Тарифните ни планове за ток отговарят на нуждите на клиентите
Изграждаме мрежа от дистрибутори и консултанти, които да информират хората за ползите от свободния пазар
Фючър Енерджи:
Фючър Енерджи е лицензиран доставчик на електрическа енергия за България, Македония, Сърбия и Албания. Клиентите й са над 3500 компании и над 60 физически лица във всички икономически отрасли. Работят с малки, средни, големи фирми и предприятия, търговски, обществени обекти.
На снимката - от ляво на дясно: Калоян Канов - търговски директор, Георги Дамянов - ръководител търговия и проучване на пазари, Снежина Коцева - ръководител администриране на клиенти, Георги Пешев - ръководител анализи и прогнозиране, Валентин Христов - управител, Иван Стоянчев - генерален мениджър, Гергана Димова - маркетинг мениджър, Петър Пенчев - финансов директор.
Какви са очакванията ви от прилагането на Стандартизираните товарови профили?
Стандартизираните товарови профили (СТП) дават полезна информация за начина и типа на потребление на всеки краен клиент. Те са от полза за доставчика и отношенията му с електроенергийния системен оператор и електроразпределителните дружества. От гледна точка на крайния клиент СТП не е нищо плашещо, той не рефлектира по никакъв начин върху абонатите, а им дава право без определени технически средства да се възползват от възможностите на либерализирания пазар. Той определя взаимовръзките и начина на работа между доставчиците и останалите участници на пазара. СТП се използва от много години в Западна Европа, където свободния пазар е работещ. Най-използваният модел на СТП е в Германия и Австрия.
Закъсня ли България с либерализирането на пазара?
Да, закъсня. Причините сигурно са много, но страхът да се вземе решение от страна на държавните чиновници доведе до това. Отделно, някои от тях са мотивирани да не взимат решения в тази посока. Либерализираният пазар – това е свободата на всеки един от нас да може да си смени доставчика на ток така, както имаме свободата да изберем доставчика си на мобилни услуги. Преди и това беше трудно, бяхме вързани към един мобилен оператор, сега има повече такива доставчици на мобилни услуги и смяната става все по-лесно. Имаме свобода в частта пренос на мобилен доставчик и няма никакво ограничение в избора, същото е и с електрическата енергия. Много хора, когато осъзнаят възможността да бъдат свободни, ще го направят.
Излезе информация, че нямало желание сред битовите потребители да излязат на свободния пазар или нямало дружество, освен съществуващите монополи, което да може да поеме тази група клиенти. Няма нищо подобно, непрекъснато има запитвания към нас от битови потребители, юридически лица, малки и големи фирми, които искат да излязат на свободния пазар. Страхът е от заблудата от непълната информация, която излиза в публичното пространство. Ние сме инвестирали много, за да сме готови именно за това – да излязат хора на свободния пазар на електрическа енергия и да можем да ги обслужим. Българинът е готов да се възползва от либерализирания пазар, стига да му дадеш информация какво представлява той.
Практиката показва, че достигайки до крайния клиент, ако към него се подходи открито и правилно, без скрити клаузи, след това той е доволен от решението си да излезе на свободния пазар на ел. енергия. До момента всички клиенти, с които сме се срещали на пазара, са с добри впечатления от това си решение. Няма нито един абонат, който да е на свободния пазар, и да е поискал да се върне към регулирания.
Всеки може да избере доставчика си, който отговаря на нуждите му, и в тази посока ние разработваме широко портфолио от тарифни планове, от продукти, които да паснат на нашия клиент. Хората възприемат електричеството като даденост, а всъщност то е стока, както много други. И когато всеки клиент осъзнае необходимостта да закупува тока като стока, тогава може да оцени какво му дава даден доставчик на ел. енергия. Разнообразието от продукти е това, което ти дава правото на свобода.
Стремим се да дадем на клиентите това, което според нас те очакват, и имат правото на избор, което според нас е най-важно.
Как оценявате работата на БНЕБ през първите й няколко месеца?
Стартирането на борсата е нещо много положително за българската енергетиката. Заедно със създаването на ел. платформи на централите и големите производители у нас се създава предпоставка към така дългоочакваната прозрачност на пазара. Самата борса е източник на ценови сигнали, каквито досега не сме имали, защото цената вече се формира по чист пазарен принцип. Ние, като търговец, следим и очакваме количествата енергия, търгувани на борсата, да се увеличат, а и защо не цялата енергия да минава през нея. Ако държавните производители на електрическа енергия нямат право да продават извън борсата и един грам, то това ще доведе до реално усещане за пълна прозрачност.
Какви са иновациите в продуктите, които предлага Future Energy?
Нашата идея е да проучим добре крайния клиент, да разберем неговите нужди и да отговорим със съответните продукти. Различните ни тарифни планове са добър паралел на това, което се случи на пазара на телекомуникации преди 10 г. Сега свободно може да смените доставчика си на мобилна услуга и сключвайки договор, вие решавате какво да бъде потреблението ви в следващите години, по аналогичен начин работим и ние. „Фючър Енерджи” иска да ви даде продукт, който да пасне на вашите нужди, че когато изтече договорът ви, да не се налага отново да мислите за това, а да знаете, че в лицето на „Фючър Енерджи” имате консултант на тема ел. енергия.
Имаме голям екип от обучени консултанти, които информират клиентите по въпросите за либерализирания пазар и могат да му препоръчат този от нашите тарифни планове, който би отговарял на неговото потребление. Клиентът избира плана си сам и крайното решение е негово.
Това ни отличава и от останалите търговци на пазара, тъй като инвестицията, която направихме и продължаваме да правим, е многопластова. Отношението ни към клиента развива голяма мрежа от наши търговци, те преминават специално обучение как да подходят към тях. Целта е не просто да се продаде енергията и да се сключи договор с клиента, а и последващото обслужване. Имаме активен кол център, в който линиите са постоянно отворени за нашите клиенти. Смятаме, че е много важно да достигнем максимален брой потенциални клиенти и трябва да има места, на които лесно да ни намерят.
В тази посока работим усилено и върху изграждането на дистрибуционна мрежа, като вече имаме сключени договори с партньори в лицето на Handy и веригата Lafka. Така клиентът може да ни намери на много места и ще получи необходимата му информация, за да вземе правилно и информирано решение. Идеята е да сведем либерализирания пазар до хората и те да могат да получат цялата необходима информация, да сключат договор и да започнат да се възползват от всички предимства на услугата. Такава е практиката в Европа. Трябва да популяризираме продукта, за да може хората да видят, че е нещо напълно нормално да смениш доставчика си на ток (и, разбира се, да си платиш сметката).