Строежът на тунела под Шипка ще се забави
"Трейс" обжалва избора на "Хидрострой" за изпълнител на проекта
Строежът на тунела под връх Шипка може значително да се забави. Причината е подадена жалба в Комисия за защита на конкуренцията (КЗК) срещу избора на изпълнител за прокопаването на тунела. Жалбоподател е обединение „Шипченски проход“, в което влизат фирмите „Трейс Груп Холд“ и проектантската „Алве Консулт“ ЕООД.
По информация на „24 часа“ жалбата е подадена в понеделник, т.е. само ден преди да изтече крайният срок за обжалване. Тя обаче все още не е отразена в системата на регулатора, от пресцентъра на Агенция "Пътна инфраструктура" отказаха коментар по темата.
Жалбата реално блокира сключването на договор с избран изпълнител, докато КЗК не се произнесе по нея. Решението на Комисията също така може да се обжалва, макар и само на една инстанция, което може да блокира поне за няколко месеца процедурата.
Решението за определяне на изпълнителя – "Консорциум ПСВТ", в който влизат „Хидрострой“ АД, „Пътни строежи Велико Търново“ АД и „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД – е от 14 юли. То е подписано от уволнения няколко дни по-късно председател на АПИ Апостол Минчев.
Комитова махна и другият член на УС – Ивайло Денчев. Третият в Управителния съвет – Веселин Пейков, е в отпуск и все още заема поста. Справка на Economic.bg показва, че името му още фигурира в сайта на пътната агенция, докато имената на Минчев и Денчев липсват.
До момента няма назначено ново ръководство на АПИ. А именно то трябва да прекрати официално заповедта за спрените ремонти по републиканската пътна мрежа, коментира преди дни самата Комитова.
Мотивите по жалбата на обединение „Шипченски проход“ трябва да бъдат публикувани на сайта на КЗК след няколко дни. Най-вероятно фирмата обжалва собственото си класиране, пише „24 часа“. Нейната оферта, която е за малко над 359 млн. лв. с ДДС, е оценена със 77.38 точки. Офертата на победителя „Хидрострой“, която е за около 358 млн. лв. с ДДС, е оценена с 99.71 точки. Разликата обаче не е заради по-ниската предложена цена, а заради техническите предложения. Офертата на победителя е оценена с 40 точки, а тази на „Трейс“ – с 15 точки. Не става ясно откъде идва разликата, след като и двете фирми имат опит в изграждането на подобни обекти.
Прогнозната стойност на поръчката е около 320 млн. лв. с ДДС, но не е пределна. При отварянето на ценовите оферти стана ясно, че строителството на тунела поскъпва с 40 млн. лв., достигайки 358 млн. лв. Проектът за изграждането на обходен път на Габрово с тунел под Шипка бе започната от предишното правителство. Тунелът е с дължина 3.2 км, а обходният път на Габрово – 10 км. Проектът предвижда и 4 по-малки тунела по пътя, с дължина около 300 метра. Проектът е финансиран по Оперативна програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г., а изграждането му трябва да стане в рамките на 3 години и половина.