и в амбициозния инфраструктурен план за развитие от редовния кабинет „Петков“.
По думите на Шишков в момента се прави процедура за ОВОС на „Черно море“ и се отваря тръжната документация за процедура за възлагане на проект за магистрала „Рила“, която ще осигури връзка от границата със Северна Македония до магистралите „Струма“, „Тракия“ и „Хемус“.
Представете си автомагистрала от Русе до Маказа и връзката, която се получава между нея и другите две – „Тракия“ и „Марица“. Нали разбирате каква зона икономическа може да се изгради в тази посока? Не случайно такава се развива около Пловдив – заради АМ „Тракия“. Ако наистина тези магистрали се развият, България ще има съвсем друга перспектива и възможност всички региони да могат да се развият“, каза министърът.
Припомняме, че през декември миналата година стана ясно, че двете магистрали може да получат еврофинансиране. Това стана възможно, след като Коридор номер 8 стана част от приоритетната трансевропейска транспортна (TEN-T) мрежа.
Магистрала „Рила“
Проектът за магистрала „Рила“ датира от повече от 20 години. През 2021 г. Форумът за балкански транспорт и инфраструктура напомни, че трасето е планирано да бъде с дължина 140 км, като анализ от 2008 г. показва, че ще струва почти 1 млрд. лв.
През август тази година Агенция „Пътна инфраструктура“ стартира поръчка за проектиране на автомагистрала „Гюешево – Дупница". 62-километровото трасе е част именно от позабравената „Рила“. Първоначалната идея на регионалното ведомство бе участъкът да е скоростен път, но предвид натовареността впоследствие бе променен на магистрала.
През септември АПИ отвори офертите на участниците в търга. Прогнозната стойност за изпълнение на обществената поръчка за проектиране е 3.1 млн. лв. без ДДС, а средствата са от бюджета на АПИ. Срокът за изработване на проекта е 150 календарни дни от датата на сключване на договора и включва само времето за проектиране.
От информация в Регистъра за обществени поръчки става ясно, че АПИ е отворила и ценовите предложения през март тази година, или 7 месеца по-късно от отварянето на офертите. Най-ниска оферта е предложило Обединение “Ий Кей Джей – Виа – Ей Джей” ДЗЗД – малко над 1.5 млн. лв. без ДДС, а най-висока - ДЗЗД "Трафик Холдинг Варна" с цена от малко над 2.9 млн. лв.
АПИ обаче не е публикувала документация относно това какво е класирането на участниците и кой е избраният победител в търга. Няма информация и за подписан договор. Едва след въпросното проектиране ще стане ясно и колко точно ще струва строителството на въпросните 62 км от „Рила“.
Магистрала „Черно море“
През 2021 г. са разгледани три варианта за трасе. Магистралата ще е дълга около 100 км. По време на редовния кабинет „Петков“, когато регионален министър бе Гроздан Караджов стана ясно, че от АПИ смятат, че до края на 2027 г. може да са преминали през всички процедури и да получат разрешение за строеж. Строителството ще отнеме поне 5 години, защото са предвидени пътни възли с населените места, както и тунели.
Оттогава до момента няма никакви стартирани дейности за изграждането на Черноморския аутобан.
Търгът за ремонта на тунели по „Хемус“ може да бъде прекратен
Търгът за основен ремонт на тунелите „„Топли дол“ и „Правешки ханове“ от магистрала „Хемус“ може да бъде прекратен. Това стана ясно от изказване на зам.-регионалния министър Николай Шушков. Поръчката на стойност над 75.4 млн. лв. без ДДС бе стартирана през ноември миналата година.
Припомняме, че миналата седмица стана ясно, че Агенция „Пътна инфраструктура“ абсолютно поряза принципа на конкурентност при избора на изпълнител. По двете обособени позиции общо 6 компании са подали оферти, но АПИ е отворила ценовото предложение само на една единствена компания за „Топли дол“ и на две за „Правешки ханове“. Липсва цялата документация за това с какви мотиви останалите фирми не са допуснати до отваряне на ценовите им предложения.
Николай Шушков обясни, че според предварителния доклад тръжната комисия от експерти в Агенция „Пътна инфраструктура“ останалите участници са били с нарушения и е имало проблеми в офертите.
Препоръчали сме отново да бъде разгледан този казус и ако преценят юридически, тази тръжна процедура да бъде прекратена и да бъде обявена отново, тъй като състезание само с един кандидат е недопустимо в съвременните условия“, заяви той.