Телекомите са (донякъде) склонни да преговарят за индексацията
Без да дават заявка за отмяна на тазгодишното повишаване на тарифите, компаниите сигнализират за готовност за промени в клаузите
На фона на остри критики срещу третата поредна годишна индексация на тарифите телекомите подеха инициатива за разговор с регулатора. Алиансът на технологичната индустрия (АТИ), който представлява A1, Vivacom, Yettel, Bulsatcom и други компании от бранша, е изпратил официално писмо до Комисията за защита на потребителите (КЗП), научи Economic.bg от свои източници. В него няма изрично заявена готовност за отмяна на вече обявената индексация на цените, но между редовете на написаното може да се разтълкува заявка за начало на преговори по темата.
Алиансът на технологичната индустрия (АТИ) изразява категоричната си позиция, че индексацията на цените на телекомуникационни услуги отговаря на предвиденото в договорите с потребителите, на изискванията на приложимите закони и на европейската практика“, гласи позицията на АТИ в защита на правото на телекомите да актуализират тарифите си.
Писмото, с което economic.bg разполага, завършва с напомнянето, че законът за защита на потребителите предвижда възможност за преговори между КЗП и браншови търговски сдружения.
АТИ изразява готовност да участва в подобни преговори като представителна организация в сферата на телекомуникациите“, пишат от Алианса.
Припомняме, че трите телекома в България – Vivacom, A1 и Yettel – обявиха, че и тази година планират да индексират цените на месечните си абонаменти в отговор на продължаващия ръст на инфлацията. В Общите условия към договорите с потребителите има заложена такава клауза, но редица юристи и защитници на правата на потребителите многократно вече обясниха, че тя не е равноправна и е в ущърб на клиентите.
Темата за спорната клауза бе детайлно дискутирана в началото на февруари, по време на открито заседание на Комисията за защита на потребителите. Изтъкнато бе, че премахването ѝ не е релевантно и от нея има икономически издържан смисъл – легитимността на заложената в договорите индексация е потвърдена и с решението на Съда на ЕС по дело С-326/14.
Изводите от спецификата на българската ситуация обаче недвусмислено подчертават необходимостта от редакция и по-добър баланс по оста търговец – клиент. Регулаторът обеща да изготви доклад на база експертните становища и да каже как в качеството си на национален орган планира да действа оттук нататък.
В писмото си до КЗП браншовата телеком организация изтъква, че условията в договорите са прозрачни и предварително известни, като подчертава, че общите условия са публично достъпни на интернет страниците на операторите.
„Обективни са, тъй като се базират на официалните индекси на Националния статистически институт, измерващи инфлацията, които от своя страна отразяват обективните икономически процеси и ръста на потребителските цени. Данните за индекса на потребителските цени се публикуват в средата на януари, което е и причина операторите да извършват индексацията в периода на февруари-март“, пишат в писмото си от АТИ.
В писмото си от Алианса припомнят още, че „при първата обявена от операторите индексация през 2021 г., КЗП анализира законосъобразността й като постанови единствено, че операторите нямат право да приложат непосредствено индексите за две години, и потвърди законосъобразността на индексацията в останалата й част“.
Според АТИ клаузите са „балансирани и не позволяват своеволно и безконтролно увеличаване на цените, каквото се наблюдава по отношение на множеството стоки и услуги, формиращи потребителската кошница.
Напротив – клаузите ясно определят кога и с колко операторите могат да променят цените си“, твърди още асоциацията.
Тази година обаче вниманието бе привлечено от различния процент, с който телекомите планират да индексират таксите – нещо, което критиците също определиха като "дупка" в договорните отношения.
От Vivacom, които първи съобщиха за корекцията, обявиха вдигане с 4.7%, колкото е годишната инфлация през декември 2023 г. спрямо декември 2022 г. За разлика от тях, Yettel стъпва на обявения от НСИ размер на средногодишния Индекс на потребителските цени (ИПЦ) за 2023 г., който е 9.5%.
Конкурентът А1 не е обявил на какъв принцип ще индексира цените си, но в позиция до Economic.bg от компанията казаха, че все пак са „принудени“ да го направят – и се позоваха на 9.5-процентния скок на средногодишния ИПЦ.
Казусът с индексацията на мобилните оператори бе вдигнат на най-високо държавно ниво. Напомняйки, че изпълнителната власт няма право да влияе върху частните търговски отношения, премиерът Николай Денков все пак пое ангажимент за индиректна намеса. По време на парламентарен контрол и в отговор на запитване от лидера на левицата Корнелия Нинова, той обеща, че ще бъде иницииран разговор с ръководствата на телекомите.
Министърът на икономиката и индустрията Богдан Богданов бе по-категоричен в коментарите си и каза, че „ако няма аргументи защо българските граждани трябва да плащат повече, ще използваме всички механизми на държавата, за да предотвратим нерегламентирано увеличение на таксите“.