Студентите в дефицитни специалности ще учат безплатно
Държавата забранява и откриването на нови университети с промени в Закона за висшето образование
~ 3 мин.
Да бъдат освободени от такси студенти в държавните ВУЗ-ове, подготвящи се в професионални направления и защитени специалности с най-висок очакван недостиг на пазара на труда по списък, утвърден от Министерския съвет. Това предлага Министерският съвет с промени в Закона за висшето
образование. Измененията и допълненията са в съответствие със
Стратегията за развитие на висшето образование за периода 2014-2020 г., се казва в мотивите към днешното решение.
Целта е да се стимулират висшите училища да предлагат, а кандидат-студентите да търсят обучение по професионални направления и специалности, водещи до придобиване на квалификация, която да отговаря на съвременните изисквания и на търсенето на реалната икономика.
Национална карта ще определи териториалната и профилната структура на институционалната мрежа за висше образование. Това предвиждат още одобрените от правителството промени в закона.
Предвижда се Националната карта да бъде изготвена в срок до една година от приемането на законопроекта. До нейното окончателно приемане се установява мораториум върху откриването и преобразуването на висши училища и на основни звена и филиали в държавните висши училища, с изключение на преобразуването им с цел консолидация и оптимизация.
Законът предвижда също откриването на филиали и колежи в структурата на частните висши училища, както и на техни поделения в чужбина, да става с акт на Министерския съвет и след положителна оценка на съответния проект от Националната агенция за оценяване и акредитация.
Предвижда се висши училища да придобиват статут на изследователски за срок от 4 години. Те ще бъдат включени в списък, който ще се утвърждава и актуализира от Министерския съвет ежегодно.
Промяната в управлението на висшите училища предвижда Съветът на настоятелите на висшето училище да включва в състава си и представител на общината, в която е седалището на висшето училище. В състава на Академичния съвет на държавните висши училища със съвещателен глас ще участват и членовете на Съвета на настоятелите.
Предвидено е министърът на образованието и науката да утвърждава политика за развитието на всяко държавно висше училище със стратегически цели и задачи, целеви стойности и показатели за изпълнението им при взаимодействие със заинтересованите страни до три месеца преди изборите за органи за управление на висшето училище. Министърът ще сключва договор за управление с избрания от Общото събрание на държавното висше училище ректор на базата на тази утвърдена политика, съдържаща и конкретни стойности и показатели, а ректорът ще изготвя ежегоден отчет за изпълнението на задълженията по договора.
За насърчаване развитието на държавните висши училища е предвидено Министерският съвет да приема национални програми за развитие на държавните висши училища. Приемът на студенти и докторанти, за които държавата осигурява издръжка за обучението, ще се определя общо за професионалните направления и специалности от регулираните професии.
За да се стимулира професионалното развитие на младите нехабилитирани преподаватели и тяхната отговорност към развитието на висшето училище, с предложените промени в органите за управление на висшето училище се увеличава квотата на младите преподаватели.
С предложените изменения в ЗВО е предвидено институционалната акредитация да е първоначална – за новооткрито или преобразувано висше училище, и последваща – за вече получена акредитация. Програмната акредитация за дадено професионално направление ще се извършва едновременно за всички висши училища.
При оценяване съответствието с изискванията за академичен състав на основен трудов договор член на академичния състав ще може да участва в акредитацията на едно висше училище.
За улеснение на реализацията у нас на младите хора, получили образованието си в чуждестранни висши училища, се въвежда двумесечен срок за признаването на дипломите им за висше образование, придобито в чужбина, включително и дипломи за придобита степен, съответстваща на образователната и научна степен „доктор“.
