Тол системата: Неработещи кантари и задаващ се протест на превозвачи
Браншът настоява властта да върне по-ниските тол тарифи, докато не бъде направен цялостен одит на системата
Голям брой кантари, които трябва да следят за претоварени камиони и които са част от тол системата, не функционират. Това съобщи Божидар Божанов от „Продължаваме промяната – Демократична България“ след запитване до регионалния министър Андрей Цеков.
Проблемите на тол системата обаче не се изчерпват само с кантарите. Транспортният бранш обяви, че е в протестна готовност заради новите по-високи тол такси, които влязоха в сила от 1 юли.
Неработещи кантари
Около 30 кантара, разположени по пътищата, не функционират поради технически причини, следствие на атмосферните условия и износване от експлоатация. Въпросните кантари мерят теглото на камионите и на теория подават информация за претоварените тежкотоварни автомобили.
Общо 100 са изградените сензори за претегляне, като те са предоставени през 2020 г. от Консорциум „Капш Трафик Солюшънс“ ДЗЗД (бел.р. – компанията, изградила и поддържаща тол системата) на Националното тол управление. Въведени са в експлоатация веднага след приемането им.
В период от 2 години поддържането и калибрацията им се е осъществявала от Консорциума, съгласно договор от 2020 г., но то е изтекло през декември 2022 г. Така от отговора на министър Цеков всъщност става ясно, че служебното правителство „Донев“ и бившият регионален министър Иван Шишков не са предприели никакви действия, за да подновят поддръжката на сензорите.
Сега Агенция „Пътна инфраструктура“ готви обществена поръчка, за да отстрани тези проблеми, като процедурата ще се обяви в периода юли-септември.
Припомняме, че миналата година одит на Сметката палата показа, че въпросният контракт между „Капш" и АПИ е незаконен. Той е на стойност 140 млн. лв. и бе сключен в края на 2020 г. тихомълком от тогавашното ръководство на Агенцията.
През март миналата година въпросният договор стигна и до прокуратурата. Тогава Главна дирекция „Haциoнaлнa пoлиция“ изпpaти мaтepиaли oт пpoвepĸaтa нa тoл cиcтeмaтa. Cпopeд paзcлeдвaщитe имa дaнни зa нaнeceнa щeтa в ocoбeнo гoлeми paзмepи нa дъpжaвния бюджeт.
Бившият регионален министър Гроздан Караджов имаше идея да ореже въпросния договор. По думите му цeнaтa пo дoгoвopa нe e peaлнa, тъй ĸaтo нe oтгoвapя нa пpeдвидeнaтa paбoтa. Караджов се закани и да намали процентът на Националните доставчици на услуги (НДУ-тата), които в момента са два и получават 7% от таксите. Тези промени обаче така и не бяха осъществени заради краткия живот на кабинета "Петков".
Протестна готовност
Транспортният бранш е в протестна готовност и настоява МРРБ спешно да се заеме с проблемите в тол системата, или по-конкретно – новите тол такси, които влязоха в сила от 1 юли.
Припомняме, че от МРРБ заявиха, че увеличението няма как да бъде избегнато заради невъзможност за техническо настройване на системата в кратък период. Въпреки това властта обеща да обсъди с бранша проект за изменение на тарифите. Регионалният министър дори заяви, че постановлението ще се прилага със задна дата и така държавата дори ще връща пари на превозвачите.
Министерство на регионалното развитие и благоустройството трябва незабавно да се заеме с многобройните проблеми в тол системата. Това заявихме вчера на среща между представители на МРРБ и транспортния бранш - среща, на която е важно да подчертаем, че министърът не присъства“, пише Камара на автомобилните превозвачи в България.
Браншът настоява министерството да върне старите цени на тол-а, а новите да влязат в сила, едва когато институциите успеят да се справят с проблемите в системата. Превозвачите искат и да бъде направен пълен одит на тол системата, така че да се установи за какво се харчат парите, които постъпват от тол такси и винетки.
След това следва да се установи къде отиват всички пари, които постъпват в тази тол система, защото качеството на пътищата ни е плачевно, а средствата от тол-а, според закона, трябва да отиват за строеж, поддръжка и рехабилитация на пътищата в страната.“
Недопустимо е в момент, в който шофьорите на тежкотоварните ППС са принудени да обикалят стотици километри, чакат с часове по границите и шофират по разбити пътища, да бъде вдигана тол ставката, посочват още от бранша.
Не на последно място МРРБ трябва да разреши въпроса с несъразмерно високите компенсаторни такси, които БГТОЛ налага и решението на този проблем да важи не само за бъдещите, но и за вече наложените глоби. Против всякаква логика е за нарушение от под 1 лв. да се налагат глоби от 750 лв. до 2500 лв. Важно уточнение е, че в по-голяма част от случаите за тези нарушения превозвачите не са виновни.“
От КАПБ пишат, че представителите на министерството поеха ангажимент, че исканията на бранша ще бъдат обсъдени между министрите на МРРБ, транспорта и министър-председателя Николай Денков. Резултатите от това обсъждане ще станат ясни следващия понеделник.
Позицията на КАПБ е подкрепена и от АЕБТРИ, Българско обединение на шофьорите, Европейски транспортен клъстер, Съюз на международните превозвачи, Сдружение „Аз имам камион“ и Национално сдружение на българските спедитори.