Teklas разширява ударно автопроизводството си в България и Сърбия
По време на пандемията компанията откри две нови фабрики, а сега продължава да се разширява
Турският производител на автомобилни части Teklas, който има няколко завода в България, продължава ударно да разширява дейността си не само у нас, но и в Сърбия. След като наскоро стана ясно, че „Теклас България“ ще вложи 10 млн. лв. в допълнителни площи и мощности във Враца, сега излезе информация и за плановете за отваряне на втора фабрика в западната ни съседка.
Тя ще се намира във Враня, съобщи директорът по човешките ресурси на Teklas Гулсунай Уйсал Каба пред SeeNews. Фабриката първоначално ще разкрие 250 работни места, които през следващите години ще нараснат до 1500. Турската компания вече има база в друг сръбски град – Владичин Хан, където прави системи за охлаждане и отопление, електрически и хибридни двигатели и спирачни маркучи. Новата фабрика ще се специализира в същата посока и ще изнася произведените компоненти в чужбина за играчи като Volkswagen, Audi, PSA и Porsche.
В световен мащаб Teklas има производствени мощности в шест държави, в които работят общо 6500 души. Само в рамките на пандемията компанията откри две фабрики, една от които във Враца, България, а другата в САЩ, отбеляза Уйсал Каба.
У нас турската Teklas стъпи през 2006 г., когато разкри производство в Кърджали. И до днес там се намира най-голямата база на компанията в страната. Междувременно обаче бяха разкрити и такива Крумовград и Момчилград.
Миналия месец министерство на икономиката връчи на „Теклас България“ инвеститорски сертификат Клас А за планираната инвестиция от 10 млн. лв. в разширяването на най-новото производство на компанията. Освен че ще увеличи площта с около 70 хил. кв. м, групата ще разкрие още 30 работни места и ще изгради роботизиран склад за готовата продукция.
Автомобилното настояще и бъдеще на България
Teklas е само един от представителите на автомобилния бранш в страната. През годините България успя да се оформи като място за производство на компоненти, a автосекторът да блесне като една от ярките звезди в икономиката ни. Тук се правят почти всякакви видове части – лaгepи, ĸaбeли, ĸлимaтични cиcтeми, филтpи, aĸyмyлaтopи, cĸopocтни ĸyтии, aлтepнaтopи, cтapтepи, ĸлючoвe, вoлaни, инжeĸциoнни cиcтeми и мoдyли, aлapми, eлeĸтpичecĸи инcтaлaции, ceнзopи, чacти зa ceдaлĸи, ocвeтитeлни тeлa и дp.
Любопитен бе секторният анализ на Colliers Internation от 2017 г., според който 90% oт вcичĸи ceнзopи зa въздyшни възглaвници в eвpoпeйcĸитe ĸoли ca пpoизвeдeни в Бългapия. Сред чуждите инвестиции в сферата правят впечатление още тези на „Язаки“, „Сенсата текнолоджис“, „Вистеон“ и Bosch.
Целият автомобилен сектор претърпя бурно развитие през последното десетилетие, което се отрази положително и на българската икономика, успяла да привлече някои нишови производства. При все това играчите тук останаха ограничени до направата на компоненти. Преди пандемията страната се опита да спечели гиганта Volkswagen, но той предпочете Турция като локация за нов завод, макар че след това се отказа и от плановете си за там.
Днес на хоризонта в България най-накрая се оформят очертанията на първата фабрика за производство на електрически превозни средства. Миналия месец изненадващо се появи новината за стъпването на германския стартъп Next.e.GO, който планира да прави нискобюджетни електромобили у нас. Споразумението бе придвижено бързо от служебния кабинет и преди десетина дни компанията получи разрешително за строежа на бъдещата си база в Ловеч.