Събев замеси собственика на „ПИМК“ в опит за измама с имот на БДЖ
Илиян Филипов определя действията на транспортния министър като саморазправа заради протестите и исканата му оставка
Министерство на транспорта се е захванало с терена на бившия жп завод на бизнесмена в изгнание и с множество обвинения Васил Божков. Също така подопечното ведомство на министър Николай Събев обвинява в опит за измама с имот Илиян Филипов, който е собственик на най-голямата транспортна фирма в България – „ПИМК“.
За какво става въпрос всъщност?
БДЖ ще сезира прокуратурата за опит за измама при разпореждане с имоти на дружеството „БДЖ – Трансимпекс“ АД, съобщават от транспортното ведомство. Теренът се намира в района на Централна гара–София, където през 2019 г. бе съборен Локомотивно-вагонния завод.
Всъщност именно теренът представлява непарична вноска на БДЖ при учредяването на съвместното дружество с „Трансимпекс“ АД през 2003 г. От тогава досега БДЖ контролира 35% от капитала на дружеството. През годините останалата част се контролира от Божков.
От 2006 г. насам, поради действия и бездействия на тогавашните управляващи, „Холдинг БДЖ“ ЕАД изцяло губи контрол върху управлението на дружеството, пишат от пресцентъра на ресорния министър Николай Събев. От ведомството съобщават, че от началото на януари 2022 г. собственик на останалите 65% от капитала е фирмата „Капитол Билд 2“, в която съсобственик е Илиян Филипов.
Опитите да се прехвърлят имотите в ущърб на „БДЖ – Трансимпекс“ АД, започват от февруари 2022 г., посочват от пресцентъра на транспортното министерство. Единият от собствениците на фирма ПИМК, в качеството си на член на Съвета на директорите на дружеството, е гласувал заедно с другите двама членове за прехвърляне на терен с размер 49 декара към трето дружество.
Съветът на директорите е приел като цена за апорта „пазарна“ оценка от 60 евро за квадратен метър, като в действителност цените на терените в района са не по-ниски от 350 – 400 евро, пишат още от ведомството, като се посочва, че БДЖ ще заведе иска и срещу оценителите.
Междувременно е имало искане и да бъдат изкупени акциите на БДЖ по номинал, като този процес е спрян след намесата на министър Николай Събев, пише още в прессъобщението на ресорното ведомство.
Справка в Търговския регистър показва, че в Съвета на директорите фигурират освен Илиян Филипов, също и Цветан Петров Пулев и Борис Василев Анастасов. Всъщност Пулев е акционер с Филипов в „Капитол Билд 2“.
Илиян Филипов научи за новината, след като бе потърсен за коментар от Economic.bg. Той заяви, че Съветът на директорите е гласувал прехвърлянето на имота по устав, като са спазени всички законови процедури.
По устав се казва че двама от директорите имат право да вземат решение за продажба и апорт на дяловете. Двамата директори са взели решение, БДЖ е билo против, но има устав. Ние следваме закона и работим по закон.“
Относно пазарната оценка, Филипов коментира, че тя е направена от лицензиран оценител. Според него цената на прехвърляне всъщност е по-висока от оценката на оценителя.
Има пазарна оценка и няма как прехвърлянето да е под пазарната цена. Има оценка на лицензиран оценител, а пазарната цена на прехвърлянето на имота е над оценката на оценителя.“
Според Филипов това е нов опит за атака от страна на ресорния министър Николай Събев заради това, че собственикът на ПИМК е част от протестите на транспортния бранш, който иска оставката му.
Министър Събев е решил да ме атакува. тъй като аз му искам оставката. Всичко това е една политическа простотия – негова отново. Министърът си търси публични изяви.“
Публикувайки съобщението на МТС в профила си във Facebook, Събев коментира: „И аз излизам на протест –– срещу зверското оплячкосване на държавата. Надявам се прокуратурата да е съюзник.“
Филипов се закани да съди Събев, защото всяко едно решение на Общото събрание в дружеството се вписва и само съдът е компетентният орган, който може да установи дали има, или няма измама.
Има закони, спазили сме процедурата. В момента, в който е излязъл с това прессъобщение, ще го осъдим публично. Той е абсурден“, заяви още Филипов.
Припомняме, че Филипов разкритикува министъра още преди протестите на бранша за това, че ресорното ведомство не е реагирало по никакъв начин, когато камиони на „ПИМК“ изгоряха на ферибот.
Историята на "БДЖ – Трансимпекс" и връзката с Божков
Всъщност историята на дружеството и въпросният терен е пряко свързана и с Локомотивно-вагонния завод, който бе съборен през 2019 г. Преди заводът да започне да се руши, е работил до началото на 1990 г. Сградата е построена в края на 19-и век и е имала висока архитектурна стойност. До събарянето ѝ обаче не е обявена за паметник на културата.
През 2003 г. територията на завода е разделена на две парчета. В едната част остава теренът на завода, който е предложен на таен търг от министерството на транспорта. Той е спечелен от фирма, която се свързва с Цветан Василев и КТБ. Над 241 дка са закупени за 9.1 млн. лв. Три години по-късно 120 дка от терена се препродават за 60 млн. евро на испанска компания за недвижими имоти. Тя заявява намерение да строи мол и бизнес сграда, но впоследствие се отказва.
През 2004 г. тогавашният министър на транспорта Николай Василев дава зелена светлина и БДЖ влиза с апортна вноска в смесено дружество с частната фирма „Трансимпекс“. Индиректно фирмата се свързва с Васил Божков. Цялата идея на съдружието е била халетата да се оборудват така, че да се извършват ремонти на локомотиви, собственост на БДЖ. Идеята не се осъществява.
Справка в Търговския регистър показва, че Божков е заличен като краен собственик непряко на повече от 25% от капитала на „БДЖ-Трансимпекс“ АД през ноември 2021 г. На негово място е вписан Веселин Кирилов Балтов, за който се посочва, че е краен притежател на тези над 25%.
През 2020 г. Върховната административна прокуратура (ВАП) разпорежда проверка на финансовото положение на „БДЖ – Трансимпекс“ АД. Прокуратура иска и обяснение от кмета на София Йорданка Фандъкова за състоянието на вече съборения Локомотивно-вагонен завод. Тогава транспортното ведомство е трябвало да представи отчети за финансовото и икономическо състояние на дружеството.