Дава се възможност за сключване на до две споразумения между държавно висше училище и държавни или общински училища от системата на предучилищното и училищното образование. По силата на споразуменията ще е възможна съвместна учебна дейност по учебни предмети или модули за придобиване на профилирана и професионална подготовка във втори гимназиален етап от средната степен на образование, както и по учебни предмети за придобиване на специализираната подготовка в средната степен на образование. Предвижда се обучението да е по съгласувани учебни планове и да се провежда от лица, заемащи академични длъжности във висшите училища. Промените дават възможност за сключване на споразумения между студенти и работодатели за стаж и осигуряване на работно място след приключване на обучението във висшето училище. В договорите ще са записани възнаграждението и минималното време за работа при работодателя
Целта е да се стимулират висшите училища да предлагат, а кандидат-студентите да търсят обучение по професионални направления и специалности, водещи до придобиване на квалификация, която да отговаря на съвременните изисквания и на търсенето на реалната икономика.
Национална карта ще определи териториалната и профилната структура на институционалната мрежа за висше образование. Това предвиждат още одобрените от правителството промени в закона.
Предвижда се Националната карта да бъде изготвена в срок до една година от приемането на законопроекта. До нейното окончателно приемане се установява мораториум върху откриването и преобразуването на висши училища и на основни звена и филиали в държавните висши училища, с изключение на преобразуването им с цел консолидация и оптимизация.
Законът предвижда също откриването на филиали и колежи в структурата на частните висши училища, както и на техни поделения в чужбина, да става с акт на Министерския съвет и след положителна оценка на съответния проект от Националната агенция за оценяване и акредитация.
Предвижда се висши училища да придобиват статут на изследователски за срок от 4 години. Те ще бъдат включени в списък, който ще се утвърждава и актуализира от Министерския съвет ежегодно.
Промяната в управлението на висшите училища предвижда Съветът на настоятелите на висшето училище да включва в състава си и представител на общината, в която е седалището на висшето училище. В състава на Академичния съвет на държавните висши училища със съвещателен глас ще участват и членовете на Съвета на настоятелите.
Предвидено е министърът на образованието и науката да утвърждава политика за развитието на всяко държавно висше училище със стратегически цели и задачи, целеви стойности и показатели за изпълнението им при взаимодействие със заинтересованите страни до три месеца преди изборите за органи за управление на висшето училище. Министърът ще сключва договор за управление с избрания от Общото събрание на държавното висше училище ректор на базата на тази утвърдена политика, съдържаща и конкретни стойности и показатели, а ректорът ще изготвя ежегоден отчет за изпълнението на задълженията по договора.
За насърчаване развитието на държавните висши училища е предвидено Министерският съвет да приема национални програми за развитие на държавните висши училища. Приемът на студенти и докторанти, за които държавата осигурява издръжка за обучението, ще се определя общо за професионалните направления и специалности от регулираните професии.
За да се стимулира професионалното развитие на младите нехабилитирани преподаватели и тяхната отговорност към развитието на висшето училище, с предложените промени в органите за управление на висшето училище се увеличава квотата на младите преподаватели.
С предложените изменения в ЗВО е предвидено институционалната акредитация да е първоначална – за новооткрито или преобразувано висше училище, и последваща – за вече получена акредитация. Програмната акредитация за дадено професионално направление ще се извършва едновременно за всички висши училища.
При оценяване съответствието с изискванията за академичен състав на основен трудов договор член на академичния състав ще може да участва в акредитацията на едно висше училище.
За улеснение на реализацията у нас на младите хора, получили образованието си в чуждестранни висши училища, се въвежда двумесечен срок за признаването на дипломите им за висше образование, придобито в чужбина, включително и дипломи за придобита степен, съответстваща на образователната и научна степен „доктор“.
Дава се възможност за сключване на до две споразумения между държавно висше училище и държавни или общински училища от системата на предучилищното и училищното образование. По силата на споразуменията ще е възможна съвместна учебна дейност по учебни предмети или модули за придобиване на профилирана и професионална подготовка във втори гимназиален етап от средната степен на образование, както и по учебни предмети за придобиване на специализираната подготовка в средната степен на образование. Предвижда се обучението да е по съгласувани учебни планове и да се провежда от лица, заемащи академични длъжности във висшите училища. Промените дават възможност за сключване на споразумения между студенти и работодатели за стаж и осигуряване на работно място след приключване на обучението във висшето училище. В договорите ще са записани възнаграждението и минималното време за работа при работодателя